Gå til innhold

bremseproblem audi 80

Ranger emnet


vwgti16v

Anbefalte innlegg

Hallois

 

Har 2 problem med audin som irritera grønskjitn utan meg....

 

1.

Har skifta hjullager forann nå, etter eg har skrudd ihop alt så har eg fått ein ny hyle/skrapelyd fra forann der ein plass. Dette skjer aldri når bilen er kalde, men etter ei stonds køyring, ca 1mil kanskje....TIPS?

 

2.

Caliper henger bak verkar det som av og til, uavhengig om eg brukar handbrekket. Lyte eg bite i det sure eplet og kjøpe nye bak?

 

MVH Vrakgods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skifta hjullager forann nå, etter eg har skrudd ihop alt så har eg fått ein ny hyle/skrapelyd fra forann der ein plass. Dette skjer aldri når bilen er kalde, men etter ei stonds køyring, ca 1mil kanskje....TIPS?

Kan det være dekselet over bremseskiva som tar borti skiva? Og du er sikker på at alt er montert riktig sammen igjen?

 

Caliper henger bak verkar det som av og til, uavhengig om eg brukar handbrekket. Lyte eg bite i det sure eplet og kjøpe nye bak?

Du har 99% sikkert defekt(e) mansjett(er) over "festene" til calipperen, da kan bremsene henge etter bremsing. Calipperen skal kunne bevege seg frem og tilbake, alt etter klossenes slitasje. Om det kommer salt og dritt inn i "sleidene" bør du demontere de, rengjøre, sette på nye mansjetter og sette alt inn med fett før montering.

For at du skal være med på hva jeg mener... Calipperen er festet med to små skruer. Disse skruene er gjenget inn i to "sleider" med en mansjett på, slik at man må holde igjen sleiden når festemuttrene til calipperen løsnes og festes. Om ikke kan mansjetten ødelegges. Når calipperen er skrudd av skal sleidene kunne beveges ut og inn uten bruk av makt!

 

Se bildet under og du ser de svarte gummimansjettene ved festeskruene.

max_2.jpg

 

Litt mer om bakre calippere:

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1250/a1250.php

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikkje ut til at bremseskjoldet tek borti skiva nemlig. Når eg skrur fast drivakslingen der så skal eg vel stramma som f***?

 

kjøper slikt rep-sett på mekonomen så følger alt med? Den sleiden, kan eg holde den mad handemakt eller skal eg sviva på ei tvinge?

 

Irritera meg grønn på slike småting hehe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikkje ut til at bremseskjoldet tek borti skiva nemlig. Når eg skrur fast drivakslingen der så skal eg vel stramma som f***?

Lageret er et dobbelt vinkelkontaktlager. Om dette ikke strammes skikkelig vil det ikke vare lenge, i tillegg vil lageret ha slark.

Om du har mutter skal den tightes til 265 Nm.

M14 bolt skal ha 120 Nm + 90 grader.

M16 bolt skal ha 200 Nm + 90 grader.

 

kjøper slikt rep-sett på mekonomen så følger alt med? Den sleiden, kan eg holde den mad handemakt eller skal eg sviva på ei tvinge?

Kjøp sett med mansjetter hos merkeverksted, du får da med nye festemuttrer.

Sleiden skal bevege seg fritt om alt er OK. Om ikke tar du den ut og rengjør denne og hullet den sitter i. Sett inn med fett før montering, gjerne Superlube! Og ja, den skal kunne beveges med lett håndemakt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lageret er et dobbelt vinkelkontaktlager. Om dette ikke strammes skikkelig vil det ikke vare lenge, i tillegg vil lageret ha slark.

Om du har mutter skal den tightes til 265 Nm.

M14 bolt skal ha 120 Nm + 90 grader.

M16 bolt skal ha 200 Nm + 90 grader.

 

 

Kjøp sett med mansjetter hos merkeverksted, du får da med nye festemuttrer.

Sleiden skal bevege seg fritt om alt er OK. Om ikke tar du den ut og rengjør denne og hullet den sitter i. Sett inn med fett før montering, gjerne Superlube! Og ja, den skal kunne beveges med lett håndemakt.

 

okay, tur på møller da imorga. Visst man strammar litt meir enn dei 200Nm pluss 90grader, ter vel ikkje skade tav det??

 

orka vel ikkje å skrive ein "how to do" med calipern og sleiden bake slik eg ikkje demonterar halve bilen unødigt?? Er tømrar så må ha da inn med teskei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller rikelig mengde kopperfett.

Bare jekk opp bilen bak, av med hjula. frem med en 13 fastnøkkel og en 15 fastnøkkel. Skru av de 2 boltene som er opphengt i bremseklaven, av med calipteren. Du kan eventuelt ta av bremseklaven om sleideren sitter noe sinnsykt fast, 8mm umbrako. Best å ta denne i skrustikka og hente fra blåseflamme, ellers om du er litt tøff og vil vri på sleiderne hvis de sitter skikkelig fast, knekker du de. så da må du i allefall av med bremseklaven og frem med boremaskin for så og bore ut den delen som sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår