Gå til innhold

Dynabel kondensator?

Ranger emnet

oaa

Anbefalte innlegg

vi "sier" vel bare at støm går fra pluss til "minus" (jord) bare fordi det er enklere å forklare.. ?

vel uansett.. En tynnere kabel klarer vel å overføre like mye Ampère som en tykkere kabel.. Men med en lavere spenning pga høyere spenningstap.. Og spenning x strøm = effekt.. Dvs at en tynnere kabel alltid vil levere lavere total "effekt" enn en tykkere kabel med samme "vilkår" ellers..

Så alt i alt så handler det vel bare som spenningstap.. Og når en 50 cm "tynn" kabel har 0,05V spenningstap og en 5 m "tynn" kabel har 0,5V spenningstap så MÅ det jo være viktigere med tykk plusskabel enn jordkabel..

Selv om en tykk jordkabel (kort) koster mindre (totalt) enn en tykk pluss-kabel (lang), så vil forskjellen i spenningstap være veldig liten...

Noen vil sikkert blande varmgang i tynnere kabler inn i bildet.. men varmgangen er vel direkte( eller nært) knyttet til motstanden i kabelen..

Er ikke dette korrekt?

Litt rotete, men du er ganske nær sannheten.

en kabel (spørs materiale og hvilket underlag den har) har gitte normer for hva den kan overføre på gitte lengder. dvs at en like tykk kabel kan overføre større mengder ampere(Strøm) når den er kort enn når den er lenger pga av motstand og spenningsfall. Man kan kompansere dette ved å øke spenningen for å kunne sende mer effekt igjennom ved samme strømmengde. Dette er prinsippet bak hvordan man overfører strøm fra kraftverket til huset ditt.

Hvis en gitt kabel med tykkelse A og med en gitt lengde B kan overføre 50 A ved 12 V gir dette en maks effekt på 600 Watt igjennom den kabelen. Øker man spenningen til 230 V blir det 11500 Watt. og til en høyspent ledning på 500 000 volt får man da 2.5 million Watt.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så da gjenstår det at noen forklarer (hint hint sooocool) hvorfor denne jordkabelen skal være tykkere enn plusskabelen.. men denne "personen" som dette er rettet mot svarer vel som vanlig ikke på et direkte spm, men finner heller noe annet å prike på som ikke har noe med spm å gjøre....

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel uansett.. En tynnere kabel klarer vel å overføre like mye Ampère som en tykkere kabel.. Men med en lavere spenning pga høyere spenningstap.. Og spenning x strøm = effekt.. Dvs at en tynnere kabel alltid vil levere lavere total "effekt" enn en tykkere kabel med samme "vilkår" ellers..

Så alt i alt så handler det vel bare som spenningstap.. Og når en 50 cm "tynn" kabel har 0,05V spenningstap og en 5 m "tynn" kabel har 0,5V spenningstap så MÅ det jo være viktigere med tykk plusskabel enn jordkabel..

Selv om en tykk jordkabel (kort) koster mindre (totalt) enn en tykk pluss-kabel (lang), så vil forskjellen i spenningstap være veldig liten...

Noen vil sikkert blande varmgang i tynnere kabler inn i bildet.. men varmgangen er vel direkte( eller nært) knyttet til motstanden i kabelen..

Jeg vil gjerne dra inn varmgang, men dette innlegget ble litt lenger enn planlagt. Sorry! :)

Kan nevne at da jeg deltok i dB-drag med en forsterker som skal yte >1000W RMS (hadde da batteriet foran i bilen), og hadde 25mm^2 strømkabel bakover, støtte jeg på et par problemer.

1: Sikringa jeg hadde (80A glassikring) røk, som forventet (v/ 12V er 80A 960W). Byttet til 160A automatsikring. Denne holdt så klart (da jeg endelig fikk en av litt høyere kvalitet).

2: Etter konkurransen og litt testing etterpå, kjente jeg på strømkabelen. Og den var VARM! Jordingen var så klart ikke lunka engang.

JEG har hatt større problemer med varmgang enn spenningsfall, for å si det slik. Men de fleste kabler tåler mye varme, og man drar sjelden maks effekt over så lang tid at det er noe problem i praksis, så klart.

Men NÅR du trekker mye strøm, gjør motstanden i kabelen at det utvikles varme, uansett. Mer varme gir enda høyere motstand i kabelen. Har du alt for tynn kabel, vil problemene bli mye verre, da denne blir enda varmere på et tidligere tidspunkt. Og ergo blir ikke spenningsfall ditt største problem, heller at det ryker fra isolasjonsmattene i bilen din...

Når elektrikere dimensjonerer kabler, er det ikke for å unngå spenningstap, det er for å unngå varmgang og brann (ja, jeg vet at spenningsfall også er et mindre problem når spenningen er 230V istedenfor 12V) :P

Og det at jordingen må være tykkere, det stemmer ikke ihht. hva jeg har lært, i og med at elektronene ikke blir borte selv om mye av effekten går til varme i forsterkeren. Altså, strøm VIL generere varme når den går gjennom materialer som representerer en motstand, men strømmen blir ikke "borte" via varme.

Hvis det var slik det fungerte, kunne man jo bare koble mange nok forsterkere på en grisefeit minuskabel, og ha en sytråd som felles plusskabel, da. Hurra for SoooCoool-logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo at alt stopper opp her uten meg ... hehe. de 2 trådene jeg har giddet å komentere har jo blitt lest 1500 ganger pr stk på under en uke :) savner meg dere ;) :D hehe

Ble vel rolig i store deler av Europa uten Hitler også..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi soocool ikke akkurat er professor i fysikk for å si det slik

A) Du får tilført effekt via batterikabelen

B) Forsterker bruker effekt og en god del blir tapt som varme

C) For å slutte kretsen strømmer elektronene til godset og kretsløpet er sluttet.

Siden hvor mye strøm du klarer å presse igjennom en kabel er avhengig av spenning og lengde så trenger du ikke tykkere jord enn hva du får tilført. Siden de fleste jorder forsterkeren i umiddelbar nærhet så trenger man ikke tykkere kabel da du som regel da klarer deg med mindre. Dette er noen og ENHVER med noe elektronikkunnskaper vet.

Hvorfor tror du de overfører strøm til kontakten din via høyspent (Som igjen blir nedtransformert til rett spenning via flere ledd)? Hvorfor er jordkabelen på hjemmekinoen min i akkurat samme størrelse? Dine forklaringer holder ikke stikk i det hele tatt. Du driver bare å driter ut deg selv.

soocool: Til du klarer å frembringe ei vitenskapelig forklaring på det så holder du kjeften din.

hahaha utrolig FAMILIEFAR!! holde deg til den tittelen du!! og legg bort den strømboka di, til du forstår hva som egentlig står der!!

det røde jeg har markert forteller alt: DU ER TØFF NOK (og utrolig IDIOT) TIL Å KRITISERE MINE KUNSKAPER VED Å BRUKE OPPLAGT FEIL INFO!! utrolig...

leste igjennom alt som dere har skrevet, mye morsomt å lese her :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår