Gå til innhold

Antaglig et idiotisk spørsmål?

Ranger emnet

sink

Anbefalte innlegg

Skal montere en ekstra liten forsterker til hatte høytalerne mine...

Har fra før en forsterker som drar en basser. Kan disse to forsterkerne dele strøm rett fra den "kondensator" tingen (tror det er en kondensater, det som gir mere stabil motstand) og samme jording?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal montere en ekstra liten forsterker til hatte høytalerne mine...

Har fra før en forsterker som drar en basser. Kan disse to forsterkerne dele strøm rett fra den "kondensator" tingen (tror det er en kondensater, det som gir mere stabil motstand) og samme jording?

jepp ,kan ikke kategorisere spørsmålet ditt å altfor høyt oppe da :) hehe,,

den tingen du prater om er altså det ordet du nevner før (kondensator).. Gjør så her: monter den lille forsterkeren utenom "tingen" (kondensatoren) !!

Grunnen er veldig enkel, forskjellen ligger i at den ene driver fulltone (20hz til 20 000hz) mens den andre driver bassen (under en vis hz) .. Da vil dynamikken i de 2 forsterkerne bli veldig ulike, men noen vil nok si noe annet.. poenget mitt er at fulltoner trekker jevnere strøm, en lavtoner.. Derfor vi har funnet opp kondisen :) mhm skål a dere

summen av alt vissvasset mitt er:

Du laster ikke kondisen unødvendig, den har nok med lavtoneforsterkeren... Fulltoneforsterkeren trenger ikke kondiser :) de har nok innebygget, da de fleste forsterkere også er laget for å brukes som lavtoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innlegget ditt er korrekt vil man ikke trenge kondensatorer, fordi man bare kan kjøpe "fulltoneforsterkere" istedetfor "lavtoneforsterkeren". Ikke sant?

Og dersom produsentene er såpass framsynte at de putter "tilstrekkelig" med kapasitans under lokket på en "fulltoneforsterker", da burde jo det mest innlysende være å putte et tilsvarende minimum under lokket på en "lavtoneforsterker"? Fulltoneforsterkeren KAN bli brukt til å gjengi lave toner, mens lavtoneforsterkeren BLIR brukt til å gjengi lave toner.

Jeg skjønner forsåvidt hvor du vil, det er bare at logikken din svikter mange ganger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innlegget ditt er korrekt vil man ikke trenge kondensatorer, fordi man bare kan kjøpe "fulltoneforsterkere" istedetfor "lavtoneforsterkeren". Ikke sant?

Og dersom produsentene er såpass framsynte at de putter "tilstrekkelig" med kapasitans under lokket på en "fulltoneforsterker", da burde jo det mest innlysende være å putte et tilsvarende minimum under lokket på en "lavtoneforsterker"? Fulltoneforsterkeren KAN bli brukt til å gjengi lave toner, mens lavtoneforsterkeren BLIR brukt til å gjengi lave toner.

Jeg skjønner forsåvidt hvor du vil, det er bare at logikken din svikter mange ganger. :)

hehe sikker på at det ikke er forståelsen din som skranter litt her nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg si meg enig i at en forsterker som driver basselementer trekker ujevn strøm i forhold til en diskant/mellomtone forsterker. Men at man kobler fulltoneforsterkeren "foran"/"utenom" kondensatoren har utrolig lite å si.

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er veldig enkel, forskjellen ligger i at den ene driver fulltone (20hz til 20 000hz) mens den andre driver bassen (under en vis hz) .. Da vil dynamikken i de 2 forsterkerne bli veldig ulike, men noen vil nok si noe annet.. poenget mitt er at fulltoner trekker jevnere strøm, en lavtoner.. Derfor vi har funnet opp kondisen :)

hehe... FEIL!! da forsterkerne har switch mode strømsforsyninger, da har extern kondesator lite å si... ellers er det du kaller "dynamikk" som skal være forkjellige i mellom forkjellige toner så er det feil også.... når man snakker om dynamik så refereses til lyd styrken mellom det svakeste parti og den sterkeste parti... altså avstanden mellom høyt og lav er "dynamikk".... og det gjelder over hele frekvens registre...

Du laster ikke kondisen unødvendig, den har nok med lavtoneforsterkeren... Fulltoneforsterkeren trenger ikke kondiser :) de har nok innebygget, da de fleste forsterkere også er laget for å brukes som lavtoner...

om en subb forsterker trenger -i følge deg- kondis fordi den jobber med lave frekvenser så er vel logisk at en forsterker som jobber som FULLtone også gjengir LAVtoner (bass) og skulle trenge kondis og.... :hammer hehehe.. eller kanskje den er FULLTONE uten lave (bass) frekvenser?knock

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... FEIL!! da forsterkerne har switch mode strømsforsyninger, da har extern kondesator lite å si... ellers er det du kaller "dynamikk" som skal være forkjellige i mellom forkjellige toner så er det feil også.... når man snakker om dynamik så refereses til lyd styrken mellom det svakeste parti og den sterkeste parti... altså avstanden mellom høyt og lav er "dynamikk".... og det gjelder over hele frekvens registre...

om en subb forsterker trenger -i følge deg- kondis fordi den jobber med lave frekvenser så er vel logisk at en forsterker som jobber som FULLtone også gjengir LAVtoner (bass) og skulle trenge kondis og.... :hammer hehehe.. eller kanskje den er FULLTONE uten lave (bass) frekvenser?knock

du har virkelig lært deg et nytt ord, Switch mode.. jaja, men om du ikke forstår hva jeg henviser til så er det ditt "lile" problem.

Strømtrekket på fulltoner (les forsterker) er jevnere og da snakker vi om veldig mye jevnere en lavtoner.. Hvorfor du nevner at fulltoner også spiller lavtoner, så er det sant. Men du bruker ALDRI fulltoner hvor du kobler alt på en forsterker.. hva du ikke ser har jeg egentlig vanskelig for å forstå, din genialitet her til nå har vært å forsøke å drite meg ut!! BRA !!! du klarer det sikkert fint ovenfor alle andre, men jeg vet hva jeg snakker om...

Fulltoner spiller hele spekteret men har ikke like stor effekt på lavtoner som en lavtoner har.. fordi som jeg sa, du kobler ikke opp alt på samme kanaler (12" bass, mellomtoner og diskanter).. Om du har en 5 kanaler, hvor du kobler på front og bak høyttaler og en liten bass. i slike tilfeller vil de f.eks 1 x 300 watterne bli oppveid mot fulltonerne i resten av kanalene. Da er en kondis også ubrukelig ...

Noe her du fremdeles ikke forstår??? spør pent og du får svar :) ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... trenger ikke å prøve å drite deg ut, det greir du helt alene... :roll:

se her:

Fulltoner spiller hele spekteret men har ikke like stor effekt på lavtoner som en lavtoner har..

trenger jeg å si at om man skal gjengi samme lyd nivå i bassen på både fultone og lavtone så må styrken være det samme på begge?

du kobler ikke opp alt på samme kanaler (12" bass, mellomtoner og diskanter)..

du "formulerer" litt feil -tror jeg-men forstår hva du mener: En fulltone forsteker kan sende lyden videre til en pasiv delefilter med sub, mellombass, mellomtone og diskant. eller enda enklere til et 3 veis system med en subb på X" og et 2 veis front system med tilhørende mellomtone og diskant. som tidligere nevnt styrken på lavtonene må være noenlunde like for at lavtonene -bass lyden- skal høres like sterk...

hverken sur på deg eller noen 2cool, bare påpeker det som er feil, siden du også er flink til å kritisere andre så må du tåle å bli behandlet på s amme måtte. du får ha en god helg! cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider