Gå til innhold

Hva treng jeg for å få 300-400 holdbare hk i B230FK min

Ranger emnet


^Kendo^

Anbefalte innlegg

Min var da mishandlet sterkt i 60.000 km uten proplemer, ikke engang balansert og med 335hk @1,2bar og kjørt på 1,5 iblant.

Hvis den da er balansert så må det være noe annet galt for at det skal ryke ved de effektene?

 

Kommer vel litt an på spoolup og nm i motorn,skeve b230 råder trenger man ikke trylle for å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Selvsagt, har man nok penger så bytter man både stempler og råder.

Men man får uansett aldri noen garanti mot mororras!

 

maxis: vet ikke hvor mye nm det var der, men 655 trykkplate og sinterlamell holdt den ikke igjen.

Ikke den råeste spoolupen, ladet ca 1bar på 2500

Var forresten ikke turtallsperre på den, og ble mange ganger dratt til ventilflyt med t5 race kam og doble ventilfjærer.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg tviler på at selger snakket sant om blokka, hvis så mange andre har dårlige erfaringer med original blokk?

 

Men uansett, et par andre tips:

God oljekjøler, oljekjøler kan være en fordel både i girkasse og bakaksling også.

Litt bedre ånding enn originalt i blokka.

Bunnpanne med større kapasitet.

Shimse opp oljepumpe, eller bytte.

260 radiator.

Catch tank til bensinpumpe + en god pumpe.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyst på rundt 350Hk. men de må holde. kjett å bygge noe som ryk med en gang.

 

Ikke glem en drivline som holder da:

Du trenger ei solid kasse (M90 eller Getrag) med forsterket clutch

og en skikkelig diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er maaange i Sverige som kjører med 300hk++ på original bunn.

Svenskene sier nå at balansert b230fk/ft med de kraftige rådene (etter 91 eller hva det nå er), holder til 350hk men da ligger du på grensen!

 

300hk tror jeg er rimelig trygt med original bunn, men som sagt over tar du fort knekken på det med tenningsbank osv. (men hva tar man ikke knekken på med tenningsbank?)

 

Skal du ha 350hk+ driftsikre hester må du nok bytter råder. Stemplene skal holde en god bit til (i følge svenskene).

 

Med SPM råder, og originale stempler holder det nok. 531 topp som sagt over her, KKK24 turbo, eller T3/4, kommer ann på hvilken siden av 400 streken du vil lande. ;)

Et nytt spurt vil du nok også trenge, man kan presse originalsprutet til en bit over 350 (se turbocontainern f.eks.) men da får du dårlig register, bensinøkonomi og pålitelighet.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha "bare" 400hk hadde ikke jeg kosta på meg nye stempler. Med mindre den gamle motoren din har gått veldig langt/eller du har tenkt å borre den.

 

Vet ikke hvor mye stemplene tåler, men stakene skal holde til bortimot 1000hk. Er det smidde stempler så tviler jeg ikke på at de holder til hvertfall 700hk og sikkert mer. De originale stemplene sies å holde til rundt 500hk. Alle slike tall går selvfølgelig ut fra at du holder deg langt unna tenningsbank, da raser en hvilken som helst motor.

 

Men hvis du kjøper de stakene og stemplene der så er det ikke det som ryker først hvertfall, blokka takker nok for seg før den tid.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår