Gå til innhold

Da har jeg blitt utsatt for tyveri

Ranger emnet

Zemeckis

Anbefalte innlegg

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe! Glenn: nå har det seg slik, at flere forsikringsselskap faktisk krever at ting blir anmeldt før dem betaler ut noe pga tyveri, og da må man jo anmelde det for å få igjen noen penger!

Det er jo flere ting man kan gjøre når man skal lage en felle eller to for simple tyver. Som når man i gode gamle dager lagde bomber av kruttlapper, lag en slik "bombe" teip den fast i selve glasset på innsiden, og fest en slags tråd til karrosserier, som igjen utgir nok friksjon/støt til at kruttlappene antennes og smeller av. Står man med dette i hånda når det smeller, så merker man det. og da snakker jeg av egen erfaring.

En annen ting man kan gjøre, er å anskaffe seg en sånn "trygghets alarm" som har en sånn tråd/pinne man trekker ut, og da uler den i 130db (rett meg om det tallet er feil) da skremmes nok noen folk om du er nervøs og plutselig får den lyden i øra.

En annen ting jeg har tenkt å anskaffe meg, er noen cameraer som er koblet til en videospiller som har en så lang tape at den tar opp 24 timer av gangen, så tar den opp over igjen. Har det skjedd noe en natt, er det rett på filmen og se etter.

For det første: Egenandelen din på noe slikt som et par blinkers glss koster ca. 10 ganger så mye som selve glassene. Så akkurat DET tyveriet hadde de nok mottat med et stort smil, selv om du ikke hadde anmeldt tyveriet.

Videre så var det her snakk om simple tyverier, ikke f.eks at du skal unlate å anmelde det dersom noen herper bilen din, eller stikker av med hele doningen.

Trygghetsalarmen gir vel fra seg noe rundt 112db/A tror jeg. En lydkilde som avgir et lydtrykk på ca. 130db kan faktisk gi varig hørsels skade, selv om du ikke blir utsatt for lyden mer enn et kort øyeblikk. 112db over litt tid, kan også forårsake varig hørsels skade.

Den spilleren du snakker om benytter seg av 4 timers kassetter for å gjøre 24 timers opptak. Det er noe som heter time-lapse, og som betyr at den ikke filmer, men den tar bilder. Det gjør at den lagrer enkle bilder på sporene.

De aller fleste spillere kan vel lagre noe slikt som 8 bilder pr spor.

Men disse spillerene koster vel mer enn bilen din. Du kan komme over noe brukt, men da er de som regel utslitt og ofte lite egnet til å gjenkjenne noen.

Bruk heller en pc, med videokort.

Videre så oppfordrer jeg folk til å gi en 10er hver seg, siden alle synes så synd på karen som mistet blinkersene sine. Sånn sett så er vi alle med på å hjelpe han med å dekke kostnadene han har hatt for å skaffe seg nye blinkers.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker skal du gjøre viss du kommer ut en dag og bilen står på 4 leca steiner og du ser at alle de nye Superstar Grandeur felgene er borte? Tror du politiet hadde etterforsket saken siden felgene koster nesten 50.000?

-Er en del venner av meg som har vært offer for dette gjennom tidene. Selv bruker jeg låsemuttere på alt av felger jeg har :P (hakke råd til no nye felger og sånt, surt er det og å bli frastjålet).

Men så til saken: Hvorfor i hælvette gidder de å sette bilen opp på leca, trestubber, etc? Skal man først stjæle no, så skal man virkelig være idiot å la bilen stå rett på understellet. Blir så forbanna når men blir frastjålet ting, og tjuven liksom skal være snill mot/syns synd på offeret, ved å ikke knuse ruter, men heller ramponere en eller flere låser som koster flesk å skifte ut, samt at man må bytte kombinasjon.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glenn : du sier jo at man ikke skal anmelde småting, men det er faktisk det man burde selvom politiet ikke har resurser til å ta seg av det. si at det er MYE innbrudd i et område, og ingen gidder å melde ifra om det, så får jo aldri politiet vite om det og kan ha det i bakhodet.

Spyshop selger opptakere til 5000 kroner og oppover HELT nye. Og det er ikke bare bilen min den overvåker men alle bilene og garasjen og alt sånt. så etter min mening er det værdt det! men smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITERER : Personlig Overfallsalarm som man kan feste på håndleddet, eller andre steder man måtte ønske. Når du trykker på knappen gir den fra seg 130 dB. Med nye batterier vil den ule i ca 30 min. Vekt 20 gram.

Siterer igjen : Denne dør og lommealarmen gir fra seg 138dB når den blir aktivert. Den kommer med en liten lenke som du kan feste på hånden, beltet, vesken, en dør osv. Når splinten på lenken blir dratt ut blir alarmen aktivert. Vekt 93 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glenn : du sier jo at man ikke skal anmelde småting, men det er faktisk det man burde selvom politiet ikke har resurser til å ta seg av det. si at det er MYE innbrudd i et område, og ingen gidder å melde ifra om det, så får jo aldri politiet vite om det og kan ha det i bakhodet.

Ja, men det koster resurser i Politiet, og Justisetaten forøvrig.

Og det går ut over etterforskning og straffeforfølging av de mer alvorlige sakene.

Jeg ser også nødvendigheten av å ha statistikk på slikt, selv om det dreier seg om simpelt tyveri. Men dette klarer bla. forsikrings selskapene å holde statistikk på.

Og du, navn skrives med STOR forbokstav.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITERER : Personlig Overfallsalarm som man kan feste på håndleddet, eller andre steder man måtte ønske. Når du trykker på knappen gir den fra seg 130 dB. Med nye batterier vil den ule i ca 30 min. Vekt 20 gram.

Siterer igjen : Denne dør og lommealarmen gir fra seg 138dB når den blir aktivert. Den kommer med en liten lenke som du kan feste på hånden, beltet, vesken, en dør osv. Når splinten på lenken blir dratt ut blir alarmen aktivert. Vekt 93 gram.

Er det noen som har benektet for hvordan en overfallsalarm fungerer?

Eller tenker du på lydstyrken?

Les litt om lyd, så kanskje du lærer deg f.eks forskjellen på lyd og lyd. db/A er ikke det samme som db.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har benektet for hvordan en overfallsalarm fungerer?

Eller tenker du på lydstyrken?

Les litt om lyd, så kanskje du lærer deg f.eks forskjellen på lyd og lyd. db/A er ikke det samme som db.

Glenn

kan ikke du lære meg forskjell på lyd og lyd da ? jeg aner ikke hva forskjellen på de to er..

Og er det noen her som har sagt db/a ? alle gangende db er blitt nevnt er det blitt nevnt som db og ikke noe db/a...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke du lære meg forskjell på lyd og lyd da ? jeg aner ikke hva forskjellen på de to er..

Og er det noen her som har sagt db/a ? alle gangende db er blitt nevnt er det blitt nevnt som db og ikke noe db/a...

JEG har nevnt db/A her. Nivået på lyden du refererer til må jo måles i henhold til en eller annen standard.

MEGET mulig at den alarmen gir fra seg 130 db el noe, men det er vel ved elementet. Den gir nok ikke i fra seg 130 db/A, som er en meget brukt standard for å måle lydstyrke.

Innvendige alarmer til hus og industribygg osv, gir f.eks fra seg et nivå rundt 120-122 db/A. Og dette er nok til å skremme vannet av de fleste.

Og husk, at lydnivået DOBLES fra 1 db til 2 db, osv... for hver eneste db du stiger i nivå, så dobler du lydnivået!! Et menneske med "normal" hørsel kan høre en lyd på rundt 15 db trykk i øregangen. Da kan du selv tenke deg hva 130 db i øret hadde gjort med deg...

Let litt på nettet, så finner du sikkert mye info om dette.

Du som synes det er så ille at folk mister et par blinkers, har du betalt inn en tier til lærlingen som ble frastjålet blinkers glassene sine?

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har nevnt db/A her. Nivået på lyden du refererer til må jo måles i henhold til en eller annen standard.

MEGET mulig at den alarmen gir fra seg 130 db el noe, men det er vel ved elementet. Den gir nok ikke i fra seg 130 db/A, som er en meget brukt standard for å måle lydstyrke.

Innvendige alarmer til hus og industribygg osv, gir f.eks fra seg et nivå rundt 120-122 db/A. Og dette er nok til å skremme vannet av de fleste.

Og husk, at lydnivået DOBLES fra 1 db til 2 db, osv... for hver eneste db du stiger i nivå, så dobler du lydnivået!! Et menneske med "normal" hørsel kan høre en lyd på rundt 15 db trykk i øregangen. Da kan du selv tenke deg hva 130 db i øret hadde gjort med deg...

Let litt på nettet, så finner du sikkert mye info om dette.

Du som synes det er så ille at folk mister et par blinkers, har du betalt inn en tier til lærlingen som ble frastjålet blinkers glassene sine?

Glenn

er ikke at han har mista blinklysene sine som er det som er det som er irriterende, er at folk ikke klarer å kjøpe sine egne ting selv, og derfor må stjele fra andre..

Og skal du henge ut meg fordi at jeg ikke gir han en tier?

bedrevitere blir man desverre aldri kvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider