Gå til innhold

Vilken type blanding i Lakk?

Ranger emnet

Omegamannen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer svært mye på blandingsforhåldene av herder/tynner og slik som skal i lakken?.

Jeg skal hellakere bilen mattsvart.trenger man herder i matt-svart lakk?

hvor mye tynner?skal man legge klarlakk under og over mattsvart lakken?

hvor får man kjøpt herder/ osv.?

takk for hjelpen på forhånd. Dere som gir gode svar hjelper meg videre med prosjektet.

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ikke bruke klarlakk viss man skal lakke en bil matt svart.. det du gjør eg å gå inn på en lakk bedrift og sier du vil ha mattsvart og spør hvor mye som trengs til din bil og ber dem blande den uten herder og spør hvor mye herder som trengs (får det i 2 spann 1 med lakk og 1 med herder) blandingsforhold varier utifra lakk produsent.. og plast må lakkeres for seg selv fordi lakken som skal brukes på plast må inneholde myknings middel..

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ha klarlakk selv om man skal ha bilen matt svart,

det man gjør er å blande mattingsmiddel i klarlakken, men VÆR OBS, prøv deg fram med blandingsforhold men mattingsmiddelet, blir fort for lite, og for alt for mye...

blandingsforhold i vanlig løsemiddelbasert lakk er 100:50:10/20/30

lakk: herder: tynner

vannbaser er 1 til 10 med activator.

er du usikker på blandingsforhold, les på boksen med lakk, der står det som regel.

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herder kjøper du der du kjøper lakken, så er du sikker på at du får rett type.

Jepp da kjøper jeg alt av top gun her på forumet synes han sine priser var veldig gunstige og han er en grei kar:) Bare vente til lønning skjekken kommer:)

Men faen den lakk sprøyta jeg kjøpte .har ikke prøvd den ennå men hvor får man kjøpt en rimlig lakk sprøyte med beholder på toppen til rimlig penge ?

Og hvordan går det med volvoen din da?lenge siden jeg har hørt noe om den i gården?

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei "billigsprøyte" jeg bruker til grunning/filler. Den kjøpte jeg på Tools og heter Electra Beckum (Metabo) FB2200. Kostet 700-800kr, absolutt en brukbar sprøyte, synes den er litt grov til vanlig lakk med 1.5 dyse, men dyser fås kjøpt. Finnes også i HVLP utgave til litt over 1000kr. Sats heller på den, flere fordeler med HVLP.

High Volume Low Pressure

HVLP atomization utilizes a high volume of air delivered at 10 psi or less to atomize fluid material into a soft, low-velocity pattern. This reduction in the velocity of the airstream over the 40 to 70 psi typically delivered by conventional spray method results in a more controlled spray pattern, less bounce-back and enhanced transfer efficiency. Transfer efficiency can be defined as the amount of paint sprayed that goes onto the part as compared to the amount lost to overspray and bounceback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvon går det fint med tror jeg, den står 87 mil unna meg nå men jeg tror den har det bra. Tok ut batteriet før jeg reiste sørover så ikke brodern skal ut å kjøre med den igjen, er ikke så veldig gla i at en 15 åring kjører den bilen. hehe

Men til påska blir det mye update i prosjekttråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvon går det fint med tror jeg, den står 87 mil unna meg nå men jeg tror den har det bra. Tok ut batteriet før jeg reiste sørover så ikke brodern skal ut å kjøre med den igjen, er ikke så veldig gla i at en 15 åring kjører den bilen. hehe

Men til påska blir det mye update i prosjekttråden.

hehe :)smart move tror jeg det var:)takk rådene med type lakksprøyte :)!skal få bruk for de rådene når hel lakkeringen er faktum:):phatyo

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ha klarlakk selv om man skal ha bilen matt svart,

det man gjør er å blande mattingsmiddel i klarlakken, men VÆR OBS, prøv deg fram med blandingsforhold men mattingsmiddelet, blir fort for lite, og for alt for mye...

blandingsforhold i vanlig løsemiddelbasert lakk er 100:50:10/20/30

lakk: herder: tynner

vannbaser er 1 til 10 med activator.

er du usikker på blandingsforhold, les på boksen med lakk, der står det som regel.

sånn kan det og gjøres.. men det blir en 2sjikts lakk.. kan også gjøre det enkelt og gå til glasurit forhandler og be om rallysvart.. dette er en lakk som du ikke trenger mattningsmiddel i.. og du er ferdig etter bare 1 sjikt..

driver med dette til vanlig.. så om ikke svaret er helt riktig i følge alle merker stemmer det hvertfall til glasurit sine produkter og arbeids metoder

Mine biler:

Chevrolet Camarao z28 1985 (strøken orginal)

Chrysler Neon 1995 (amcarneon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider