Gå til innhold

Fikse ujevnt handbrekk?. The hard way?.

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!.

Var på EU kontroll i dag med min kjære 1986 GTI 16V vogn.

Jeg visste at håndbrekket var uvjent, så jeg tok derfor av begge kalipperne og overhalte dem, men alikevell så klarte jeg ikke å få brekket jevnt.

Hjulet låses på høyre side, men jeg klarer fortsatt å dreie (når jeg tar i) rundt hjulet på venstre side.

Har prøvd å juster wirene i alle retninger, til ingen nytte.

Hvis jeg strammer wiren til venstre siden mye, så legger den klossen som wirene er festet i, seg over slik at wiren egentlig ikke blir noe strammere, jeg har derfor kommet fram til at det er best å stramme begge wirerne mest mulig likt.

However, jeg fikk 2er på brekket i dag og må få fiksa dette litt kjapt ettersom at jeg allerede har brukt den "ekstra" måneden som man får etter den måneden som den egentlig skulle ha vært inne på kontroll i.

Når jeg kom hjem fra kontrollen så målte jeg litt på den armen som wiren er festet i, det viste seg det at armen på venstre siden faktisk var da. 2mm mere dratt på en den på høyre siden, egentlig burde det jo vært motsatt siden brekket tar best på høyre siden nå. (låser hjulet helt).

Etter å ha spekulert litt så lurer jeg på om jeg skal prøve å forlenge den tappen som går mellom skru-i-kalipper og wirer-armen, det er jo ikke utenkelig at den har blitt slitt over tid. Min tapp er 20.5mm lang.

HPIM1640Medium.jpg

Her er delene jeg snakker om.

HPIM1642Medium.jpg

Denne har jeg tenkt å sveise litt på, for så å slipe av igjen, slik at den blir ca. 21.5mm evt. 22mm. Slik at jeg får mere pådrag, tidligere på handbrekk armens vandring.

HPIM1643Medium.jpg

Lurer på om hullene her kan ha blitt litt dypere ?.

HPIM1644Medium.jpg

Jeg blir å prøve dette i morgen, så fremst ikke noen her mener det er helt på trynet.. .

Problemet er jo at jeg ikke får nok bremse virkning på armen, tidlig nok liksom.. .

Noen som har noen formeninger om dette?.

Joakim.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkveld folkens!.

I dag tok jeg innersvingen på brekket og vant!.

Det første jeg gjorde var at jeg forlenga den tappen som jeg pratet om (ovenfor) 1,5mm. Jeg monterte så kalipperen og prøve brekket, jeg fikk litt mer pådrag men jeg klarte fortsatt å dreie hjulet rundt for hånd.

Jeg har lenge lurt på hvorfor den plata/klossen som man fester wirene til ikke har vært montert fast i handbrekket, når man strammer en wirer mer enn den andre så legger klossen seg over og man får derfor ikke strammet den aktuelle wiren noe mere.

Irriterte meg grønn på dette, tok derfor brekket ut og sveiste "plata" fast i brekket.

HPIM1645Medium.jpg

HPIM1646Medium.jpg

Sånn.

Når det var gjort så fikk jeg brekket jevnt med engang, sikkert mange der ute som har gjort dette.

Skal på etterkontroll i morgen hvis alt går etter planen.

Jaujau:)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider