Gå til innhold

Hjelp til oppsett av anlegg pris ca: 5-6000

Ranger emnet

ØSE

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Øy, SoooCoool, forklar litt mer om MP3, da.

Jeg er så nysgjerrig...

Du kan f.eks. nevne hvorfor det kreves 1.4Mbit for å lagre 1 sekund musikk i stereo CD-kvalitet, og hvorfor det kreves så mye mindre til MP3.

Kanskje det ikke bare går på at den kutter informasjon i gitte frekvensområder (båndbredden for 128kbps er ca. 15kHz), men også at man sakker ned samplingsraten, som gjør at man MISTER informasjon i HELE frekvensområdet, og i tillegg har man algoritmer for utrenging av hva som kan sløyfes - man lager en oversikt over hva som høres MINST, og kutter ut dette. Altså kutter den IKKE bare ut det som ikke høres, men også det som man "legger minst merke til" - noe som likevel kan utgjøre en stor forskjell på det totale inntrykket av en sang. Overtoner, klang, osv. MP3 kan fort låte livløst og "datakonstruert".

Jeg sier ikke at MP3 låter BARE ræva, jeg bruker det mye selv, fordi det er PRAKTISK! Men jeg sier at det IKKE er musikk slik den ble laget!

Men, hører du på musikk laget av datamaskiners, som f.eks. drum & bass-technoen din, vil du sannsynligvis ikke legge merke til dette likevel, da dette er kunstig fremstilt lyd (legg merke til at jeg bruker LYD, ikke musikk, til å omtale den).

Til slikt er jo MP3 flott. Kan forresten legge til at MP3 ble laget av Fraunhofer-instituttet i Tyskland (prosjektet ble påbegynt i 1987) fordi de ville fremstille en metode for digital trådløs overføring av lyd via radiobølger, noe som innebar koding og dekoding - komprimering - og som vi i dag kjenner som DAB.

Det tok litt av! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. lær deg i stedet for å motarbeide kunskapen .. dere sitter jo bare igjen som en gjeng med klovner, håper ikke det er et mål jeg bare ønsker å hjelpe til med å få riktig forståelse på ting :p hehe klem

kan ikke du bare drite i den overlegne tonen der da...

Greit nok at du er verdensmester og kan alt...men er det ikke på tide å innse at vi klovner blir aldri å fatte en dritt av det du sier uansett hvor mye du vil det?????

saken er den at vi er rett og slett en gjeng med idioter og at det finns mere inteligent liv i apeburet i kristiansand dyrehage...

Ha en forteffelig aften.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hørt om dynamikk?

Den som vet noe som helst om hvordan musikk fungerer og hvordan mp3 algoritmen komprimerer informasjon skjønner enkelt at det ikke blir særlig dynamikk til overs. Jada, jeg vet det er mange codecer der ute, men de har alle samme egneskaper når det kommer til dette.

Det er faktisk slik at variasjoner i musikken blir midlet og en sitter slik igjen med en median over det som er innspilt. Dette gjelder både det som er innefor og utenfor det som regnes for hørbart for det menneskelige øre, det er dog slik at selv om en ikke hører enkelte frekvenser så oppfattes de på andre måter.

Har en kunnskap om rekker, fraktalregning og litt bakgrunn i enkel fysikk er det ikke noe problem å skjønne dette.

Det er ikke noe problem å høre forskjell på en 320kbps mp3 fil og CD'en om det er snakk om bra innspillinger, det har jeg faktisk overbevist skeptikere om vha, ja nettopp, bilstereo...

Empiriske data og fakta har en tendens til å drepe enhver diskusjon, hehe :D

Til trådstarter: Trål bruktmarkedet, der kan det godt hende du finner noen godbiter ;)

Sjøl ville jeg brukt de 5-6k du har forespeilet å bruke på anlegg på et skikkelig komponentsett i front, spiller, kabler og evt. forsterker om du får råd til det i første omgang.

Deretter ville jeg, gitt at du fikk tak i en god forsterker til komponentene, handla inn ett eller to basselementer og en forsterker dimensjonert for disse.

Neste steg ville blitt å bygge kasse for baselementet/ene og koble til forstekeren.

Tipper at du vil komme bra ut av det med en totalkostnad på 10k - 12k om du finner gode komponenter på bruktmarkedet til en bra pris.

Håper dette ikke ble et for stort budsjetspreng, men det lønner seg å bygge litt etter litt over tid heller enn å handle fort og gæli ;)

En siste ting du kan vurdere er dempematter, dette er noe som vil hjelpe på både med å dempe skrangling og veistøy, absolutt en å anbefale )

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer spiller 1 500,-

[Produkt] [Antall] [Rabatt] [Pris]

FOCAL 165A1

Valg: FOCAL 165A1

kr 1390,00

HELIX Dark Blue 4

Valg: HELIX Dark Blue 4

kr 2290,00

FOCAL 25A1

kr 1090,00

Connection FPK600 100A kabelsett

kr 599,00

Connection FS2 550 First 5,5m RCA

kr 330,00

og 200,- i høyttaler kabler. eks Biltema

Da havner du på ca 6000,-

Denne suben for din musik bør ha liten porta kasse. Skal du ha lukka kasse, må du velge en større bror (høyere mod, men fortsatt 10")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og med det budsjettet ditt (som er like stort som partyhelg budsjettet mitt) så bør du kanskje droppe en såkalt subb :) du er ute etter god hard Techno ikke sant ;).. hehe jepp svarer på alt nå :D hehe

Ikke alle som er så jævlig pappagutt og kan bare få alle de penge de vil da vettu! Faktisk noen som må jobbe og slite for penger, ikke bare få alt de peker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider