Gå til innhold

Duell: 620hk Transam vs. 600hk turbo Civic

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Makan til useriøst program (og så mye whining har jeg aldri før hørt). Har man problemer med bilen fikser man den til den er perfekt igjen on-location, eller man pakker sammen og drar hjem. Man kjører bare ikke igang en finale med ikke bare én, men to biler som ikke er 100%. Jeg bare nevner det åpenbare, men man må rett og slett være teit for å prøve å hevde seg mot en bil som går 9.40 når det beste man kan selv håpe på er høye 10'ere. Ghettorigging av biler, detuning på stripa og handicap synes jeg ikke noe om; "race what you braught"; en runde og det er over synes jeg personlig er mere passende. Likt mot likt er poenget jeg prøver å få frem. Jeg så forresten at Civic'en brukte en V-AFC til motorstyring; den motoren må virkelig lide.

 

Angående domestics generelt; import-folkene har sitt "work cut out for them"; det er noen steinharde folk å måtte konkurrere mot; uansett hvordan man snur og vender på det er man en underdog (tross lavere vekt) og man klarer bare ikke å matche 9.40 i noensomhelst Civic (IALLEFALL ikke en coupé) uten å bruke penger nok til å kunne bygge opp tre like Domestic-biler. Men det er iallefall morsomt å gi bilen med fire ganger større motorvolum en utfordring :p. Jeg nevner i forbifarten at en typisk drag-oppsatt coupé veier et stykke over 200 kilo mere enn en tilsvarende CRX i HF eller STD-utgave. Moralen er at en passe tunet Amerikaner er slett ikke til å spøke med; vektforskjell, torque og FWD/RWD til side.

 

Nå får jeg prøve å unngå å ta noen sider her, men det var alt for mye feil med dette programmet til at det kan tenkes å kalles noen "ultimate final showdown". Man kjører de bilene man kjører, liker de bilene man liker, og om imports eller domestics liksom er "best" er opp til hver enkelt å avgjøre. Å prøve å bruke dette programet som et direkte argument i den barnslige diskusjonen (hvor jeg tidligere var ivrig deltaker; beklager dette) om hva som er "best" er på sandkasse-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående domestics generelt; import-folkene har sitt "work cut out for them"; det er noen steinharde folk å måtte konkurrere mot; uansett hvordan man snur og vender på det er man en underdog (tross lavere vekt) og man klarer bare ikke å matche 9.40 i noensomhelst Civic (IALLEFALL ikke en coupé) uten å bruke penger nok til å kunne bygge opp tre like Domestic-biler. Men det er iallefall morsomt å gi bilen med fire ganger større motorvolum en utfordring :p. Jeg nevner i forbifarten at en typisk drag-oppsatt coupé veier et stykke over 200 kilo mere enn en tilsvarende CRX i HF eller STD-utgave. Moralen er at en passe tunet Amerikaner er slett ikke til å spøke med; vektforskjell, torque og FWD/RWD til side.

 

:respect

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Absolutt alle riskoker-entusiaster har sett noen, hørt om noen, kjenner noen, har bilde av noen, jobber sammen med noen, har en slektning, nabo, bekjent eller what ever som har kjørt fletta av en amcar. Men nesten ingen har gjort det sjøl...

 

Som oftest er historiene umulige å verifisere, hvilken amcar som var involvert er glemt, gjemt eller fordreid fra drosje-Caprice til Shelby Mustang eller noe i den duren (herregud, de er jo amcar begge to ikke sant?)

 

Så tar de vare på disse historiene og serverer de til alle som ikke vet bedre eller som gidder å høre på.

 

Historiene stammer sikkert fra begynnelsen av 80-tallet da f.eks en Camaro ytte "hele" 160 hkr. Vil tro flere (tilnærmet) originale småbiler (som f.eks en BMW 2002 Turbo) kanskje kunne tukte Camaroen dengangen.

 

Akkurat som at våre barn får høre at "there is no substitute for cubic inches" så har dagens riskoker ungdommer vokst opp med fedre som digget Toyota Corolla GT og MR2, Golf 1 GTI, Nissan Cherry GT osv osv.;)

 

 

Ok da, kvartmilen på 9.55 og enda så er det fwd som tar kvartmilen på tider nede i 7.5

 

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-955at163.wmv

 

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-959at167.wmv

 

Og

http://www.intrinsicperformance.com/images/events/2006/IPS-MK-NOPI-Valdosta-TurboStreet-Final.wmv

 

Sorry for old post..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De diskusjonene vi har i norge om Amcar vs Europeisk vs Japansk har man også i statene, men da mye sterkere og da import vs "egne"...noe som kom godt fram i den filmen...

 

 

Bare sånn til sammenligning, hva veier disse to bilene? Hondaen er vel noe lettere en T-A'n?

Se på når Amcarklubben arrangerer drag på ein flystripe :P Litt småmobbing av japser og BMW :P

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg er litt uvitende må jeg spørre:

 

En turbo gir dreiemoment. Det vil egentlig da si at en 600 hesters firesylindret burde være relativt likestilt med en V8 Sucker?

 

 

Jeg liker både amerikansk, Japansk og Europeisk, men er veldig glad i svinger, så da kan jeg uansett ikke bli veldig amcarfan... Rattlåsracing mangler liksom noe...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbo gir noe dreiemoment, men om man sammenligner en 2 liter turbomotor på 400 hk og en 5,7 liters V8 på 400 hk, har turbomotoren en ELENDIG effektkurve i forhold til V8'eren. En turbomotor har en kort og upraktisk effektkurve, mot en V8'er som har en lang flat kurve.

 

Man skal ikke se seg blind på max effekt og dreiemoment, men skal se på hvilket turtall man har effekten - og ikke minst hvor lenge man har det.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår