sooocool Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Det å oppgradere dissa kablene sammen med kabelen fra dynamo til batteri er jo det første man gjør. Den billigste og mest effektive måten å oppgradere på :) Jepp, dette har jeg forsøkt lenge å få dere til å forstå!! at det er GODS siden som teller og ikke pluss siden som dere tror !! Klart det er viktig med tykk nok Plusskabel, men det er enda viktigere med enda tykkere GODS !! pip pip (innlegg slettet da dette kunne skapt kaos her :D ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 :puke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 :puke Vi er så dypt enige :shake Skulle ønske det stod: "Bruker slettet da dette kunne skapt kaos her" Eller noe... Sa jeg det høyt? Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Jepp, dette har jeg forsøkt lenge å få dere til å forstå!! at det er GODS siden som teller og ikke pluss siden som dere tror !! Klart det er viktig med tykk nok Plusskabel, men det er enda viktigere med enda tykkere GODS !! pip pip (innlegg slettet da dette kunne skapt kaos her :D ) Jaha? Når har ikke vi sagt at man ikke skal oppgradere jording fra chassis til motor og batteri til chassis? Dette har vi alltid anbefalt folk gjøre før noe annet. Slutt å lag sannheter da mann!! -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Elektrikeren har en fin bok for å beregne last og tykkelse på kabler. At man trenger tykkere kabel på jord er bullshit da den er mye kortere som regel enn tilførsel. kortere kabel takler større last enn en lang kabel av samme tykkelse. 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Jaha? Når har ikke vi sagt at man ikke skal oppgradere jording fra chassis til motor og batteri til chassis? Dette har vi alltid anbefalt folk gjøre før noe annet. Slutt å lag sannheter da mann!! Man kan vel si det sånn at sooocool sakte, men sikkert finner utav hvor feil han tar og at han mer og mer kommer med info som vi allerede har opplyst om.. 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Jepp, dette har jeg forsøkt lenge å få dere til å forstå!! jeg Tror liksom vi allerede var klar over at gode kabler var viktig lenge før du kom på forumet og begynte å mase om det, men... alacocaina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Jeg er verst, kjører med 4 mm2 til spilleren, på både + og - Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 er det så ille da? har tidligere kjørt med 2.5mm + til en 425W RMS forsterker bak jeg... :D ikke det hat jeg fikk så mange watt ut av den da men, hehe. kun midlertidig i 2 dager til jeg fikk lakt opp en ny kabel da vel og merke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Elektrikeren har en fin bok for å beregne last og tykkelse på kabler. At man trenger tykkere kabel på jord er bullsht da den er mye kortere som regel enn tilførsel. kortere kabel takler større last enn en lang kabel av samme tykkelse. :) de fleste av oss har "litt fortåelse" for det men å bruke 10cm med 8kv jordings kabel til ampen og 1 meter med 30kv med pluss kabel og ikke kunne spandere 10cm av minst like så bra kable til jordingen blir muligens udimensjonert og lite pen, du må gjerne bruke de "riktige" størrelse som elektriker boka viser men store muligheter at den størrelsen blir i underkant da størrelsen på sikringe i ampen forteller ikke om det reele strøm trekk, den forteller bare om maksimal strøm trekk i lengre periode ... da måtte man bruke -eller enda bedre regne ut "riktig" størrelse på hver kabel... lite praktisk. like stor kabel på begge er det MEST optimale og enkleste siden det går like mye strøm gjennom begge....:) ellers er en modern forsterker en dynamisk last som til tider kan trekker større mengde strøm i kortere perioder i motsetning til en linjært last... så å overdimensjonere er bare på sin plass da ingen kjedde er sterkere enn sin svakeste ledd...:shake --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Som en slags konklusjon, må jeg bare få understreke at jordkabelen (sett at den går fra batteri til chassis, og forsterker til chassis) ikke MÅ å være like tykk som strømkabelen, selv om det ikke er noen ulempe at den er det! Som Hifonic påpeker - jordingen blir stort sett mye kortere enn strømkabelen, og chassiet leder strøm like godt som en... tja. 1M^2 kabel? Dette forutsetter at jordtilkoblingene er gode, så klart. Ikke dårlig festet, og heller ikke godt festet - i dårlig sveisede paneler! Jeg må le når folk sier at strøm og jord MÅ være like tykke når de har SÅ forskjellig lengde. Det er så fullstendig oksebæsj (fikk et flagg når jeg skrev det på engelsk)! Det samme med forskjellige strømkabler. At noen bruker renere kobber enn andre, eller at noen har flere kordeller enn andre (og dermed er mye lettere å legge) er fysiske forskjeller som er lette å påpeke. MEN, at noen i det hele tatt merker forskjell mellom strømkabler av forskjellig prisklasse når det først er installert, tror jeg rett og slett ikke på! SÅ dårlige kabler kan man seriøst ikke finne! Men hver sin "smak" (hørsel), og det er jo tross alt enorme mengder med "placebo-effekt" når det gjelder hva folk mener påvirker lyden i større eller mindre grad. De hardbarka "Hi-Fi-freakene" er noe ekstreme, etter min smak. De hører jo omtrent hvilken farge det er på isolasjonen til høyttalerkablene. Riiiight....At man kan få faseforskjeller og hørbar filtrering som oppstår pga kapasitans mellom ledere er en ting, men at kabelen gir "bedre lyd" fordi tversnittet har triangelform, eller whatever? Vis meg målingene som viser det, og i hvilken grad man hører det, så skal jeg tro! Eller... kanskje er det er JEG som ser rart på det, jeg antar det hele forandrer seg når man har elektronikkbakgrunn, og faktisk har lært om elektroner og hvordan de aldri forsvinner på sin vei fra pluss til minus (eller omvendt, som faktisk er slik det foregår)! Sporet litt av på slutten her, men dette er ting som irriterer meg litt til tider. Så tenkte å ytre mine meninger her, så kan jo noen Hi-Fi-helter få lov til å overbevise meg. Elektroner er ikke så kompliserte små koseklumper - De tar bare enkleste vei til jord, enten man vil eller ikke. Så handler det om å utnytte dem best mulig på veien! Dette gjelder alle elektriske innretninger, lyd eller ikke! mvh Jan Rune __________________ mvh Jan R. syns den here konklusjonen var fin jeg, skrevet 10 Nov 2005 av BoomBox ... det kom frem en anbefaling om at en like så godt kunne bruke tynnere Gods en pluss pga lengden på Gods en mye kortere.. Utroolig feil for å si det mildt.. Jeg har skrevet siiinnsykt mye dumt må jeg jo innrømme, forklaringene mine er til å le seg ihjel av!! forsøkte først med enkle "Donald Duck" forklaringer, før jeg forsto at mange her vet faktisk mere en jeg først trodde :D hehe vet åssen det funker, men ikke åssen man få det ned i ord ... jepp dette var mere OT :) (men litt OT i ny og ne skader vel ikke..). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 skrevet av Hifonics 9 nov: Spørs hvor grundig du har lært det når du ikke klarer å forklare det på en troverdig måte I mitt hode er det logisk at en jordkabel ikke trenger å være like tykk som strømkabelen engang siden den er mye kortere.. men kan jo ta feil.. ergo så mente du i praksis at det ikke var nødvendig å oppgradere Godskablene, fordi de er jo så korte !! :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zews^^ Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 skrevet av Hifonics 9 nov: ergo så mente du i praksis at det ikke var nødvendig å oppgradere Godskablene, fordi de er jo så korte !! :) Om du legger 6 meter 70 kvadrat fra batteri til forsterker så legger du jo ikke 100 kvadrat fra batteri til jord og dynamo til jord. Klarer seg i massevis med 50 kvadrat i de fleste tilfeller. Han sa jo aldri at de orginale kablene var tykke nok, bare at man ikke trenger like store kabler til jord om man tenker spenningstap. Spør du meg bør du finne ut hvor mye strøm systemet kan trekke. Jordkablene må tåle MINST denne strømmen, og man overdimensjonerer jo litt. Da kan du ta plusskabel i samme tykkelse, men kanskje denne gir litt spenningsfall og dermed effekttap, dermed kan det lønne seg at du går litt mer opp på tykkelsen på denne for å få mindre effekt tapt. Ganske logisk eller hva? 0,5V i spenningstap gir jo ca. 4% tap. Trekker forsterkerne dine 1000W da "mister" du 40W. Dette er bra, men om du har 1V spenningstap mener jeg dette er for mye. Mister jo oppmot 1/10 av effekten i kablene da. #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 correct me if I'm wrong.. Men handler ikke dette med kabler og tykkelse om hvor mye spenningstap man har/får? En gitt kabel har vel gjerne et gitt spenningstap pr meter.. En tynnere (eller "dårligere ledende") kabel har vel da gjerne høyere spenningstap.. Om en TYNN kabel har 10 ganger så stort spenningstap som en TYKK kabel, så skulle vel i teorien 50 cm tynn kabel ha det samme spenningstapet som 500 cm (5 meter) med tykk kabel.. (gitt at den tynne har 10x spenningstap pr lengdeenhet) Det jeg vil frem til (og korriger meg om jeg tar feil) er at om jordkabelen er kort så er det ikke SÅ kritisk om den er 35 mm2 og pluss-kabelen er 100mm2.. jeg vil påstå at de ville bli "verre" om den lengste kabelen var tynnest.. Om dette er feil så må dere gjerne forklare meg HVORFOR. For jeg har alltid hatt den oppfatningen at det er SPENNINGSFALL man vil unngå ved å bruke tykke kabler.. BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 stemmer det du sier der ja. men man legger sammen tapet i + kabelen og i jordkabelen. så om man har 0.5V tap i + kabelen, og 0.5V i jordkabelen fordi man bruker en mye tynnere kabel, så får man totalt 1V tap.. jeg bruker samme til jord og +, og mer trenger jeg rett og slett ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg