sooocool Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Hifonics: det vet du svaret på selv ikke sant, ikke still dumme spørsmål.. Konkurranser med regler om størrelser og sånt. Gelebatterier har utrolig mange fordeler, og er det du betaler for. Men de aller fleste konkurrerer ikke.. jeg betalte 1000,- pr stk for 105 AH (High Power syre) / gir kaldstartstrøm på 1050 A .. det duger, hvis meg det gelebatteriet som klarer det og legg gjerne prisen du må betale for den også :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Hmm, kan du da fortelle meg hvorfor så og si alle bruker "gele"batterier i dB drag? Hvis vanlige syre batterier hadde holdt så hadde de vel ikke kjøpt spesialbatteri for flere ti tusen? hehe. jeg spilte i og for seg ca like høyt med et svakt og billig blysyre batteri jeg. men det kan vel ha noe med forsterkeren å gjøre da, som leverer det den er oppgitt til (2kW) ved 10.5V... :rolleyes: men sier absolutt ikke at jeg heller anbefaler blysyre, for de Er svakere, og gele/tør-batterier er tryggere og fysisk mindre også. men ok, dette ble litt vel off topic kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Mars 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2006 Hifonics:det vet du svaret på selv ikke sant, ikke still dumme spørsmål.. Konkurranser med regler om størrelser og sånt. Gelebatterier har utrolig mange fordeler, og er det du betaler for. Men de aller fleste konkurrerer ikke.. jeg betalte 1000,- pr stk for 105 AH (High Power syre) / gir kaldstartstrøm på 1050 A .. det duger, hvis meg det gelebatteriet som klarer det og legg gjerne prisen du må betale for den også :) Bare prøv å finne ut hvilken spenning du har på batteriet når du har brukt halvparten av kapasiteten du... Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 gromit: når tråden "vokste" så fort som det gjørde måtte jeg ta med din innlegg da du nevnte en så grunnleggende sannhet for oss (eller kanskje bare meg?) uvitende, siden det var ved å "overdrive" med kv på kablene så kunne jeg få fram poenget, tidiligvis noe jeg ikke fikk fram på riktig måtte. Har du behøv for å belære meg noe innen dette så værsogod... send gjerne PM da jeg er en del opptatt nå. hehe... denne tråden er blitt langt ja...m'm det er forskjell på å kjøre 33 på pluss og 8 på jord. Hadde du sagt 33 og 20 så hadde jeg ikke reagert. det skal holde siden jord som regel bare er en halv meter til en meter kontra pluss som er 5 til 6 meter. 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 det er forskjell på å kjøre 33 på pluss og 8 på jord. Hadde du sagt 33 og 20 så hadde jeg ikke reagert. det skal holde siden jord som regel bare er en halv meter til en meter kontra pluss som er 5 til 6 meter. Gromit: du prater svada !! at jordingen MÅ være kortest mulig, og MINST like tykk som plusskabelen har noe med strømstyringen i forsterkeren å gjøre !! INGEN må være så dumme i huet at de anbefaler noe annet, uansett STATUS på dette forumet !! ok... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 sooocool: er det pga spenningstapet du mener at denne jordkabelen må være så tykk? (ment som et seriøst spm) hvis ikke så må du gjerne forklare.. men vis helst til dokumentasjon på internett også.. BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 det er forskjell på å kjøre 33 på pluss og 8 på jord. Hadde du sagt 33 og 20 så hadde jeg ikke reagert. det skal holde siden jord som regel bare er en halv meter til en meter kontra pluss som er 5 til 6 meter. hehe... okei, som sagt var en eks og fatkstisk jeg er så vant til å ha batt bak at jeg tenkte ikke i de bannene. da er vi ferdig da. cheers :cool: ellers vil jeg utfordre alle forums medlemer om kanskje på tide med å slutte å gjøre denne tråden unødvendig lang...damndamn :cocain: --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 sooocool:er det pga spenningstapet du mener at denne jordkabelen må være så tykk? (ment som et seriøst spm) hvis ikke så må du gjerne forklare.. men vis helst til dokumentasjon på internett også.. bra med seriøsitet :) dette er koblingsanvisningen til LANZAR OPTI4000D (som jeg har 2 stk av). Punkt 4 forteller at du SKAL bruke minst 50mm2 TIL GODS !! Punkt 6 forteller at du MÅ ha MINST 22 mm2 Plusskabel. Jeg akter ikke å forklare noe som helst, gjør deg selv opp til en mening! (jeg har en ganske grei forklaring i min Strøm Guide på Gatebilforumet). Noen her inne er såååå "proffe" at de påstår LANZAR ikke vet hva de driver med, denne forsterkeren må du betale minst 12 000,- for og er av meget høy kvalitet bygget i USA ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 sooocool: finner du andre kilder? kan du FORKLARE hvorfor jordkabelen skal være tykkere enn plusskabelen? ER det pga spenningstap eller er det en annen grunn? BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 Her syns jeg det var mye bra om strøm, kabler og kondensator/batterier og slikt. Men noe drit også. Og det gjør det litt vanskelig å få sammenhengen av hva som var topic. Han har fått svaret sitt, bedre med ekstra batteri enn kondensator. Jeg har også lurt på slike ting, og vudert denne dynabel kondensatoren. Siden kondensatorer blir opplada, så derfor levere fortere osv. Men siden jeg sitter med ett lite batteri type Dryfit gele AH 55. A850 (eller var det motsatt :wonder ) Så sitter jeg å tenker: Om jeg velger dette batteriet, blir det slik att + kabelen blir lade kabel, mens batteriet tar støyten. slik att min 21mm2 kabel holder, selv omm jeg skulle oppgradere forsterker til forsterkere?? Eller må det bli kondensator for å beholde kabelen? Jo mer jeg tenker, så blir det batteriet som er svaret. Kannoen gi ett eksakt svar, for jeg trur att trådstarter også vil ha nytte av det, slik som jeg. T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 sooocool: finner du andre kilder? kan du FORKLARE hvorfor jordkabelen skal være tykkere enn plusskabelen? ER det pga spenningstap eller er det en annen grunn? Det er fordi soocool ikke akkurat er professor i fysikk for å si det slik A) Du får tilført effekt via batterikabelen B) Forsterker bruker effekt og en god del blir tapt som varme C) For å slutte kretsen strømmer elektronene til godset og kretsløpet er sluttet. Siden hvor mye strøm du klarer å presse igjennom en kabel er avhengig av spenning og lengde så trenger du ikke tykkere jord enn hva du får tilført. Siden de fleste jorder forsterkeren i umiddelbar nærhet så trenger man ikke tykkere kabel da du som regel da klarer deg med mindre. Dette er noen og ENHVER med noe elektronikkunnskaper vet. Hvorfor tror du de overfører strøm til kontakten din via høyspent (Som igjen blir nedtransformert til rett spenning via flere ledd)? Hvorfor er jordkabelen på hjemmekinoen min i akkurat samme størrelse? Dine forklaringer holder ikke stikk i det hele tatt. Du driver bare å driter ut deg selv. soocool: Til du klarer å frembringe ei vitenskapelig forklaring på det så holder du kjeften din. 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet April 1, 2006 Rapporter Share Skrevet April 1, 2006 Det er fordi soocool ikke akkurat er professor i fysikk for å si det slik A) Du får tilført effekt via batterikabelen B) Forsterker bruker effekt og en god del blir tapt som varme C) For å slutte kretsen strømmer elektronene til godset og kretsløpet er sluttet. Siden hvor mye strøm du klarer å presse igjennom en kabel er avhengig av spenning og lengde så trenger du ikke tykkere jord enn hva du får tilført. Siden de fleste jorder forsterkeren i umiddelbar nærhet så trenger man ikke tykkere kabel da du som regel da klarer deg med mindre. Dette er noen og ENHVER med noe elektronikkunnskaper vet. Hvorfor tror du de overfører strøm til kontakten din via høyspent (Som igjen blir nedtransformert til rett spenning via flere ledd)? Hvorfor er jordkabelen på hjemmekinoen min i akkurat samme størrelse? Dine forklaringer holder ikke stikk i det hele tatt. Du driver bare å driter ut deg selv. soocool: Til du klarer å frembringe ei vitenskapelig forklaring på det så holder du kjeften din. Hehe... Godt poeng ;) Men bare for å være veldig pirkete: elektronene strømmer andre veien. Fra - til + for å si det slik. Mvh Tony Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet April 2, 2006 Rapporter Share Skrevet April 2, 2006 Hehe... Godt poeng ;) Men bare for å være veldig pirkete: elektronene strømmer andre veien. Fra - til + for å si det slik. Mvh Tony Det er så, men strømmen går motsatt vei av elektronene igjen ;) 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lohelle Skrevet April 2, 2006 Rapporter Share Skrevet April 2, 2006 vi "sier" vel bare at støm går fra pluss til "minus" (jord) bare fordi det er enklere å forklare.. ? vel uansett.. En tynnere kabel klarer vel å overføre like mye Ampère som en tykkere kabel.. Men med en lavere spenning pga høyere spenningstap.. Og spenning x strøm = effekt.. Dvs at en tynnere kabel alltid vil levere lavere total "effekt" enn en tykkere kabel med samme "vilkår" ellers.. Så alt i alt så handler det vel bare som spenningstap.. Og når en 50 cm "tynn" kabel har 0,05V spenningstap og en 5 m "tynn" kabel har 0,5V spenningstap så MÅ det jo være viktigere med tykk plusskabel enn jordkabel.. Selv om en tykk jordkabel (kort) koster mindre (totalt) enn en tykk pluss-kabel (lang), så vil forskjellen i spenningstap være veldig liten... Noen vil sikkert blande varmgang i tynnere kabler inn i bildet.. men varmgangen er vel direkte( eller nært) knyttet til motstanden i kabelen.. Er ikke dette korrekt? BMW 525DAT -01 Bilstereo kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet April 2, 2006 Rapporter Share Skrevet April 2, 2006 Det er så, men strømmen går motsatt vei av elektronene igjen ;) Det spørs jo det da... Hvilken strøm snakker du om? Strømmen jeg snakker om når jeg sier strømmen går fra - til + er elektronstrømmen. Hvis du vet om en annen strøm, så får du fortelle ;) Det blir det samme til slutt uansett. Som du sikkert vet finnes ikke negativ strøm, så fortegnet/retningen har ingen betydning så lenge man holder seg konsekvent til en av delene. Mvh Stian Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg