Gå til innhold

Flytte til Sverige jobbe i Norge ?

Ranger emnet

Gringo

Anbefalte innlegg

Noen her som har gjort det ?

Fordeler og ulemper ? Hvilket land skatter man til ? Pensjonspoeng, trygde rettigheter, sykepenger ? Noen som har litt info å komme med ?

Hvem melder man egentlig flytting til ? Hvem kontakter man etc ?

*Kommer ikke EU til meg, får jeg komme til EU*

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? er det ikke sånn som det er i Norge bare.. skatter jo til to steder her også.. kommunen skal vel ha en del, og staten skal vel ha en annen del...? og siden du bor i Sverige har man jo ingen kommune å gi det til, men man gir til Sverige i steden... altså går vel det sånn halvt opp i opp?? eller?

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det når mine foreldre flytta til sverige å jobba i Norge.

Men da er det jo en god nyhet da at det ikke er sånn lengre.

Litt kjipt å skatte dobbelt opp liksom, for det måtte dem.

Mange her som har bodd i Sverige å jobba i Norge å kan si sikkert?? ;)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by momo

Slik var det når mine foreldre flytta til sverige å jobba i Norge.

Men da er det jo en god nyhet da at det ikke er sånn lengre.

Litt kjipt å skatte dobbelt opp liksom, for det måtte dem.

Mange her som har bodd i Sverige å jobba i Norge å kan si sikkert?? ;)

Du tenker nok på det at de den første perioden måtte skatte høyeste sats av Norge og Sverige du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber og bor her i sverige så jeg har ikke personlig erfaring med dette men jeg kjenner mange som gjør det. Jeg vet ikke hvordan det er med pensjon og sånn men at det er fordelaktig å bo her å jobbe i norge er det ingen tvil om. Det er en grunn til at det snart ikke er flere svensker igjen rundt strømstad. Jeg leter selv etter jobb i norge men det er ikke mye skikkelig jobb å finne som det går å pendle til men finner du noe kan dette anbefales på det sterkeste.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Fikk høre at man må skatte 40% om man har adresse og bor i sverige, men jobber i norge..

Noen som kjenner til dette?

Vurderer STERKT å flytte over grensa...

Noen som vet åssen det ligger ann med å kjøpe bil med en gang man har flytta over?

01' VW Polo Edition

98' Ford Courier 1.3 (SOLGT)

86' VW Golf GTI-T (prosjekt)

00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du har Svenskt personnr. kan du kjøpe deg bil. Dette tar ikke mange dagene å få om du kvalifiserer.

Er masse ledig jobb i sverige men vanskelig i grensestøka på norsk side. Åpner ett nytt callsenter i munkedal i disse dager. Bra beliggenhet og lønn. Er sikkert ikke noe problem å få jobb om man er to heller.

- 95 BMW 740

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Bare du har Svenskt personnr. kan du kjøpe deg bil. Dette tar ikke mange dagene å få om du kvalifiserer.

Er masse ledig jobb i sverige men vanskelig i grensestøka på norsk side. Åpner ett nytt callsenter i munkedal i disse dager. Bra beliggenhet og lønn. Er sikkert ikke noe problem å få jobb om man er to heller.

Vet du om noe sted hvor det står litt om kvalifikasjoner osv?

Hvordan er det med å bruke bilen i Norge osv?

får jo faen meg en S4 for samme prisen jeg ga for A4'en min :P

Tipper jeg havner rundt Ärjeng (eller åssen det skrives) området, ønsker ikke å flytte så langt ifra kjente..

01' VW Polo Edition

98' Ford Courier 1.3 (SOLGT)

86' VW Golf GTI-T (prosjekt)

00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du svenskt pers.nr. kan du bruke bilen hvor som helst men du kan ikke låne den bort til normenn når du er i norge.

De aller fleste callsenter gir opplæring før du blir satt på linjene. Er også ledig jobb her hvor jeg jobber men lønna er dårlig, går greit om man er to om utgiftene da.

- 95 BMW 740

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider