Gå til innhold

Hvilke elementer

Ranger emnet

Glidlås

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg tror forsåvidt ikke det er så dumt å gjøre det slik. Selv om man bør ha i bakhodet at ikke alle produsentene har like god kvalitetskontroll på elementene sine. Seas og Tymphany er to produsenter med svært liten eksemplarvariasjon, og jeg ville faktisk valgt et element fra dem fremfor en relativt ukjent "kina-produsent", av den enkle grunn at man VET hva slags parametre man har å simulere etter. Jeg betaler heller litt mer for å slippe å måtte måle meg frem til at elementet kanskje ikke har spesielt gode parametre når alt kommer til alt...

Men for å gi mitt: jeg vil si at element nr. 1 så mest ok ut, dersom målsetningen er å spille høyt, T/S-parametrene er å stole på, og begge Xmax-tallene er målt på samme måte. Dog lukter jeg en smule ugler i mosen, ala "haha, suckers! Element nr. 1 er et kjipent Biltema-element" eller noe i den retningen ;) Sier for all del ikke at det kan være et godt element, jeg stiller meg bare noe tvilende til hvor stor eksemplarvariasjonen i tilfelle er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker blir en mono klasse d som er brukt i mange db konker og er test vinner i flere blader. Den skal levere over 200 amp

at den leverer 200A sier jo ingenting om hvor kraftig den er da. for hvor mye strøm den leverer kommer an på spenningen den leverer og lasten som er tilkoblet.

for eks om den leverer 200A i 4 ohm vil dette si at den gir ut 800V og er på 160kW.

om den for eks leverer 200A i 0.25 ohm vil dette si at den gir ut 50V og er på 10kW. og i såtilfelle er den på bare 625W ved 4 ohm.

så som du ser, det sier absolutt ingenting om forsterkeren. kan være på alt fra under 1W til over 100kW...

edit: et annet problem er jo som nevnt hvordan x-max oppgis. om de oppgir det fra senter til der hvor spolen forlater magneten, om de oppgir total slaglengde begge veier, eller om de oppgir x-limit, som er den slaglengden elementet mekanisk klarer før det tar skade (for eks at spolen kommer i kontakt med magneten, eller at man har brukt opp hele lengden til opphenget).

men kun ut ifra parametere ville jeg valgt det første hvis målet var å spille så høyt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anntatt at forsterkeren har nok effekt:

element 1 har lavere impedanse, som gir deg mer effekt fra forsterkeren, større x-max som gir mulighet for kraftigere bass, og spesielt på lave frekvenser, høyere følsomhet som vil gi deg høyere lyd pr. watt, og høyere effekttåleranse. så jeg ville da valgt element nr 1.

nå skal det sies at følsomheten ofte varierer en del avhengi av frekvenser, men her får vi bare gå ut ifra teori siden vi ikke har noen kurver å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempe nr 1 er hvertfall en Ground Zero GZHW 30X - Hydrogen serien.

Litt morsomt detta egentlig. For jeg fikk 2 stk hydrogen bassere i posten i dag, så skulle jeg bare skjekke hvilken dere sa var best. Da jeg fikk en nærmere titt på tallene så viste det seg å være den samme bassern.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av disse elementen skal jeg velge?

Begger er 12"

Nr 1

Impedance 3,6 ohm

Fs Hz 22,6

Qms 2,87

Qes 0,36

Qts 0,32

Vas liter 101

Xmax 22 mm

Spl 86,9

Rms 800

Nr 2

Impedance 4 ohm

Fs Hz 28

Qms 4,37

Qes 0,41

Qts 0,37

Vas 47,4 kubik

Xmax 9 mm

Spl 86

Rms 600

ok om jeg skal bruke min logiske sans så har du favorisert den øverste av disse.. derfor så bør du velge denne.. jepp det enkle er ofte det bbbeste (tenker på mitt svar) .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider