Gå til innhold

MB W124 Prosjektett.

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Nå veit jeg endelig hva jeg skal ha i den :D

 

 

Det blir

Spiller: pioneer Pioneer DEH-30MP

Forsterker: Soundstorm 4 X 175W. Skal på sikt byttes til 4 kanals Helix (event 2 kanaler) og 1 kanals Helix, men tar tid grunn peng..

 

Frontsett 5,5" sett Peerless def. skal byttes til mer høytspillende 5,5" sett antaglig Peerless. (tar gjerne tips om andre merker, som kan tillpasses for dasj. mont i w124) Men bytting tar tid grunn peng..

 

Midbassere Boston 6.4LF

 

sub 2 stk. 12" resolution

 

Bilder kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk ett godt tips om: Morel Integra Ovation 5. 5,25" 2-way coax. Pris pr. par

NOK 3 220.00

 

Den har en følsomhet på 90Db og tåler 100W

 

Peerless sette jeg har tåler 70W og følsomheten er 91Db men er komponent system. Lydmessig forskjell??

Av diskusjoner så har jeg fått inntrykk at Morel er klinisk i øvre mellomtone og diskant. Mulig jeg har feil inntrykk, jeg har ikke hørt Morel frontsett.

 

Hva med HYBRID OVATION 5"

Tåler 150W følsomhet 91Db

Er veldig dyr, men skal jeg bytte, så føler jeg å gå opp en del i klasse. Denne koster 5 520,- :scared

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av diskusjoner så har jeg fått inntrykk at Morel er klinisk i øvre mellomtone og diskant. Mulig jeg har feil inntrykk, jeg har ikke hørt Morel frontsett.

 

Den som har sagt at Morel er klinisk i øvre mellomtone og diskant, må ha sittet med en sirene i øra mens han lyttet...he he. Morel er vel egentlig så langt fra klinisk man kan komme uten å bli livløst og udynamisk. For noen kanskje litt for langt. I mine ører gir Morel en svært lyttbar og ørevennlig klang. Godt med detaljer, men alikevel noe mørk. Lyttetretthet er skjeldent et problem med Morel.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har sagt at Morel er klinisk i øvre mellomtone og diskant, må ha sittet med en sirene i øra mens han lyttet...he he. Morel er vel egentlig så langt fra klinisk man kan komme uten å bli livløst og udynamisk. For noen kanskje litt for langt. I mine ører gir Morel en svært lyttbar og ørevennlig klang. Godt med detaljer, men alikevel noe mørk. Lyttetretthet er skjeldent et problem med Morel.

 

mvh

 

Glenn

 

Dette kan jeg skrive under på :) Jeg er veldig var for skarpe lyder, men morel synes jeg klinger godt i mine ører! Behagelig og varm lyd!

 

Finnes det noen som er skeptiske til morel, kom å hør på bilen min da vel. (hah, det rimte litt og).

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere begge har hørt mange typer frontsett.

Klarer dere å fortelle lignende høyttalere lydmessig, slik at jeg kanskje klarer å forstå lyden disse gir.

 

Ligner dem f.eks på Boston Rally, eller Boston PRO (forrige serie)

Eller Mer Peerless eller Seas?

 

Ofte så får en feil info av folk her og der.

For jeg har vudert den nevnte frontsett HYBRID OVATION 5".

Til jeg snakket med en tidligere skole kompis, som beskrev dem som kliniske og harde. Så han hadde retunert dem, og kjøpt mellomklasse Focal i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere begge har hørt mange typer frontsett.

Klarer dere å fortelle lignende høyttalere lydmessig, slik at jeg kanskje klarer å forstå lyden disse gir.

 

Ligner dem f.eks på Boston Rally, eller Boston PRO (forrige serie)

Eller Mer Peerless eller Seas?

 

Ofte så får en feil info av folk her og der.

For jeg har vudert den nevnte frontsett HYBRID OVATION 5".

Til jeg snakket med en tidligere skole kompis, som beskrev dem som kliniske og harde. Så han hadde retunert dem, og kjøpt mellomklasse Focal i stedet.

En person som har returnert et sett med Morel Hybrid Ovation?

Send meg en PM med litt mer informasjon. Dette kjenner jeg ikke til...

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis morel låter kliniske og harde... hva låter focal da? (jada, min mening... men ikke bare min heller så ligger vel kanskje noe i det).

 

Var høyttalerene spilt inn?

 

Mvh Tony

 

 

Lyder dem mindre klinisk en Focal, så høres det mer aktuelt for meg.

 

Som sakt, han hadde alt fjærna dem fra bilen, når jeg hørte i bilen hans. han kjører nå Seas Lotus Performance. Men spiller Morel varmere en Focal, så spiller dem sansynlig med varmere diskant en seas også. (hjelp meg litt på dette da folkens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyder dem mindre klinisk en Focal, så høres det mer aktuelt for meg.

 

Som sakt, han hadde alt fjærna dem fra bilen, når jeg hørte i bilen hans. han kjører nå Seas Lotus Performance. Men spiller Morel varmere en Focal, så spiller dem sansynlig med varmere diskant en seas også. (hjelp meg litt på dette da folkens)

 

Morel har helt klart en varmere klang enn Focal. Nå har ikke jeg hørt Performance settet til Seas, men jeg har hørt MYE Seas elementer opp i gjennom, og personlig vil jeg nok foretrekke endel Morel diskanter fremfor flere av de Seas diskantene jeg har hørt. Nå skal det sies at SEAS har enormt mange varianter av sine diskanter slik at jeg har ikke fått hørt gjennom alle, og dem er på ingen måter dårlige. Når det gjelder bass/mellomtonen i Performance så er denne av plast, samme som de aller fleste Morel elementer, så her vil du kunne finne noen likheter. Personlig syntes jeg dog Seas er best på papirmembran, særlig i mellomtonen.

 

Dette er dog min mening.

 

Uansett snakker vi om gode produkter her.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da virker det som att Morel er tingen, men prisen er høy.

Men jeg tar bare tiden til hjelp, har jo Peerless DEF. å kjøre på intil videre. den er veldig fin i diskant og mellomtone, men mangler detaljer som dyrere frontsett har.

 

Tenker også forsterker til midbass og frontsett bør bli noe bedre klasse også, når Morel blir aktuelt. Hva med: Helix A2 Competition Og passivt filter mellom frontsett og midbass (som skal stå i dører) Denne forsterkeren koster 6 000,-

 

Med forsterker og Morel, så snakker vi steike 12 000,-

 

Men jeg kommer til å brokoble 4 kanaler'n jeg har til sub. den skal gi over 500W RMS som brokobla (2 kanaler), Men forsterker'n som den er kobla nå gir 175W RMS pr sub, og spiller høyt nok allerede så da er jo sliksett saken grei.

 

Tenker å plassere batteri i bagasjen, trenger jeg da mer en 21mm2 kabel fra orginal batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da virker det som att Morel er tingen, men prisen er høy.

Men jeg tar bare tiden til hjelp, har jo Peerless DEF. å kjøre på intil videre. den er veldig fin i diskant og mellomtone, men mangler detaljer som dyrere frontsett har.

 

 

Peerless har jeg veldig stor sansen for. Har vært borte i endel av elementene til hjemmebruk, og du får svært mye i forhold til pris. Med riktig montering kommer du langt med Peerless settet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peerless har jeg veldig stor sansen for. Har vært borte i endel av elementene til hjemmebruk, og du får svært mye i forhold til pris. Med riktig montering kommer du langt med Peerless settet.

 

mvh

 

Glenn

 

Ja, det er ikke mye å sette finger'n på, til prisen, så gir dem utrolig mye, og følsomhet på 91 db gir ganske høy lyd volum, til tross for "kun" 70W RMS.

Jeg merker etter test nå, att selv med bare 175W pr sub, så må sub volum senkes, for å ikke overdøve frontsett.

 

Dette får jeg retta en del med, når jeg får på midbassen, siden jeg da kan dele frontsett ved eks 200 - 300Hz. Eltek anbefalte 180Hz, men sendte mail til Peerless i Danmark, og dem sa 250 - 350Hz, og ga meg anbefalte verdier på kondensatorer, spoler for 12db filter, og alle de har jeg allerede. :D

 

Men på sikt så tenker jeg å oppgradere, og vurderer nå Morel.

Fikk tips om: Sinfoni AMPLItude 45.2x Forsterker nå. 2 x 50W (72W 14,4V) 120W i 2 ohm Skulle vell gi nok for Morel frontsett og midbass (når jeg kommer så langt, bør jeg vel ha 6,5" Morel midbass også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår