Gå til innhold

Mitt B prosjekt!

Ranger emnet


Ascona-Man

Anbefalte innlegg

no har eg skaffa meg 2 stk c20ne motora...

 

har tatt ut den eine motoren frå ein omega som eg fikk av ein kompis, den andre omegaen kjøpte eg for 1000kr so no har eg då altså 2 stk omega også, vist da e nåken so trenge dela so har eg rikeli. grunnen te at eg har kjøpt meg 2 bila e fø da at da kosta meg kun 1000 kr, begge bilane starta og går heilt fint, i dag so har eg tatt ut dan motoren so var godt minst og hadde den finaste motoren, planen e å bruka denne motoren eg tok ut i dag, mens eg samtidi har ein delemotor som eg kan plukke frå vist det trengs.

jbut.jpg

 

her har eg plukka ut og markert det meste av ledningsnettet,tatt av alle slangar og stikk.

 

hehhh.jpg

her e motoren utav bilen samt insprøytning og eksos manifoil fjærna

 

hgvdrzaq.jpg

 

toppen e av, forbausande bra,litt slitekanter i sylinderene men ingenting alvårli. har rekna ut at vist eg dreie ner stempelene med 1mm so senke eg kompresjonsforholdet med 1 bar pr. sylinder, kompresjonen skal senkes til ca 1:8bar

 

jlbtrsd.jpg

 

her har eg tatt av toppen, ska glassblåsa, fresa opp ventilsetene på nytt,slipa ventilane og porta toppen

Opel Ascona B 2,2 (Solgt)

Kadett C (c20ne) (Solgt)

Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

høres ut som du blandet det å skjekke kompen med måler tilkobla tennplugghullet med kompresjonsforhold.

en kan ikke måle komp-forhold på denne måten.

ville ikke dreid ned stemplene i en c20ne (hvis du er sikker på at det er det du har)

 

 

ok....du e kanskje inne på nåko dar...jess de e ein c20ne motor, i følge autodata ska komp'en ligga på 9.2 frå fabrikk, uansett so må motoren dekomprimerast ner til rundt 8 bar, skal kjøre rundt 0.7-0.8 i trykk tengte eg, dekomprimere eg ikkje so kan eg maks kjøra 0.5 å då e da kje møkje å henta!!

Opel Ascona B 2,2 (Solgt)

Kadett C (c20ne) (Solgt)

Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en godt forklart formel som viser hvordan du skal regne ut hvor mye du skal dreie av.

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

 

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

 

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

 

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

 

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

 

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

 

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

 

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

 

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

 

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men uansett so vette da ikkje c20ne alika vell, leste ¨på nettet, ein so smokka turbo på ein c20ne motor og lada opp i 1,1 bar før han fekk 200 hk 1,1 BAR fø faen på ein oreginal motor, da vare ikkje lenge. skal eg ha rådar,rådelager,stempel,clutch,porta topp, kvass kamm, toppakning so må eg ut med rundt 25 000 kr då kan eg lika greit kjøpa meg ein 2.0 16V turbo frå blomdalen med ombygningskitt til ascona b. då får eg ein motor som vill ha omtrennt samme ytelsen som ein trimma c20ne motor og med ein 270 chip i c20 let motoren spenne da nokk meir en grett i frå i ein ascona b. detta e vertfall sånn eg ser på saken?! forslag?

Opel Ascona B 2,2 (Solgt)

Kadett C (c20ne) (Solgt)

Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du leste om 1???!!!??

 

finnes MANGE som har kjørt flere sesonger med c20ne med turbo!

 

Det er den mest turbokonverterte Opelmotorn i norge tør jeg påstå,

og det har sin grunn!

 

ja... motorane e gode dei, da tvila eg ikkje på, men 1.1 bar å litt øve 200 hk e ikkje aktuellt, soklart kan en få meir med kam,porting og litt diverse småknask, men alt so trengst vill gjera at detta vett forskrekkeli dyrt vill eg tørra å påstå, då e da vell egentli lika greitt å svi te med ein heilt grei c20let motor te samme prisen om ikkje mindre og plugga neri. so har eg ein motor so e laga for sånne effekta, i tilleg har eg ein motor med potensiale for møkje ytelse.

 

har høyrt rykte om at da e cosworth og gm so har produsert 16V toppane te opel motorane, har og høyrt rykte om at gm toppane sprekke og e dårligare mens cosworth toppane tåle da mesta, nåken so veit forskjellen?stemme detta?

Opel Ascona B 2,2 (Solgt)

Kadett C (c20ne) (Solgt)

Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har høyrt rykte om at da e cosworth og gm so har produsert 16V toppane te opel motorane, har og høyrt rykte om at gm toppane sprekke og e dårligare mens cosworth toppane tåle da mesta, nåken so veit forskjellen?stemme detta?

 

 

Riktig det.. Sies at coscast (cosworth) toppen ikke sprekker. KS eller gm toppen sprekker fort, men kan fikses så de neppe sprekker igjen.

Coscast har visst litt dårligere flow....

"Suddenly, I heared a tapping, as of someone gently rapping, rapping at my chamber door."

 

Ascona B/J 16V ombygging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motor å drivverk e jævli vikti å ha skikkeli, e so enårmt møkje so kan ryka te ved litt herjing og turtall, so eg sikte litt høgare en som så ja, ikkje nødvendig vis for effekten sin del, men for kvaliteten sin del

Opel Ascona B 2,2 (Solgt)

Kadett C (c20ne) (Solgt)

Opel Ascona B 3000 24V Turbo (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår