Gå til innhold

Munkorama: VW Vento 2l 16v Turbo

Ranger emnet


MUNKORAMA

Anbefalte innlegg

Har nå kommet langt på ve med oppstart og greier. prøvde først med en g60 motor som holdt i 2uker p.g.a div småting som hopet seg opp og plutselig døde den helt. da kom jeg til innkjøp av en 2l 16v motor som skulle bygges opp. Bilen er forsåvidt gjort en del på fra før. satt i recaro stoler, gule koni med HR fjærer. 16v bremser rundt hele ++++....

 

deler som er blitt brukt på motor er:

fra audi s2:

innsug

grenrør

wastegate

turbo

 

custom:

downpipe. sveiset selv

fuelrail

440cc dyser

hybrid intercooler

 

for å styre motor har jeg brukt digifant 1, originalt på corrado/golf g60

mulig det blir datasprut til sommer om pågangsmotet er der.

 

til å begynne med har jeg brukt billig løsningen for å senke kompresjon.

dvs: 2stk toppakninger. stempler blir vel handelet inn til sommeren en gang for å kunne yte maks

 

slik den er bygd i dag, er ladetrykket maks 1.2bar noe osm skal gi sånn sirkus 250-280hk. målet er å få en stabil motor på rundt 1bar ladetrykk.

 

her er noen bilder fra ombyggingen til slik den står i dag.

 

Pitcha025.jpg

turbo testmonteres

DSC00022.jpg

skivebremser bak montert

DSC00040.jpg

dyser handlet inn:) 440cc

grandewastegate.jpg

downpipe ferdig

DSC00065.jpg

intercooler har fått kappet til seg plass og fester er lagd.

DSC00069.jpg

ble først brukt et scirocco innsug, men det fant jeg ut at var litt upraktisk så et nytt ble senere innkjøpt

DSC00171.jpg

polerte litt på dumpen da jeg ikke hadde noe annet å gjøre

DSC00176.jpg

eksos sånn halveis ferdig

DSC00177.jpg

måtte sveise på en stuss på bunpanne til oljeretur.

DSC00172.jpg

dette var det siste jeg så til av scirocco innsug på motoren

DSC00233.jpg

så begynte ting å ta form igjen. nytt innsug ble modda og tilpasset.

DSC00234.jpg

motor ble satt sammen sånn ca for å teststartes. hmmm.. den startet på første forsøk:) litt justering og væske så skal det prøvekjøres.

DSC00235.jpg

sånn står den den dag i dag. må bare få inn de siste delene til puslespillet så er det på veien igjen.

 

tar imot kommentarer med et smil. tiips og triks er også hyggelig å få slengt etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk for tilbakemeldinger.

selve karosseriet skal fikses opp om ikke så lenge. er vel for det meste fronten og ltt her og der.

 

håper bilen blir god å kjøre. synes den virket veldig god med g60 (8v og kompressor), men nå er det nesten dobbling av hk. blir muligens testing til uka nå. mangler bare en liten ting på motor som lager strøm for å kunne ta den ut på veien. skal se om det ikke kan bli tatt noen blder inni i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kappa frontbjelken ? I så fall ville ikke jeg sittet på om du traff et tre midt i fronten !

 

får håpe jeg ikke treffer det treet du snakker om da doh

 

i dag fungerer alt som det skal. unntatt en liten eksoslekkasje på turbo

blir vel ut en tur i løpet av dagene nå. bare sjekke at alt sitter som det skal og fungerer som det skal:)

mye innkjøring framover nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Hei! Jeg driver å planlegger det eksakt samme som deg! har en golf med en 2L 16v (150hk) som jeg har tenkt å turbomate....

Det jeg lurte på var hvor mye har dette kostet deg?

hvor mye kosta S2 delene? og intercooleren....

Og hvor fikk du tak i delene?

 

innsug 1500kr - modde det om 400kr

turbo,grenrør og wastegate 5000kr - modde det om 200kr

dyser 440cc 2500kr

chip fra poloclassic er klart å anbefale

(er ikke helt sikker på om du kan bruke ledningsnettet fra golf3 16v for turbo, men sender du poloclassic en pm og hører så vet han garantert det)

ic med rør 2500kr

 

som du ser slapp jeg billig unna med delene. jeg skal sannsynligvis bygge om min nå,så hvis du skal handle deler nå kan du få kjøpt ferdig modda grenrør med turbo og wastegate fra s2 for 5000kr. turboen er i bra stand, ikke noe slark. skal du ha innsug osv kan jeg se om jeg kan skaffe deg det, men sannsynligvis rundt 2000-2500kr inkl. fuelrail. poloclassic har dyser og er billig og handle fra. send pm hvis du skal ha grenrør. er allerede fler intresserte, men trenger penger til andre deler så førstemann til mølla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår