Gå til innhold

Brokoblet forsterker på sub med lav DC-motstand?

Ranger emnet

zews^^

Anbefalte innlegg

Leste engang et sted at brokoblede forsterkere ikke burde brukes på elementer med lav likestrømsmotstand. Noen som vet om dette er farlig for forsterkeren? Forklar gjerne hvorfor ;)

Titter da på Peerless xls og xxls som har DC-motstand på 1,8 og 1,7 ohm. Tenkte å brokoble en Dynabel BF 1702 på et slikt element. Tar også gjerne imot kommentarer på forsterker og subber om noen har testet disse :)

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en forsterker brokobles vil den kun se halve impedansen av lasten som er tilkoblet. Det vil si at et 4 ohms element vil "se ut som" et 2 ohms element for forsterkeren.

Men her blander du nominell impedans (Zn) med DC-resistans (Re), og det blir feil. Men det er fort gjort. Det er nominell impedans du skal se på. En 12-tommers Peerless XLS (830515) har en Zn på 4 ohm, og Zmin på 2,2 ohm. På en brokoblet forsterker vil Zmin altså bli 1.1 ohm, og det må du forsikre deg om at forsterkeren din klarer.

hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg leste lav likestrømsmotstand, men man kan jo ikke tro på alt man leser på nettet. Kan jo hende kilden mente minimum impedans.

Men angående det du sier, forsterkeren jeg vurderer er stabil i 4 ohm brokoblet. Og dette elementet er jo et 4 ohms element så derfor ville jeg trodd at det skulle gått, men dette element har jo meget lav minste impedans så jeg vet ikke helt. Noen meninger?

Det går vel ikke an å forandre minimum impedans med kassen?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte jeg ikke.. Jeg har alltid beregnet at forsterkeren må takle den oppgitte motstanden til elementet. Men du mener at forsterkeren må takle halvparten av elementets oppgitte motstand?

Regner med at han mener at om forsterkeren er 2 ohm stabil stereo vil den klare et 4 ohms element brokoblet og se det som et 2 ohms element. Altså 4 ohm stabil brokoblet.

Men dette elementet er vel noe spesielt med så lav minste impedans.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde nok tatt med det i forrige innlegg ja...

Jeg vil anta at forsterkerprodusentene oppgir tallene sine med nettopp dette i bakhodet. 2 ohms stabil i brokoblet tilstand vil derfor bety at man kan koble et 2 ohms element på en brokoblet forsterker. Samt at de tar utgangspunkt i nominell impedanse og tar høyde for lav minimum impedans, ihvertfall til en viss grense.

Noe annet tror jeg ville betydd endel trøbbel for forsterkerprodusentene, ettersom langt fra alle er klar over dette med halvering av impedansen ved brokobling, og langt mindre problematikken rundt nominell kontra minimum impedanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsterkerne jeg har sett er ihvertfall oppgidd til å tåle minimum dobbel impedans i mono iforhold til stereo.

Men siden denne subben er spesiell med så lav minste impedans burde jeg kanskje sett etter en forsterker som er stabil i 2 ohm mono? Regner med at forsterkerne tåler litt mindre impedans enn oppgitt, men her er det jo nesten halvering iforhold til nominell impedans så jeg vet ikke.

Er vel uansett utgangstrinnet som mest sannsynlig ryker viss det ikke går da og det er ingen vanskelig sak å fikse :) Og når forsterkeren koster 2000 kan man jo nesten ta sjansen.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen beskytter veldig godt og går i protect med en gang den merker at impedansen blir for lav, mens andre beskytter ikke i det heletatt (lar sikringen gjøre jobben). så er ikke direkte lett å si hvordan de sikrer forsterkerene sine.

men alle lager forsterkerene så de skal klare å håndtere dette. jeg vil tørre å påstå ca 90% av 4 ohm forsterkere er laget for å klarer 3 ohm last uten spesielle problemer, men mange vil dog fort gå varme.

noen klarer jo mer juling enn andre da. har faktisk hørt om forsterkere som ikke klarte det de var oppgitt til engang uten å enten gå i protect eller brenne opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestiller deg en utgått Phoenix Gold-modell fra USA (Tantrum, tror jeg), så får du jo i pose og sekk?

Den koster nesten ingenting, og er stabil i 0,5 ohm brokoblet. Eller var det 1 ohm brokoblet? Hmmm.

Uansett, om du skal brokoble på lav impedans, så har Phoenix Gold forsterkere som gladelig tar den jobben.

Sjekk litt rundt det, og finn ut hvilken modell du trenger, så kan jeg sjekke om jeg får tak i en for deg, om du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider