Gå til innhold

Hva er definisjonen på en sports bil?

Ranger emnet


HiiP

Anbefalte innlegg

Hm. Men hvilken definisjon skal vi legge til grunn for "sportsbil" egentlig?

 

Begrepet ble først vanlig på tyvetallet, når forskjellen på en vanlig bil og en sportsbil var at sportsbilen ikke hadde tak eller frontrute (kjørte gjerne med små "Brooklands" nedfellbare vindskjermer), kun plass til to, akkurat så mye eksosanlegg og komfortgreier at føreren ikke fikk varige men av kjøringen, og den største motoren det var plass til mellom rammevangene. Allerede på denne tiden begynte "Bentley-boys" å eksperimentere med en mindre (4 liter) kompressormatet motor i stedet for de gigantiske motorene som var vanlige. Ikke for det, de ble knust av sine tyske konkurrenter i deres "pysete" og komfortable MB'er.

 

Jeg tror kanskje en helt strippet Caterhan Superlight kan klare å møte dette kravet.

 

Eller er det etterkrigsidealet symbolisert med MGA eller Austin Healey som gjelder? Plass til to, minimum av komfort og bygge bilen med billige primitive komponenter og lette den mest mulig for at den lille motoren skal klare å få fart på bilen? Hva da med en klassiker som en MB 300SL "Måsevinge"? Er den en sportsbil, det var jo en avansert (mekanisk sprut!) og komfortabel bil med hårreisende prestanda da den kom, og den feiet banen med konkurrentene på vei og bane.

 

Jeg synes det å definere "sportsbil" objektivt blir som å forsøke å tallfeste hva en sprek PC er. Utviklingen går så raskt at det blir helt håpløst.

 

For meg har "sportsbil" alltid handlet om følelser. Hvordan man kan definere hvilke biler som gir de rette følelsene ut fra hvor mange seter de har er mer enn jeg kan forstå...

 

...den der ubeskrivelige men ganske håndfaste følelsen av å kjøre noe uvanlig bra og kjenne hvordan bilen spiller på lag

...prikkingen i nakken når håret reiser seg når en luftkjølt 911 hyler seg mot rødlinjen, og den lette følelsen i rattet når den setter seg på rumpen og skyter fart...

...følelsen av av målrettet aggressjon når en Supra med litt for stor turbo for alvor får opp dampen og bilen bykser fremover...

...det automatiske smilet når solen spiller i linjene på en italiensk skjønnhet,

...trykket i magen når en bigblock Cobra tordner ivei,

...stikkingen i ryggen når du tvinger deg selv til å vente med å bremse mens bremseskiltene blåser forbi og du et øyeblikk rekker å tenke "dette kan umulig gå bra" før du tramper til og oppdager at du kunne bremset enda litt senere...

...det ufrivillige gliset når familiebilen i speilet legger seg over og med nød og neppe understyrer seg gjennom svingen du akkurat tok i halv fart med hekken et par grader ute...

...de øyeblikkene hvor man plutselig tar seg selv i å sitte og smile uten noen som helst grunn selv om man bare skal ned i butikken og kjøpe melk...

 

Og så er det for meg mindre interessant om bilen veier hundre kilo mer eller mindre, om den har to små bakseter eller ikke, trekker foran eller bak eller har hundre eller fem hundre hester.

 

For meg er en 911 SC, en e30 M3 eller en 205 GTI 1.9 like mye sportsbil som en asketisk Renault Spider fordi de gir prestanda og kjøreglede som kan måle seg med hva som helst og gir alle de rette følelsene. Så får puristene fortsette å skrive definisjoner til de blir blå i ansiktet og ingen lengre klarer å oppfylle dem for min del.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by espen

For meg er en 911 SC, en e30 M3 eller en 205 GTI 1.9 like mye sportsbil som en asketisk Renault Spider fordi de gir prestanda og kjøreglede som kan måle seg med hva som helst og gir alle de rette følelsene. Så får puristene fortsette å skrive definisjoner til de blir blå i ansiktet og ingen lengre klarer å oppfylle dem for min del.

 

Ja... tror nok at det er personlige følelser som står bak definisjonen sportsbil... spesiellt når elementer av sportsbil dukker opp på vanlige biler.

 

Sikkert enklere å definere den gangen Morgan var en klar sportsbil, men Opel Kaptein var en vanlig personbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 964C2

 

Ja... tror nok at det er personlige følelser som står bak definisjonen sportsbil... spesiellt når elementer av sportsbil dukker opp på vanlige biler.

 

Sikkert enklere å definere den gangen Morgan var en klar sportsbil, men Opel Kaptein var en vanlig personbil.

 

Spesiellt med tanke på at Opel Kaptein egentlig ikke hadde navnet Kaptein vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller da liten rolle hva diverse fundamentalister sier.

Er du fornøyd med din egen bil så spiller det liten rolle hva andre sier.

 

Noen vil ikke kalle bilen sportsbil før det er en Super 7 eller noe slikt, og andre kaller sin S4 en sportsbil.

 

Det er mange moderne biler som faller mer under GT-kategorien, men de har fremdeles ytelser som setter mange hardcore sportsbiler i skyggen.

 

Supra, 200SX,300ZX osv er mer GT-biler i mine øyne, men det betyr ikke at de ikke har sportsbilkvaliteter.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Det spiller da liten rolle hva diverse fundamentalister sier.

Er du fornøyd med din egen bil så spiller det liten rolle hva andre sier.

 

Noen vil ikke kalle bilen sportsbil før det er en Super 7 eller noe slikt, og andre kaller sin S4 en sportsbil.

 

Det er mange moderne biler som faller mer under GT-kategorien, men de har fremdeles ytelser som setter mange hardcore sportsbiler i skyggen.

 

Supra, 200SX,300ZX osv er mer GT-biler i mine øyne, men det betyr ikke at de ikke har sportsbilkvaliteter.

 

meget godt resonnemang!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPORTS CAR DEFINED

It was through the advancements introduced through British, German and Italian automotive pioneers that the meaning of "sports car" came to be defined.

 

The essence of a sports car includes the five following characteristics:

 

Drivetrains with lightweight engines that deliver maximum power, and transmissions that provide optimal gear ratios with precise shift control.

 

Suspensions and steering systems designed for responsive roadhugging control.

 

Braking systems that provide reliable stopping power.

 

Aerodynamic bodies that move air efficiently and ergonomic interiors that bring the driver into harmony with the machine.

 

Craftmanship of the highest quality.

Holdt avstand - vi ruller - Follogutta

 

Corrado exG60, ex G60T, ex 16vG60, soon 16vT

83` Volkswagen Golf Cab (forsøk på bruksbil)

--- follo.vwaudi-club.no ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Slett ikke lett aa trekke opp klare grenser her!

 

Men jeg vil si skillet gaar et sted mellom BMW M3 og Audi S4, to biler som av mange sammenlignes men som i realiteten er meget forskjellige.

 

S4'en er en familiebil med kraftig motor. Det som gjoer at den ikke er en sportsbil er ikke saa mye at den er en stasjonsvogn, men kjoereegenskapene. Den understyrer veldig og man har null foelelse med veien og med bilens mekanikk. Dette er veldig annerledes i en M3, og gjoer den etter min mening til en sportsbil.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

 

S4'en er en familiebil med kraftig motor. Det som gjoer at den ikke er en sportsbil er ikke saa mye at den er en stasjonsvogn, men kjoereegenskapene. Den understyrer veldig og man har null foelelse med veien og med bilens mekanikk. Dette er veldig annerledes i en M3, og gjoer den etter min mening til en sportsbil.

 

Dette var litt av en påstand... tviler vel på at alle Audifolk er enige:)

 

Forøvrig er vel ingen av de nvnte biler noen sportsbil, snarere forvirra sedaner med stor motor:rolleyes: En sportsbil er en bil som er bygd som sportsbil i utgangspunktet. Ikke en lettere modifisert familiebil som Skyline, M3, RS4, R-volvoer osv....

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Slett ikke lett aa trekke opp klare grenser her!

 

Men jeg vil si skillet gaar et sted mellom BMW M3 og Audi S4, to biler som av mange sammenlignes men som i realiteten er meget forskjellige.

 

S4'en er en familiebil med kraftig motor. Det som gjoer at den ikke er en sportsbil er ikke saa mye at den er en stasjonsvogn, men kjoereegenskapene. Den understyrer veldig og man har null foelelse med veien og med bilens mekanikk. Dette er veldig annerledes i en M3, og gjoer den etter min mening til en sportsbil.

 

s4'n må jo ikke være stasjonsvogn da...den understyrer fordi han bak ratten ikke kjører den helt best....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tildels være enig med nsk i dette tilfelle, men jeg personlig syntes de ekskluderer mange biler som kan karakteriseres som sportslige, se for eksempel m3csl, jeg ville ha kallt den en sportsbil. Sport quattro, den ville jeg ha kallt en sportsbil. Det vil tydligvis ikke NSK gjøre

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår