Gå til innhold

Dynabel kondensator?

Ranger emnet


oaa

Anbefalte innlegg

hahaha utrolig FAMILIEFAR!! holde deg til den tittelen du!! og legg bort den strømboka di, til du forstår hva som egentlig står der!!

 

det røde jeg har markert forteller alt: DU ER TØFF NOK (og utrolig IDIOT) TIL Å KRITISERE MINE KUNSKAPER VED Å BRUKE OPPLAGT FEIL INFO!! utrolig...

 

leste igjennom alt som dere har skrevet, mye morsomt å lese her :) hehe

 

Å vær så snill professor, berik meg med dine kunnskaper babyhmm?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Han sier det er feilinfo, men kommer ikke med motargumenter. Du verden.. Den er god du. Jeg sier bare at måten han argumenterer på hører hjemme et sted før man begynner i første klasse. Det er jo helt utrolig at et voksent menneske klarer å lirke av seg slik nonsens.

 

Men som jeg siterte Albert Einstein i den forrige posten.

To ting er uendelig. Universet og menneskers dumhet, men jeg er ikke helt sikker på universet.

 

Stemmer nok utrolig bra i dette tilfellet. Jeg klarer bare ikke å ta en fyr seriøst når han ikke klarer å skrive nogenlunde korrekt norsk i en alder av 30 år. Må være noe som har kortsluttet. Men det er min mening.

 

Til info: (Når du kobler til gods er kretsen sluttet fordi batteriet er koblet til godset, men du vil gjerne ha det inne med teskje du)

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære soocool: Jeg har lest bilstereotråden din ganske grundig. Jeg er veldig villig til å høre hva du mener så lenge du kommer med argumenter og faktahenvisninger til påstandene dine. Klarer du ikke det så holder du pent kjeft. Jeg takker for forståelsen på forhånd.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke å ta en fyr seriøst når han ikke klarer å skrive nogenlunde korrekt norsk i en alder av 30 år. Må være noe som har kortsluttet.
Hehehe... Her har nok Soocool McSpøkefugl vært utpå igjen. Jeg kan knapt vente på å få forklaringen hans denne gang på sin oppgitte fødselsdato. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje man skal finne på en ny regel på forumet......

 

om noen setter spørsmål ved noe noen har sagt er vedkommende pliktig til å henvise til fakta, kansje en link, og ikke feks et bilde som sier at du må bruke den typen...og den typen..-uten å begrunne HVORFOR......

for jeg kan si noe som jeg kaller fakta....men er det fakta...?

-----------------

uansett....

-----------------

batterier, jeg har sjøl planer om å bruke tette syrebatterier, lufting via slange, å ikke noe gele batts.. mest fordi jeg skal ha Ah...ikke mest mulig A....og fordi de koster peng..jeg tenker 4batteri og ikke svarte om jeg kjøper batteri til 10000++.....

de jeg har sett på er sønnak marine/nautilus batterier, 105/115Ah, 800/900A...eller et jævlig stort på 200Ah / 1000A..og ferdig med det..

lignende har folk brukt til spl og sql fleere ganger,

og mine batteri har aldri gått tom for guffe...bilen ladder nærmest for fullt på tomgang, pga mindre reimhjul på dynamo.(lite tips til flere som mangler guffe på tomgang...)

og skal bilen stå lenge blir batteriet frakoblet og ladderen tilkoblet og er tilkoblet til jeg skal bruke bilen igjen, enten det er 2dager eller 2uker.

 

og strømkabler? vel...bruk samme kabel til jord som den fra batteriet, enkel og grei regel som jeg har følgt siden..hm..alltid.

uansett hvilken forsterker man skal koble til, så syns jeg man skal legge min 20mm2. og vet man at det blir oppgradering, ja så hvorfor ikke større.

 

og seff..jeg sier ikke at dette skal DU gjøre...jeg sier hva jeg gjør... og er det feil...? ja, så har jeg alltid gjort feil..men da har jeg gjort en feil som funker...merkelige greier...og jeg som bare har gjort som alle andre de siste 10+åra innen kabling og diverse..vi må jo vere en gjeng med idioter vi da...

 

er så dritt lei av diskusjoner som desse..."jeg har rett...men gidder ikke forklare..å du er idiot som ikke forstår...sånn er det bare.."

her er et trekant-ikon nederst til høyre som er "rapporter innlegg..." hvor er ikonet for "rapporter bruker..." ??

 

vet at på de andre forum jeg er medlem i så blir det tilsnakk fra mod`s....

 

mvh, stig

som har litt lyst å kunne sende PM i ny å ne !!!

 

edit : ble retta på, takker ;)

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og mine batteri har aldri gått tom for guffe...bilen ladder nærmest for fullt på tomgang, pga større reimhjul på dynamo.(lite tips til flere som mangler guffe på tomgang...)

mindre mener du vel? jo større hjul på dynamoen, jo saktene snurrer den rundt.

 

har tenkt tanken selv, men får ikke tak i mindre hjul til min... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mindre mener du vel? jo større hjul på dynamoen, jo saktene snurrer den rundt.

 

har tenkt tanken selv, men får ikke tak i mindre hjul til min... :(

ahh,...seff ;) ska rette på den.. takker :)

serru, er menneskelig å feile... å innrømme :P

 

edit: JEJ : er merkelig hva man får til med en dreiebenk og en liten bit stål ;)

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, joda. problemet er rett og slett det at jeg har ikke noe å gå på. hjulet er så lite som dte kan bli omtrent. begynner jeg å dreie på det så blir det ikke noe igjen av det, siden jeg må ha et såpass stort hull i mitten at jeg får festet den.

 

hvis ikke noen kan lage noe til meg som passer da?

 

beklager litt off topic men. send meg eventuelt en PM om du har noen løsning, så slipper vi å gå enda mer off topic her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe angående det opplegget med Hjulet på Dynamoen, så har jeg og en kollega eksperimentert med en variator som stabiliserer turtallet på dynamoen til et gitt turtall (turtallet på dynamoen uavhengig av motorens turtall).. til nå så har vi slitt litt med reimene :D hehe.. en dag dere så funker det .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe angående det opplegget med Hjulet på Dynamoen, så har jeg og en kollega eksperimentert med en variator som stabiliserer turtallet på dynamoen til et gitt turtall (turtallet på dynamoen uavhengig av motorens turtall).. til nå så har vi slitt litt med reimene :D hehe.. en dag dere så funker det .. hehe

 

hmm...er det ikke regulatorens jobb å stabilisere spenningen da??? hva er målet med dette??? lurer litt...:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en må litt opp i turtall for at dynamoen skal yte max, ergo vil et variatorsystem sørge for at en har dynamoen gående for fullt selv på tomgang.

Om variatoren er montert på dynamoen vil en øking av turtallet føre til at skivene på variatoren flyttes fra hverandre grunnet, tja, kall det aksial sentripetalkraft og en vil få redusert omdreineingen av reima i forhold til motoren.

Høres ut som om det er gamle snøscooterkunskaper som vris og bøyes her, hehe :D

Prinsippet er jo ikke dumt det, men det skal sikkert litt moling til for å tilpasse sakene... Det er jo ikke en gammel "sleggeproof" Lynx 5900 som skal dras igang her, hehe :D

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon er da altså at hvis man har et passe anlegg, (max 500utnyttede rms el.l.) så trenger man ikke kondensator hvis batteri og kabling er bra nok. Det BØR det være.

 

Kondensator trenger man når man skal gi samme spenning i kortere tid til en last som krever mye, f.eks. en forsterker på endel RMS.

 

Kondensatoren lader seg opp med strøm fra batteriet, og lader seg ut gjennom forsterkeren da den vil ha strøm, kondensatoren hjelper da til for å holde spenninga oppe for å minske spenningstap i denne perioden. (les spenningstap lenger ned) Den bør vel monteres nærmest mulig forsterker. En kondensator må ha strøm før den kan gi spenning ut. Hørte jeg en regel på 1 Fahrad pr 1kilowatt RMS?

 

To batterier er ofte dumt. Da må de være helt like, og helst stått ved siden av hverandre på samlebåndet. To forskjellige batterier vil utjevne hverandre, altså vil det ene lades ut til det andres nivå blir likt. Lite heldig. To ulike batterier kan lade hverandre helt ut.

 

Kabling er det første og det viktigste man gjør? Kabelen fra gods til minus behøver ikke være like stor, men bør være like stor da det er formler på hvor tykk denne bør være. Er ikke bare bare alltid å finne motstand i en kabel, bør vite hva formelen er ja. ;) Jo mer strøm, jo mer mostand, jo mer spenningstap, jo større kabeltverrsnitt må vi ha. Basta!

VW Passat 1.9tdi '98 stv

[x] MB 190E 2.0 '85 16v-plast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår