Gå til innhold

Hvordan få ut skruer fra manifolden?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Har et stygt varmedeksel over manifolden min, som jeg tenkte jeg skulle bytte ut med noe nytt og penere.

Problemet er at jeg greide å knekke begge mutter-hodene på skruene som holder dekselet, slik at selve skruen står igjen nede i manifolden. Sikkert ikke så rart at hodet knakk, da skruene sikkert har stått der i 13 år eller noe, i høy temperatur.

Så hvordan kan jeg få ut disse skruene? Må sikkert borres ut, de sitter jo som støpt så en "grisepikk" hjelper vel lite, går jeg utifra?

Noe forslag til hva slags verktøy jeg kan bruke for å få borret de ut? Må vel ha en krafitg dremel eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisepikk er bare noe dritt, så det kan du glemme ja. Varm opp skruene med en gassbrenner eller en propan flamme. Så kan du bruke en wisegrip tang og prøve om du får løsna de da. Funker ikke tanga kan du sveise på en ny mutter og kompinere det med mye varme. Da vil det løsne.

Har du ikke mulighet til å varme opp skruen kan du dusje på med WD-40 eller annen rustmiddel og la det ligge på og virke litt før du prøver å løsne de.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det spørrs om det er nok, du vil ikke oppnå like mye varme som når du står med en flamme rett på skruen i et par minutter....... men det skader ikke å prøve.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det spørrs om det er nok, du vil ikke oppnå like mye varme som når du står med en flamme rett på skruen i et par minutter....... men det skader ikke å prøve.

 

OK, får prøve meg frem da.

Men det blir litt vanskelig å få tak med en tang eller få sveiset fast noe på skruen, da den sitter såpass dypt nedi "hullet" at den ikke når over selve hullet, hvis dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det.

 

 

Borr et nytt hull og gjeng opp på nytt, gjør du ikke det så vil du angre senere.

 

Var egentlig dette jeg var mest forberedt på å gjøre. Men hva slags utstyr er best/kraftig nok til å få borret opp nye hull og gjenger i manifolden?

Hadde håpet å slippe å måtte plukke av manifolden for å borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såppas ja, prøv å slå et kjørner slag, med en kjørner. Så du får en fin start til borret og prøv og bor ut skruen. Men du kan drite i å bruke grisepikk. Bolten som sitter i er sikkert M10 så du må borre opp til M12 og da bruker du gjenge bor 10,5mm.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såppas ja, prøv å slå et kjørner slag, med en kjørner. Så du får en fin start til borret og prøv og bor ut skruen. Men du kan drite i å bruke grisepikk. Bolten som sitter i er sikkert M10 så du må borre opp til M12 og da bruker du gjenge bor 10,5mm.

 

Ok, har en kjørner liggende, så det skal jeg nok få til.

Må bare prøve å få tak i en kraftig nok borrmaskin, slik at jeg får borret ut skruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grisepikk funker jo som faen det da. spray godt med crc eller noe sånt å la den stå over natta. spray på litt til før du prøver igjen, time før. borr hull og kjør på men en lavt giret og sterk drill, sakte tempo.

 

hvis ikke det funker, borr ut og gjeng opp.

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår