shibbyvolvo Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 hva av dette må godkjennes på biltilsynet? breiere og større felger enn orginalt. dtm-potte og kon-filter. og er det sånn at hvis du møter opp med tuv-papirer og papirer fra 4-hjulskontroll og i tillegg har justert lysa så få r du godkjent senkesettet? Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slidern Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 breier og større felger må nok godkjennes. Hvis det er bare bak-potta da tror jeg du slipper å godkjenne. Kanskje bare få sjekka støynivå. Kon-filter trengs ikke. Ja, hvis du stiller med tuv-papir, lysjustering og 4-kontroll så får du det senkingen godkjent. Men det kan hende at tuv papirene må være på Norsk. Ikke alle som tar de tyske papira. Eller du må da få det oversatt på et vis. Siter - Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil) - Nissan 200sx s13(Prosjekt) * Audi s2 (borte) * Coupe quattro 10vt (bortevekk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 tusen takk:D men er det noen "top limit" på hvor store hjul man kan ha på? er snakk om 215-40-16 foran og 235-40-16 bak.. får man sjekka støynivå på et vanlig verksted? edit: bilen er en 320 e30 Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slidern Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Hjula må ikke stikke av skjermene, men du kan heller ikke bygge på for mye, for blir bilens bredde større..osv. heh. sykt akkurat det der. Ja noen verksted har støytester, men ikke alle. Er bare dra innom et par verksted å høre. Bmw må jo ha brede hjul=) Vet de har vært oppe i 245-275 bake på en bmw, men det var med m3 byggere=) Siter - Ford Sierra xr4x4i 2.9i (vinterbil) - Nissan 200sx s13(Prosjekt) * Audi s2 (borte) * Coupe quattro 10vt (bortevekk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Hjul skal ikke ha større ET variasjon en 15mm.. dvs 7,5 mm på hver side.. bakhjul kan ikke være større/bredere enn framhjule hvis bilen ikke har det orginalt.. Det siste er rulleomkrets som skal ganske lik.. er ikke helt sikker på den.. men trur det er 2% eller noe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig-Rune Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Rulleomkrets er ihvertfall +/- 5%... Siter 07 KTM 950 Superenduro 94 Volvo 940 Turbo (selges) 91 Audi 80 Edition Quattro x02 KTM EXC 400 SM/Enduro x96 Audi A4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrtx Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 alle autorisertet verksteder har ett krav til å ha en støymåler. Som stig-rune sier så kan ikke de nye hjulene forandre rulleomkretsen med mer eller mindre enn +/- 5%. dette finner du i STRO boken.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Det som står i forskriftene er at en kan endre sporvidden med inntil 15mm og rulleomkretsen med inntil 5% uten godkjenning/papirer. Endringer utover det krever godkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 bare kjør du, spill dum når du blir stopt og si: den var sånn da jeg kjøpte den! :O Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet Mars 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 haha, jeg kjøpte den sånn:D men er det no prob å få godkjent 215 foran og 235 bak hvis jeg drar på trafikkstasjons(eller hvor faen jeg skal)? Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 Du må nok ha egne godkjenningspapirer (ala TUV eller annet) dersom du skal få godkjent forskjellig dimensjon fremme og bak, dersom bilen ikke har dette originalt (noe jeg mener ikke 320 E30 har).. Når det gjelder eksos og filter, så er det vel standstøy og utslipp som spiller inn her. Så holder du deg innafor grensene (står i vognkortet), så går det vel. Regner ikke med det er så mye effektøkning på disse to tingene, men om det overgår "gratis-grensa", så må du vel godkjenne ny effekt. Når det gjelder godkjenning av senkesett, kan du i verste fall måtte oppfylle disse krava; http://dev.sparklingblue.net/pics/bilforumet/senkesett_godkjenning.pdf TUV-papirer kan forøvrig kreves oversatt til et nordisk språk. Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 Trudde ikke du trengte å godkjenne større felger, så lenge Et er innafor 7,5 mm margin, rulleomkrets innafor 5 % og det ikke subber og innenfor hjulbuer. Men skal du ha breiere dekk bak må du søke, men ikke noe problem, det jeg har lært i løpet av 3 år på skole på bil... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marvil Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 Det står i regelverket når man må ha egen godkjenning på dekk. http://www.lovdata.no Siter » [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004 » [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt » [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 breier og større felger må nok godkjennes. Hvis det er bare bak-potta da tror jeg du slipper å godkjenne. Kanskje bare få sjekka støynivå.Kon-filter trengs ikke. Ja, hvis du stiller med tuv-papir, lysjustering og 4-kontroll så får du det senkingen godkjent. Men det kan hende at tuv papirene må være på Norsk. Ikke alle som tar de tyske papira. Eller du må da få det oversatt på et vis. Dersom man har godkjenningspapirer fra tüv er det biltilsynets problem at de er på tysk. De kan ikke la være å godkjenne, men jeg vet at det kan være vanskelig likevel siden det er alt for mange jxxxxx som jobber der som helst vil lage reglene selv.. Synd og skam, men dog sant. Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
juba Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 jo, papirene kan kreves oversettelse til et skandinavisk språk, men det er vel bare de aller vanskeligste som driver med sånt. treffer en en slik vil jeg anbefale å få de oversatt til dansk vha av et ingeniør-kontor i Danmark-tviler på at BT-fyren blir så veldig klok, teknisk dansk er et snodig språk:-) (en kan jo også troppe opp med en finsk oversettelse, er ikke sikkert de vet forskjellen på Norden og Skandinavia:-)) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.