Gå til innhold

Hvordan få ut skruer fra manifolden?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Er det bare mutteren som har knekt av pinneskruen som manifolderen sitter tredd innpå? Gjør ikke noe det. Bare skru ut resten av muttera og ta av manifolden. Så kjøper du ny pinneskrue. Den gamle skrur du ut med wisegrip tang. Flammer er veldig kjekt når man jobber med eksos;)

 

Nei, hodet på skruen er knekt av. Denne skruen holder varmedekselet over manifolden, og jeg vil heller feste dekselet på nytt enn å la en rusten, gammel manifold stikke frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jo en halvtime... Bedre å bare gå å gjøre det nå, enn å sitta her på pc'en å surre vel:)

 

Jøss, kun en halvtime? Hvis du virkelig klarer, uten tilgang på bukk, å demontere radiator, eksos, vann-/oljerør til turbo, turborør og manifold, samt å få ut restene av skruene i manifolden, og få montert alt igjen i løpet av en halvtime - da skal du jaggu være god! :respect

 

Uansett, så er problemet løst nå. Et døgns "marinering" i CRC, etterfulgt av oppvarming av manifold, med påløpende slag med kjørvel, fikk jeg borret ut skruene med en dremel og gjenget opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller som dette, kan det også prøves å varme GODT opp, også bruke en bor som du har slipt om skjæra andre veien.. Da er det mange ganger du klarer å bore den opp uten å ødelegge gjengene..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle slått litt på boltene før du prøvde å skru.

Få sjokka det litt så det løsner.

Gjør det før du prøver med grisepikk da.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En grispikk er en konisk venstre gjenget "skru" som man skrur nedi et forborret hull i den skruen du skal løsne. Når grispikken ikke vil skru seg mere ned i skruen kan du begynne og ta i litt mere og da skal det i teorien løsne skruen, hvist ikke grispikken løsner i hullet du har borret og bare går rundt uten at det skjer noe.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår