hjinx Skrevet Mars 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2006 Nå må dere komme en stakkars jævel til unnsettning alle dere vise motormenn. Historien bak. Vi tar én stykk nissan cherry 1,3 85' og én stykk jente på 21 år (hvilket i utgangspunktet er en noget spesiell kombinasjon). Denne symbiosen har fungert tilsynelatende smertefritt i godt over ett år nå, men i desse tider begynnte kirsebæret en særdeles obsternasig adferd som resulterte i en bil som ikke ville flytte seg av flekken. Problemet er i klartekst at bilen har svært store problemer med å bygge opp fart og da naturligvis turtall når det er motstand. Dvs motbakker selv en hvor slake de måtte være er entydig med en slags hosting, dårlig drag og fallende hastighet. Nøkking eller napping kan det vel også beskrives som men uten noe smelling i potta. Videre har batterilampen lyst mer eller mindre kontinuerlig fra problemet inntraff og slukket permanent ett halvt minutt før bilen ble stanset i anledning fôring av både kjøretøy og passasjer på shell. riktignok har lysstyrken på nevnte lampe variert i takt med turtall. høyere turtall - sterkere lys og vice versa. Turtall på kupevifte er også varierende med turtall. Høytt turtall på motor - høyere turtall på kupevifte og motsatt. Videre er en annen kuriositet at bilstereon detter ut litt ettersom turtallet varierer. Etter vellykket seanse ville den da ikke starte. Starteren går fint rundt og alt høres forøvrig OK ut men faenskapet fyrer da altså ikke. Bilen ryker nok litt mer en hva en kan vente av en slik type bil, men det er ikke noe som er kommet i det siste. Luftfilter og plugger er byttet for ikke lenge siden. Kan dere hjelpe? Bilen er forøvrig veldig fin og er i daglig - og - høyst nødvendig bruk. mvh, Frustert frue og hennes venn Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Tipper du kansje har to feil-utslitt motor og noe kluss med laderegulator. Begynn med en kompresjonstest på motoren! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet Mars 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Laderegulatoren har vært en av mine hovedmistenkte også, og sjeg skal måle ladinga. Men så kommer problemstilling. batteriet er blitt ladet under hele prosessen. og starting har aldri vært ett problem. Utslitt motor er ett noe arrogant forslag synes jeg :) Den høres helt fin ut.. Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 1: Sjekk laderegulatoren. Mål hvor mange volt dynamoen lader når bilen går på tomgang og ved turtall. Ingen av de bør være under 14V. Dersom det er under: Kjøp en ny på shellstasjonen der du var til 100 - 150 kr.. Mål ladingen på nytt, dersom ikke voltstyrken har forbedret seg, gå inn på http://www.bruktbildeler.no/ eller tilsvarende og finn en ny dynamo. 2: Stram viftereima 3: Få noen til å justere tenningen (om det ikke er innsprøytning på motoren.) 4: Rengjør kontatene i fordelerlokk og på rotor. Eventuelt kjøp nytt. 5: Bytt olje og oljefilter. 6: Kondensfjerner på tanken. 7: Nytt bensinfilter 8: Om problemet ikke er borte eller nesten borte: Ta kontakt med et verksted. Lykke til! Håper det ordner seg! Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet Mars 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Takk for godt svar Tore! Dette skal jeg prøve. Men så lurer jeg på hvordan dette problemet kan forårsake at bilen rett og slett ikke starter? Det er strøm på batt og motoren tørner problemfritt. Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 En motor må ha en (noenlunde) riktig blanding av luft og bensin samt en gnist til å antenne dette på (noenlunde) riktig tidspunkt. Det er alt en motor trenger for å gå. I tillegg har den godt av olje og vann selvsagt :P Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Arrogant?? Motoren jobber/ krafter dårlig og den ryker-jeg ville tatt en komp-test før jeg brukte penger på deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 Takk for godt svar Tore! Dette skal jeg prøve. Men så lurer jeg på hvordan dette problemet kan forårsake at bilen rett og slett ikke starter? Det er strøm på batt og motoren tørner problemfritt. Når du sier den er tungstartet så kan dette ha noe med dårlig ginst å gjøre, for eksempel. Det er mange muligheter på biler, men som regel er det tenning, dersom ikke bensinfilteret er tett. Ta for deg punkt 4 i listen min ovenfor. Skrap over metallfeltene med en kniv, og se nøye at det ikke er antydning til fukt inni lokket. Tett bensinfilter er også et vnlig problem på biler som ikke er jevnlig inne til service... Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet Mars 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Takk for svar. Men ny info er tilkommet. Bilen startet helt ok etter en natt stille der den 'havarerte'. Jeg utelukker ikke noen av problemene dere har skissert her, men min mistanke rettes videre mot automatchocken. Tomgangen var på underkant av 2000 (!!) når den faktisk fungerte også. Jeg synes også jeg leste noe om dette et annet her på forumet, hvordan høres dette ut i de lærdes ører? Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mars 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Selv om choken enten a) er på hele tiden eller b) aldri er på - vil en bil kunne både starte og gå uten veldig store problemer. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Mars 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Automat chocken er nøkkelen her vil jeg tro. Moder'n hadde en slik fartsmaskin av en bil for en stund tilbake. Cherry 1.3 GL :pray Den slet med mye av de samme problemene du nevner her: Fjusking, hosting, tåler ikke motstand og må ha mye turtall for å gå normalt, skyting i potta m.m. Stoppet den måtte man vente XX-antall minutter før den ville starte, selv om den gikk rundt fint på starteren. Her var det automatchoken som var problemet, den hadde hengt seg opp på full rule. Visstnok ei fjær inne i gasseren som hadde røket. Ang det elektriske hadde ikke denne bilen noe slike problemer. Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hjinx Skrevet Mars 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Nå kan det hende vi er inne på noe her. Hvordan kan man bytte denne da? og hvor sitter den ? Siter -- Anders - 1990 BMW 525ia x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mcbanan Skrevet Mars 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Nå kan det hende vi er inne på noe her. Hvordan kan man bytte denne da? og hvor sitter den ? Hehe, den sitter på gasseren;) Siter Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Det er vel en vakuumklokke? Sjekk om det kan være vakumlekkasje noen steder også. Siter Bravo, Mike, Whiskey! -E30 327 turbo - 97 Octavia 1,9tdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 hvis automatchoken har hengt seg opp, vil du se det tydelig på pluggene. masse,masse svart soting, og sansynlig vis varmegang, men fint du fikk start! så fikk du feilsøkt litt;) Skru eventuelt av hele luftfilterboksen, så skal du se ganske greit hele forgasseren. (mener den sitter rett over forgasseren i bakkant av motoren) Har du mulighet, så napp også ut en pluggledning med plugg, legg den til gods, dra starteren rundt og sjekk at gnisten er GOD. Hvis den er svak ligger det en sterk feil i tennings-anlegget, kanskje Stift/kondensator (om fordelerlokk/rotor er ok) , selv om de fleste japanere fikk elektronisk tenning i 84/85. mvh Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.