Gå til innhold

Dynamo problem

Ranger emnet

Turbo_Dos

Anbefalte innlegg

Hvordan måler jeg om det D+ utaket er strøm i? kjekt om noen vet det!

Det D+ ledningen kan være at den ledningen har smeltet med noen andre ledninger, det kan være en mulighet, og om det ikke er det går det på dynamoen så da må jeg finne feilen der.

Den ledningen hvor fører den? etter min logiske tankegang må jo den gå til svinghjulet, for det er det som produserer strøm? Håper virkelig ikke at jeg må sprette lednings nettet!:(

D+ ledningen går fra dynamoen og til ladelyset. når dynamoen ikke lader, går det jording til ladelyset, og det lyser. når dynamoen lader (med motor i gang) så går det + igjennom D+, til ladelyset (+ og + lager ikke lys :))

det at du seir att noen ledninger har smeltet sammen er jo heller ikke ett godt tegn, det bør du og se på.

Men for all del, sjekk børstene og, som nevnt over

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D+ ledningen går fra dynamoen og til ladelyset. når dynamoen ikke lader, går det jording til ladelyset, og det lyser. når dynamoen lader (med motor i gang) så går det + igjennom D+, til ladelyset (+ og + lager ikke lys :))

det at du seir att noen ledninger har smeltet sammen er jo heller ikke ett godt tegn, det bør du og se på.

Men for all del, sjekk børstene og, som nevnt over

takk for svar! dette virker kankje litt dumt, men hva er ladelyset? og hvordan måler jeg om det er strøm i D+ ledningen? skal skjekka børstene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D+ ledningen går fra dynamoen og til ladelyset. når dynamoen ikke lader, går det jording til ladelyset, og det lyser. når dynamoen lader (med motor i gang) så går det + igjennom D+, til ladelyset (+ og + lager ikke lys :)
Ladelyset Lyser ikke når jeg har lite strøm, med bilen igang:confused:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal lyse når dynamoen ikke leverer ladestrøm. Det heter ikke "batteri-lampe" fordi at den ikke har noe med batteriet å gjøre, men skal gi en indikasjon på om bilen lader eller ikke.

Har du lite strøm på batteriet, så skal heller ikke lampa lyse. Kanskje det rett og slett er batteriet ditt som er kaputt? Har du forsøkt å kjøre bilen med et annet batteri?

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal lyse når dynamoen ikke leverer ladestrøm. Det heter ikke "batteri-lampe" fordi at den ikke har noe med batteriet å gjøre, men skal gi en indikasjon på om bilen lader eller ikke.

Har du lite strøm på batteriet, så skal heller ikke lampa lyse. Kanskje det rett og slett er batteriet ditt som er kaputt? Har du forsøkt å kjøre bilen med et annet batteri?

Glenn

Ok, men skal ikke det bli ladespenning på bateriet, selv om det er bateriet som er kaputt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei prøver med noen tips.

Lyser ladelampa de når du har tenningsnøkkel i stilling 2.?

Hvis ikke 1;sjekk sikring 13.(på de fleste modeller)

2;Er sikring hel skru av D+ på generator og legg denne mot

gods.Lampe skal nå lyse.

3; Lyser den ikke nå heller kan pære eller ledning mellom D+ og

instrument panel være problemet.

4:Dette kan sjekkes ved å frakople D+.Ubelastet skal det være

12v mellom kabel og gods.

En del regulatorer må ha dette signal for at generatoren i det hele tatt kan begynne å lade.Det er ofte nok med en kort + puls på D+ med motor igang.Når generator lader sender

regulator selv ut en + her og ladelampe slukker.

Funker lading fortsatt ikke må du nok ta deg en tur til huggern etter en pent brukt dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider