Gå til innhold

Toppakning eller topp som røk mon tro?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

En venn sin bil mistet mye vann og ble varm i dag, kjip med tanke på at han nettopp har kjøpt ny turbo og drit, 500 hester ca, og så på andre kjøretur, pang.... Men iallefall, så satt ikke boltene på toppen fast omtrent i det hele tatt!! Noen sier det er fordi den har hvert så varm, men akkurat det samme sjedde jo på min Starion for et halvt års tid siden, og da satt jo boltene rimelig hardt fast...

 

Da tok jeg foresten bare av toppen, ny pakning på igjen, tut å kjør....

 

Begge motorene har aluminiums topp, motoren som nå har røket er en 2.6L mitsubishi motor fra Starion\conquest\Pajero, kjent for å blåse topper i hytt å gevær...

 

Noen som tror det kan ha hvert så enkelt som at boltene til toppen har hvert for dårlig trukket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi med alutopp? Er det noe jeg hater så er det det. Her kommer en trist historie om min 94 Galant 2.0 TDi. Først gikk vannpumpa. Motoren gikk seg varm, toppen ble skeiv. Fikk planet toppen, monterte skitten igjen, kjørte i 1 mnd, toppakninga gikk til H***** igjen. Jeg hadde brukt om igjen boltene på toppen, noe jeg fikk vite ikke skulle være noe problem. Etterpå fikk jeg vite at de muligens skulle ha blitt byttet om de hadde strekt seg visst mye. Bestilte ny topp (13000,- :( ), monterte spetakkelet igjen, 2mnd, dynamoen tok kvelden. Ny dynamo (ca6000,-), en uke, dynamoen tok kvelden igjen, fikk ny på garantien. Så fungerte bilen nesten prikkfritt i 14 dager.Gjett hva? Akkurat! Toppakningen igjen. Denne gangen vet jeg søren ikke hva som gjorde det, men da jeg skulle til å demontere, oppdaget jeg det samme som kompisen din, boltene virket løse. Jeg er 100% sikker på at de var tiltrukket med riktig moment, og denne gangen var det nye bolter. Det er muligens det at boltene strekker seg når motoren blir varm, og aluminium utvider seg som kjent mer enn stål, så når motoren blir kald igjen er boltene plutselig løse, men det står spesifisert at disse ikke skal etterstrammes så jeg vet egentlig ikke hva som skjer. Pakningen var som blåst bort mellom de midterste sylindrene. Ny pakning, montering, kjøre 15min, strammehjulet til registerreima forsvant, Pang stopp kræsj. Det hviler en forbannelse over denne bilen!!! Det var en tapp som braketten til strammehjulet sitter på som fant ut at dette var et kjempelurt tidspunkt å si takk for seg på. Resultat: En knekt vippearm og muligens et par ventiler. Jeg gidder snart ikke å åpne garasja. Den bilen vil meg vondt!!! Har skrudd en del på mange forskjellige motorer i mitt liv, men aldri noe slikt spetakkel som denne! Det er dessuten et slit å skaffe deler til akkurat denne motoren. Toppen måtte jeg få fra Spania, boltene fra Nederland, 14dagers leveringstid på slipesett osv. Kommer jeg over noen som vil seg selv veldig vondt, skal de få kjøpe den billig. dette var et kort sammendrag av mitt 2 års bekjentskap med dette marerittet av en bil. Kunne ha skrevet mye mer: Lyder som ingen finner ut av, hjulspindler som slutter å snurre, bakbremser som henger, lys som kommer og går, låser som ikke virker og mye mer, men det var vel egentlig det med boltene det var spørsmål om, og siden jeg egentlig ikke har noe svar er det vel like godt å avslutte her? Hmmmm tok litt av ja.:rolleyes:

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med sånne biler. Noen biler er bare et helvete å ha med å gjøre.

Tar ikke hele historien, men Citroën XM er ikke verden beste bil heller. Og Autobjørn på Lambertseter har de mest bedritne mekanikerne som er å oppdrive!

Kjører bilen inn for service før ferieturen, de skal bare sjekke bilen, skifte olje og litt til. Enden på visa er at de knerter gassen/kompressoren til klimaanlegget, herper en dør, glemmer å feste bolter (som detter ut på ferieturen), ordner klimaanlegget på en måte som ikke holder mer enn et par dager ut på turen (sikkert med tape). I tillegg til dette lagde de en ekkel skjærende "durelyd" som ikke var der. En tre år gammal bil som høres ut som min 1986 Audi 80 viser hvem som kan kvalitet og hvem som ikke kan det! Nå skal nok "verkstedet" ta noe av skylda, men C5 er nok en stor forbedring fra det skrotet de kalte bil før.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår