Gå til innhold

Dynabel kondensator?

Ranger emnet

oaa

Anbefalte innlegg

tenker du på et ekstra batteri, eller skifte ut det du har?

alt 1:

et ekstra batteri krever mye mere arbeid, du må finne en plass til den som er trygt og den skal være festet fast forsvarlig. du trenger sikring foran og bak. trekke nye kabler mellom foran og bak. så er det viktig at batteriet foran også er bra, kanskje det ender med at du må ha 2 nye batterier.

har sagt det førm'm ... jeg trenger ikke å dritte deg ut... du greir det selv...:pray

om man setter et extra batt eller kondensator -for en gangs skyld- så FORUTSETTER at det er en kabel allrede fra før som kommer fra batt foran, eneste som trengs er et sikring fra batt bak og ut.... ellers er MYE bedre med et dårlig batt foran og bra batt bak enn et dårlig batt foran og et kondis bak... den GODE batt vil hjelpe til i den "dårlig/svak" system som trenger all strøm som kan GENERERES... -dynamon slitter allrede med å prøve å ladde det dårlige batt og i tilleg skal ladde opp kondisen? ellers krever self et batt litt arbeid, og et kondis også, siden den må også festes forsvarlig.

alt2:

skifter du ut det batteriet foran, så har du fremdelse like "dårlige" kabler som før ...

å ha like dårlig kabler mellom disse punktene er mindre kritisk da et batt bak vil som sagt for NTE gang generere strøm selv, ved bruk av kondis vil dette være mer kritisk da all strøm trekket (strøm til å ladde kondisen + strøm til å drive ampen=hørt om ohms lov?) skal gå gjennom den kablen fram til batt foran og dynamon som pleier å være foran også...

det som jeg mente var at det er en utrolig enkel måte å oppgradere på (med kondis), hvis du er av typen som ikke gidder bruke så mye tid som vi andre bruker :)

ellers er jeg enig med at det er noe enklere å sette inn en kondis men den hjelper så lite sammenlignet med et battery og prisen er ikke så stor i mellom de, og faktum er at et kondis belaster dynamon mye mer siden den må levere større strøm transienter over kortere tid og om viklingene i spolene tåler dette greit så er det likeretterene som er fra utgangs punkt dårlig kjølet mest utsatt og vil bli mer utsatt for kortsluttninger eller at børstene slittes fortere enn normal... dette er en helt og normal tankegang om du ser sammenhengen mellom komponentene i et sammensatt system. :bok

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

matador:

komenter det siste (det andre er flisespikking for omtrent det samme som jeg skriver), en kondensator er ikke en ekstra belastning som du sier her, det er en stabilisator. jo jevnere strømtrekket fra dynamoen er, jo lengere levetid. og en kondis monteres for å jevne ut strømtrekket, samt at forsterkeren får en egen strømbank å gå til når den treng "lån" ;) hehe :) mhm forsto du?

edit:

forsøk på forklaring:

Sett at du skal pumpe ut vann fra en tank (batteriet) og du bruker en håndpumpe (forsterker til bass (ujevn)) til å pumpe det ut. Du monterer på en liten beholder (kondensatoren) i mellom pumpa og utløpet fordi du vil ha jevn vannstrøm ut.. Uten den ekstra beholderen så vil du få ujevn strøm med vann..

Den beholderen er ingen ekstra motstand (som matador sier), men den stabiliserer og gir ut en jevn strøm, sett at du regulerer vannstrømmen med noe i bunnen.. som forsterkeren gjør når du vrir opp styrken (volumknapp). Beholderen har kanskje vann nok til at om du vil ha litt mere ut en det du greier å pumpe så går det en liten stund (avhengig av hvor stor den beholderen er :) )

hmm noen her som forsto hva jeg vil frem til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beholderen er ingen ekstra motstand (som matador sier), men den stabiliserer og gir ut en jevn strøm, sett at du regulerer vannstrømmen med noe i bunnen.. som forsterkeren gjør når du vrir opp styrken (volumknapp). Beholderen har kanskje vann nok til at om du vil ha litt mere ut en det du greier å pumpe så går det en liten stund (avhengig av hvor stor den beholderen er :) )

hmm noen her som forsto hva jeg vil frem til??

og det du vil fram til er?

Det du forklarer her beviser jo bare det vi sier hele tiden..

Skal fortsette på vannteorien din, hva skal fylle beholderen opp når du tømmer den?

Jo det må jo tilførselen din gjøre, forskjellen er bare det at en kondensator vil ha strøm fortere enn de en vannbeholder vil ha vann..

skal igjen ta opp dB-drag som tema, de som driver med dB-drag bygger anlegg som egentlig til en hver tid er worst case scenario, dvs at her bygger man anlegg som skal ha MYE strøm, fort, og man kan ikke ha noe av at forsterkere klipper osv. De bruker bare batterier, fordi kondensatoren er en unødvendig komponent som trekker mer strøm.

Siterer verdensrekordholderen (uansett klasse)

"We have tried caps in the past oand only found that the will limit the current, therefore decreasing the spl. The best thing you can do for your spl system is ad batteries."

"vanlige" anlegg derimot trenger ikke såååå mye strøm, og derfor holder det kanskje med ett skikkelig batteri og skikkelig kabling.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... den med "liten vannbeholder" høres kjent ut.... m'm faktisk et mine første "konfrontasjoner" når jeg begynte i dette forum skal jeg si deg....og ble litt skjelt ut fordi jeg påstå det samme som jeg skriver lenger ned... :cab

om pumpa bare er så grei og forbruker en jevn og konstant mengde med vann så skal pumpa forbruke tja... men da er vann forbruket minimalt -hva skal man kalle det?-tomgangs tømming? hehe...

ulempen er at når pumpa øker tenpo så vil nivåen på den lille vann beholderen synke og da må både den lille beholderen ved pumpa tømmes, så det lille beholderen og pumpa må tilføres mye mer vann for å fylle/dekke forbruk fra begge to samtidig....om vann forbruket fra pumpa øker enda mer så må den store vann tanken presse mer vann gjennom slangen for å fylle opp den lille beholderen ved pumpa pluss fdet større forbruket i pumpa... derfor er bedre med en like så STOR beholder -like ved pumpa- som den store beholderen som står langt unna den langt unna pumpa... pumpa vil self ha større tilgang til en gjenvt vann mengde... håper du forstå hva jeg også ville frem til happyhappy

tenkt på eventuelt rør som er tilkoblet til den digre/store beholderen og den skal levere -tjjaa- 1 liter i minuttet ved "tomgangs tømming" ved pumpa som står langt unna... den lille beholderen er jo tros alt bare på -tjaa- 10 liter? da går det greit siden pumpa bare forbruker 1 liter per minut...

men når forbruket øker til -11liter? da blir straks verre siden 11 liter i minutet må presses gjennom røret fordi ut av pumpa går 11 liter siden den lille beholderen gir fra seg 1 liter til pumpa hele tiden og fra den digre beholderen som er langt unna må levere 1 liter til den lille beholderen + 10 liter til pumpa... trenger jeg å fortelle om pumpa skulle forbruke 50 liter i minuttet?... uhhmmwhat? tykkelsen på røret mellom den digre vann beholderen blir meget kritisk om forbruket skulle øke enda mer.... noe som ikke vil være så kritisk om det er en diger beholder er like ved pumpa... logisk?? happyhappy

men, men... kom gjerne med motargumenter. self det kan jo "reigne" fra himmelen ned til den lille beholøderen og... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor er bedre med en like så STOR beholder -like ved pumpa- som den store beholderen som står langt unna den langt unna pumpa... pumpa vil self ha større tilgang til en gjenvt vann mengde... håper du forstå hva jeg også ville frem til happyhappy

.

Fy faen matador :) skal si vi er enige her :D

Sender deg forresten en PM

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matador da :D hehe trodde du var den lureste av alle her (forutenom xxx) hehe..

I et system med Elektrisk pumpe (les fulltoneforsterkere) så har jo du 100% rett :) .. derfor jeg skrev håndpumpe (subb forsterkere) :)

derfor ingen poeng med kondis til forsterkere som skal drive alt over sånn ca 80 Hz ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen matador :) skal si vi er enige her :D

Sender deg forresten en PM

hehe... bare meg som skriver så tregt egentlig Nils... men vi er vel enig i andre ting og?? hehe... som sagt ingen hokus pokus med velkjent og gamelt "strøm forsynings teknikk" m'm siden radio rørs sin storhet tid er blitt benyttet kondensatorer og det samme problem stillinger er blitt bekreftet gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matador da :D hehe trodde du var den lureste av alle her (forutenom xxx) hehe..

I et system med Elektrisk pumpe (les fulltoneforsterkere) så har jo du 100% rett :) .. derfor jeg skrev håndpumpe (subb forsterkere) :)

derfor ingen poeng med kondis til forsterkere som skal drive alt over sånn ca 80 Hz ..

hehe.. du er morsomt og... da jeg har tildigere "diskutert" med deg forkjell på en fulltone forsterker og en subb forsterker. Det finnes ikke en fulltone amp som "bare spiller" fra 80Hz til 20Khz soocool... men subb ampen spiller "bare" fra 20hz og kanskje opptil 80Hz... det er den nedre spektrum som trekker mest av strøm. En fulltone amp skal gjengi fra 20Hz opptil 20Khz. Ellers har jeg ikke skjønt helt hva du mente isåfall (?)

men, da er vi enig da!

ellers soocool sier jeg til deg som andre ganger jeg pleier å si under andre omstendigheter: bare svelg alt vennen min.... svelg alt... m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador da :

er du som bør svelge her :D hehe ..

greit nok at fulltoneforsterkere spiller hele linja, men effekt trekker på under 100 HZ oppveies omtrent likt med alt over :) mhm det burde du ha lært deg.. og da får du en jevn strøm som oppveier bruk av noe ekstra..

er en grunn til at det slutter å blinke når du monterer på en kondis :D haha den er jo utrolig vanskelig å bortforklare da.. . for all del ikke bland inn DB-Drag sammen med folk som monterer en liten kondis i bilen sin :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador da :

er du som bør svelge her :D hehe ..

greit nok at fulltoneforsterkere spiller hele linja, men effekt trekker på under 100 HZ oppveies omtrent likt med alt over :) mhm det burde du ha lært deg.. og da får du en jevn strøm som oppveier bruk av noe ekstra..

er en grunn til at det slutter å blinke når du monterer på en kondis :D haha den er jo utrolig vanskelig å bortforklare da.. . for all del ikke bland inn DB-Drag sammen med folk som monterer en liten kondis i bilen sin :D hehe

Jeg får fortelle deg min erfaring i stikkord:

En kompis, lysene blinker i bilen, monterer kondis, like ille, monterer batteri, borte, tar vekk kondis, fremdeles borte.

GO FIGURE!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklaringen er enkelt: dynamon jobber hardere og holder spenningen oppe.... husk at ting må måles når du prøver å forklare et "fenomen" og ikke bare baser deg på det du tror du vet eller hørt... AMATØR!!blah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår