Gå til innhold

Dynamo problem

Ranger emnet


Turbo_Dos

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Har et eller annen form for problem med dynamoen min.

 

Dynamoen min tok kvelden, så jeg kjøpte en ny en av en her på forumet, satt den på og tenkte det skulle bli greit, men det ble det ikke.

 

den dynamoen som jeg har nå må jo virke, men for å være sikker, hvordan finner jeg ut om den virker eller ikke? Og om dynamoen ikke har virka, hvor lenge kan du kjøre med fult bateri før du blir strøm tør? men for å skjekke om den virker så må jeg vel Måle? men hvordan? (Bilde med forklaring hadde vært kjekt:D )

 

 

en annen mullighet er at det er noe som stjeler strøm. men hva? har ikke noen stereo anlegg så det er utelukket. hva er det som kan stjele såpass med strøm at jeg blir strøm Tør?

 

Håper noen svarer på tråden min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du kan bruke ett multimeter, så mål hvor mange volt det er på batterietfør og etter start.

før start er det vanlig å ha +\-12.5 volt, og etter start skal det være opp mot 14.4 som er ideell ladespenning. Hvis du ikke har 14.4 i ladespenning, lader dynamoen ikke (enten er dynamoen gåen, eller D+ ledningen gåen :))

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par raske tips:

Lyser ladelampa før du starter? Evnt slokker den år du starter?

Har du husket å skru på jordingsledningen på dynamoen? (liten blå ledningsstump bakpå)

Hvis du setter den tynne røde ledningen til jord når du har tenninga på, lyser lampa da? (hvis den ikke lyser før oppstart)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du kan bruke ett multimeter, så mål hvor mange volt det er på batterietfør og etter start.

før start er det vanlig å ha +\-12.5 volt, og etter start skal det være opp mot 14.4 som er ideell ladespenning. Hvis du ikke har 14.4 i ladespenning, lader dynamoen ikke (enten er dynamoen gåen, eller D+ ledningen gåen :))

 

 

jeg brukte et voltmeter og fant ut at dynamoen må være gåend! fordi jeg fant ut: 13,1V før start og etter start 12,5V og etter jeg stoppa den målte jeg enda engang og da fant jeg ut 12,9V så det tyder jo på at dynamoen ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

lyser instumentpanelet når du får starta bilen? for hvis de gjør det, så kan det være børstene på regulatoren din som er slitt ut.

 

Roger:)

 

 

Intrumentpanelet Lyser ja, men det er bare fordi jeg har Ladet opp bateriet helt, kjører jeg litt til blir jeg bateri tør, men det lyser ja, men det blinker, og da får jeg heller ikke på langlysa bare fjærn lysa og når jeg bremser blinker lysa, men det er vel bare fordi det er lite bateri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intrumentpanelet Lyser ja, men det er bare fordi jeg har Ladet opp bateriet helt, kjører jeg litt til blir jeg bateri tør, men det lyser ja, men det blinker, og da får jeg heller ikke på langlysa bare fjærn lysa og når jeg bremser blinker lysa, men det er vel bare fordi det er lite bateri.

 

oki. da syns jeg du ska skru ut den regulatoren som står bak på dynamoen din å se om de to stiftene ser slitt ut. den sitter bare fast med med to skruer. fort gjort å sjekke:)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler jeg om det D+ utaket er strøm i? kjekt om noen vet det!

 

Det D+ ledningen kan være at den ledningen har smeltet med noen andre ledninger, det kan være en mulighet, og om det ikke er det går det på dynamoen så da må jeg finne feilen der.

 

Den ledningen hvor fører den? etter min logiske tankegang må jo den gå til svinghjulet, for det er det som produserer strøm? Håper virkelig ikke at jeg må sprette lednings nettet!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul som produserer strøm? Det er da ingen to-takter med magnethjul du har i Volvoen din vel?

Det er dynamoen som produserer kraften her, og ut i fra hva du skriver, så er det slik som andre har sagt her tidligere:: Enten så er børstene bak på dynamoen din gåene, eller så er det lade releet som er gåent.

Hvilken type dynamo/årsmodell av bil er det du har? Det er litt forskjell fra modell til modell om releet er innebygget i dynamoen, eller om det sitter løst i motor rummet.

 

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår