Gå til innhold

Dynabel kondensator?

Ranger emnet


oaa

Anbefalte innlegg

den er grei! det skjønner jeg jo!

men det var et "ekstremt" eksempel da.. For det er jo som du sier det TOTALT spenningstapet som gjelder..

 

så sett at 5 meter 50 mm2 kabel har 0,2V spenningstap og 5 meter 35mm2 kabel har 0,4v spenningstap.. 0,5m jordkabel 35mm2 (helt vanlig lengde det vel) har da 0,04V spenningstap..

 

to regnestykker.. tar ikke med tap i "chassis" for jording, for den er lik i begge tilfeller.

 

1: 5 m 50mm2 plusskabel + 50 cm 35mm2 jordkabel

0,2V tap på plusskabel + 0,04V tap på jordkabel = 0,24V totalt tap

 

2: 5 m 35mm2 plusskabel + 50 cm 50mm2 jordkabel

0,4V tap på plusskabel + 0,02V tap på jordkabel = 0,42V totalt tap

 

see the difference?? Jordkabel tykkelsen har mye mindre å si for totalen!

 

Om dette ikke stemmer med virkelighete så please forklar hvorfor jeg tar feil..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skrevet av Hifonics 9 nov:

 

 

ergo så mente du i praksis at det ikke var nødvendig å oppgradere Godskablene, fordi de er jo så korte !! :)

 

Nei, var absolutt ikke det jeg mente! Når bilen har originalt under 10mm2 jordkabler så sier det seg selv at de må oppgraderes kraftig.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) de fleste av oss har "litt fortåelse" for det men å bruke 10cm med 8kv jordings kabel til ampen og 1 meter med 30kv med pluss kabel og ikke kunne spandere 10cm av minst like så bra kable til jordingen blir muligens udimensjonert og lite pen, du må gjerne bruke de "riktige" størrelse som elektriker boka viser men store muligheter at den størrelsen blir i underkant da størrelsen på sikringe i ampen forteller ikke om det reele strøm trekk, den forteller bare om maksimal strøm trekk i lengre periode ... da måtte man bruke -eller enda bedre regne ut "riktig" størrelse på hver kabel... lite praktisk.

like stor kabel på begge er det MEST optimale og enkleste siden det går like mye strøm gjennom begge....:)

 

ellers er en modern forsterker en dynamisk last som til tider kan trekker større mengde strøm i kortere perioder i motsetning til en linjært last... så å overdimensjonere er bare på sin plass da ingen kjedde er sterkere enn sin svakeste ledd...:shake

 

Er du sprengt? Var det virkelig det du klarte å regne ut av det der? Du er knallgod.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sprengt?
:confused:

 

Var det virkelig det du klarte å regne ut av det der? Du er knallgod.

 

ser ikke ut som noe regne stykke det her vel... du kan gjerne bruke tid på det og vise meg... er du snil?:) m'm

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:confused:

 

 

 

ser ikke ut som noe regne stykke det her vel... du kan gjerne bruke tid på det og vise meg... er du snil?:) m'm

 

Ja. Hvordan klarer du å komme fram til kvadrat på ledninger fra det jeg sa? Det eier jo ikke substans i det hele tatt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvordan klarer du å komme fram til kvadrat på ledninger fra det jeg sa? Det eier jo ikke substans i det hele tatt.

 

Har du noe som utvider seg i tarmen din?

Han kom bare med eksempler.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvordan klarer du å komme fram til kvadrat på ledninger fra det jeg sa? Det eier jo ikke substans i det hele tatt.

aa, jeg brukte heller et lett overdrivelse for å gjøre "større forkjell" siden det jeg ville fram til er det som nettop står i teksten. Bruk gjerne den størrelse på kablen som du synes er greit. :) denne tråden har jeg ikke tenkt å bruke mye tid til lenger ellers. Er det noe annet ta det på PM isåfall.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja deg, Å komme med slike utsagn ved å trekke frem innlegget mitt blir helt feil. Det er det jeg reagerer på.

 

Ok..

Skjønte bare ikke hvorfor du spurte om matador er sprengt.. Skulle tro han hadde gjort deg noe..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Retter småfeilene)

Dette gjorde jeg på min Peugeot:

 

-koblet av Kondis 50 Farad hybrid...

-Lys blinker helt vilt, batteri oppgraderes fra org. 50 Amp. til 72 Amp..

-Lys blinker like vilt etter dette, noe jeg forventet siden det er Dynamoen som skal levere mens motoren går (noe dere ikke VIL forstå)...

-Oppgraderte med 105 Amp Batteri Bak, Lys blinker like villt (noe jeg også regnet med)..

-Oppgraderte Godskabler til 50 mm2 fra Batteri til Chassis og Chassis til Motor.. Lysene stabiliserer seg 100% :) (ingen kondis nødvendig her).

 

Dette var med montering av 2 x Pioneer TS-W3004SPL lastet i 1 ohm. og BOSS HC4000 forsterkeren.

 

Før jeg tok den oppgraderingen så brukte jeg en 50 Farad Hybrid kondis sammen med orginalbatteriet, ingen lysblinking så lenge den var tilkoblet. Grunnen til at jeg oppgraderer alt nå på Peugeoten, er fordi jeg holder på med noe hemmelig og stort stereobygge :D hehe

 

legger til at "nå" begynner å bli noen måneder siden :)

Plukket ut dette innlegget som et tilfeldig eksempel. Kunne ha kommentert noe feil i de aller fleste innleggene dine, men synes dette taler for seg selv.

 

Alternativene er (i dine øyne) kondensator eller kabler.

Disse oppgraderingene har jo du selv bevist gjør samme nytten.

Prisforskjellen er hva?

Kabler koster et par hundre for en meter eller to, mens kondensatoren koster noen tusen.

Hva velger man da??

 

Og prøver du å si at hvor gode batterier er måles i Ah?

Skulle tro du var stokk dum, dette er slik som nybegynnere (ikke noe stygt sagt om dere, her er det snakk om et selvutnevnt geni), som ikke har noen som helst clue på hverken bilstereo eller elektro, tenker.

 

Jepp, dette har jeg forsøkt lenge å få dere til å forstå!! at det er GODS siden som teller og ikke pluss siden som dere tror !! Klart det er viktig med tykk nok Plusskabel, men det er enda viktigere med enda tykkere GODS !!

Enten beviser du dette, noe som er umulig, eller STFU!

 

Skjønner ikke hva du har her å gjøre i det hele tatt, 99% av det du skriver er pisspreik og 100% er for å styrke ditt ego.

Det var virkelig deilig den tiden du var borte...

 

 

Til slutt må jeg beklage til trådstarter at jeg fortsetter med OT, men jeg klarte ikke å holde meg lenger. Har klart å la vær en stund nå, men nå var det nok.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja deg, Å komme med slike utsagn ved å trekke frem innlegget mitt blir helt feil. Det er det jeg reagerer på.

 

gromit: når tråden "vokste" så fort som det gjørde måtte jeg ta med din innlegg da du nevnte en så grunnleggende sannhet for oss (eller kanskje bare meg?) uvitende, siden det var ved å "overdrive" med kv på kablene så kunne jeg få fram poenget, tidiligvis noe jeg ikke fikk fram på riktig måtte. Har du behøv for å belære meg noe innen dette så værsogod... send gjerne PM da jeg er en del opptatt nå.

 

hehe... denne tråden er blitt langt ja...m'm

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

pust dypt inn og ut, og la mamma knyte tvangstrøya di litt strammere!! Vent med å rør tastaturet før du slutter å hallisunere..

 

ang batterier så trenger jeg ikke å nevne Boost effekten eller noe annet, her er det kapasiteten som gjelder. er ikke nødvendighvis bedre å bruke Optima eller andre spesialbatterier, forskjellen ligger mest i tyngden.. lukkede Syrebatterier er vel så bra, og mye billigere. hva du tror og blir lurt til å tro om batterier, beviser mangel på ærfaring! jeg har jobbet med Bilelektro like lenge som mange her er gamle ...

 

prøv å legg inn et inlegg uten å bruke skjellsord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

ang batterier så trenger jeg ikke å nevne Boost effekten eller noe annet, her er det kapasiteten som gjelder. er ikke nødvendighvis bedre å bruke Optima eller andre spesialbatterier, forskjellen ligger mest i tyngden.. lukkede Syrebatterier er vel så bra, og mye billigere. hva du tror og blir lurt til å tro om batterier, beviser mangel på ærfaring! jeg har jobbet med Bilelektro like lenge som mange her er gamle ...

 

 

Hmm, kan du da fortelle meg hvorfor så og si alle bruker "gele"batterier i dB drag? Hvis vanlige syre batterier hadde holdt så hadde de vel ikke kjøpt spesialbatteri for flere ti tusen?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

pust dypt inn og ut, og la mamma knyte tvangstrøya di litt strammere!! Vent med å rør tastaturet før du slutter å hallisunere..

 

ang batterier så trenger jeg ikke å nevne Boost effekten eller noe annet, her er det kapasiteten som gjelder. er ikke nødvendighvis bedre å bruke Optima eller andre spesialbatterier, forskjellen ligger mest i tyngden.. lukkede Syrebatterier er vel så bra, og mye billigere. hva du tror og blir lurt til å tro om batterier, beviser mangel på ærfaring! jeg har jobbet med Bilelektro like lenge som mange her er gamle ...

 

prøv å legg inn et inlegg uten å bruke skjellsord :)

:hammer

 

Saklig som alltid ja... :shake

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår