Gå til innhold

Duell: 620hk Transam vs. 600hk turbo Civic

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Derfor kjører du Volvo 242? :lol

 

Det kan du egentlig si ja. Bilen har ålreit balanse, og er rigget for svinger mer enn rettstrekker. Jeg kunne kjøpt en 200SX jeg og, som driftingfan, men den er dyrere både i innkjøp og angående forsikring. Kunne kjøpt en MX5 fordi det er gode kjøreegenskaper, men ikke er jeg hverken dame eller frisør.

 

En VOC-rigget 242 er billig i innkjøp, drift og forsikring, den har god balanse, veier ikke mye mer enn en 200SX, er lett å skru på, lett å trimme, og for ikke å glemme utrolig solid. Den gir meg få overraskelser som kan gå galt, men er fremdeles ikke for kjedelig.

 

Og sist, men ikke minst, jeg kunne jo ikke velge fwd.

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOEN trenger seg en tur innom Honda-Tech og Evans-tuning. Ikke for at det direkte plager meg at noen er så grassat feilinformérte, men når feilinformasjonen kommer ut som ubestridelig fakta ser jeg meg nødt til å reagére.

forklar hva du mener nå?

Imprezan SOLGT.

Ny bil søkes RASKT! Helst cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Jeg regner med at det var mitt utsagn du siktet til? Jo, moderne dill-dall gir bedre effektkurver, men om man sammenligner motorer som baserer seg på rimelig lik teknologi er det sylindervolum som er eneste hjelpemiddel til en motor med MASSE krefter.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Jeg regner med at det var mitt utsagn du siktet til? Jo, moderne dill-dall gir bedre effektkurver, men om man sammenligner motorer som baserer seg på rimelig lik teknologi er det sylindervolum som er eneste hjelpemiddel til en motor med MASSE krefter.

 

Så med andre ord ville det kanskje være en idé å forene moderne teknologi og mye volum snart?

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du egentlig si ja. Bilen har ålreit balanse, og er rigget for svinger mer enn rettstrekker. Jeg kunne kjøpt en 200SX jeg og, som driftingfan, men den er dyrere både i innkjøp og angående forsikring. Kunne kjøpt en MX5 fordi det er gode kjøreegenskaper, men ikke er jeg hverken dame eller frisør.

 

En VOC-rigget 242 er billig i innkjøp, drift og forsikring, den har god balanse, veier ikke mye mer enn en 200SX, er lett å skru på, lett å trimme, og for ikke å glemme utrolig solid. Den gir meg få overraskelser som kan gå galt, men er fremdeles ikke for kjedelig.

 

Og sist, men ikke minst, jeg kunne jo ikke velge fwd.

 

Finnest vel flere eldre amrisser som er vel så godt utgangspunkt til bilbygge for svinger, som en 242. Hva har den som ikke en amriss har? stiv bakaksling?

 

Får bare litt flashback til den gangen jeg prøvde en orginal 240 uten servo. Kvinlyd i vær sving ved normal kjøring.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kjøpt en MX5 fordi det er gode kjøreegenskaper, men ikke er jeg hverken dame eller frisør..

resf809a0038ox.jpg

grr..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turbo gir noe dreiemoment, men om man sammenligner en 2 liter turbomotor på 400 hk og en 5,7 liters V8 på 400 hk, har turbomotoren en ELENDIG effektkurve i forhold til V8'eren. En turbomotor har en kort og upraktisk effektkurve, mot en V8'er som har en lang flat kurve.

 

Man skal ikke se seg blind på max effekt og dreiemoment, men skal se på hvilket turtall man har effekten - og ikke minst hvor lenge man har det.

 

 

whoho.. dæven denne dreiemomentkurven er peaky!!

 

16psi_SC61_H22_.jpg

 

 

Du snakker om turbomotorer fra 70 årene.. har forandret seg du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnest vel flere eldre amrisser som er vel så godt utgangspunkt til bilbygge for svinger, som en 242. Hva har den som ikke en amriss har? stiv bakaksling?

 

Får bare litt flashback til den gangen jeg prøvde en orginal 240 uten servo. Kvinlyd i vær sving ved normal kjøring.

 

Wow, for en gluping du er?:shake

 

Du kunne ikke tenke deg å lese hele innlegget mitt, kunne du vel?

En amerikaner ville ikke vært i nærheten av så allsidig, og det er en økonomisk side her også...

 

@MeSs: Jada, for all del fin MX-5. Men med det utseende snakker vi også penger... Dessuten henger jeg en del med HF Racing, og jeg vil ikke ha en lik, men kjipere bil... ;)

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 350 med litt enkle mods (totalt MAKS 15-20 000) kan gi 320 hk@4000-5000 rpm og 540 Nm@2500-3500 rpm, har desverre ikke noen effektkurve å vise fram for øyeblikket, skal lete litt til...

 

Gi meg EN ENESTE 2-3 liters bensinmotor som greier 150-200 hk@3000 rpm! Gi også et prisoverslag... :D

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår