Gå til innhold

forsterker går i protect, er det forsterker eller elementer som er feilen?

Ranger emnet


Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

har slitt lenge med at forsterkeren går i protect pga kortsluttning nå, men jeg kan fremdeles ikke finne ut hvorfor.

 

forsterkeren er en zapco 9.0 XD, 2-3 år gammel. det er 4 ohm mono versjonen jeg har, og den skal ikke gå i protect før den er nede i 2.7 ohm.

 

problemet er at den på en del sanger går i protect når jeg skrur opp litt, og jeg behøver ofte ikke å spille på mer enn ca 1/2 effekt før den får i protect.

mens på andre sanger kan man spille til elementene tar kvelden...

 

jeg har kontaktet zapco angående dette, og de sier at det er fordi når elementene blir varme, kortslutter spolene, og forsterkeren går i protect.

 

så for å teste dette, fant jeg frem en sang som jeg vet den klarer, og spilte på fult over flere minutter, så elementene ble gode og varme, og slaglengden på elementene var også maksimal. ikke noe problem...

 

jeg kjører normalt i 4 ohm. nå har jeg koblet elementene i serie til 6 ohm (5.5ohm DC), og har fremdeles det samme problemet.

elementet har også vært testet hos seas, og de kunne fint måle parameterene på elementet helt uten noen som helt problemer selv på høy effekt. og jeg har selv måle impedansekurven på elementet, og den ser helt ok ut.

jeg har ikke noe problem med å spille på full effekt på den frekvensen hvor impedansen er lavest heller.

 

jeg har også snakket med han som byttet spolene på elementene etter at jeg brant de for en stund siden, og han sa at jeg ville ha enten hørt det om det var noe feil med spolene, eller sett at de var svidde om de var kortsluttet.

jeg har sett på spolene, og jeg kan ikke se noen skader, og de er heller ikke svidd. jeg hører heller ingen skrapelyder eller noe fra spolene.

 

problemet kommer gjerne etter at jeg har spilt noe høyt en stund, men elementene er iskalde, så det er Veldig usannsynelig at det er fordi elementene blir varme.

 

så nå bare lurer jeg på hva som skal gjøres. er det elementene forsterkeren ikke liker, eller er det rett og slett forsterkeren som er ødelagt (noe zapco selv tvilte veldig på)?

 

forsterkeren får også mer enn nok strøm, så det er ikke noe problem.

 

har desverre ikke kviteringen på forsterkeren siden jeg kjøpte den brukt, og har derfor ikke lenger garanti på den hvis jeg sender den inn til USA for reparasjon, så hadde håpet det ikke var noe galt med den, men...

 

så det jeg har testet er følgende:

at forsterkeren får nok strøm

at høyttalerkabelen ikke er kortsluttet

prøvd å koble i høyere impedanse

varme opp spolene skikkelig for å teste spolene

kontrollert spolene for synlige feil, og måle impedansen på de

prøvd lukket kasse og bassrefleks kasse

 

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jeg har ingen andre elementer som takler så høy effekt som 2kW, og jeg har ingen andre forsterkere som jeg kan teste med som jeg vet går i protect ved for lav impedanse. de jeg har brukt hittill har enten kun gått i protect ved direkte kortslutting, overoppheting, eller ikke gjort noe men latt sikringen på forsterkeren ta seg av det...

zapco forsterkeren skal konstant overvåke impedansen til elementet og gå i protect om den blir for lav, og jeg har ingen andre forsterkere som gjør dette som jeg kan samenligne med.

det beste var om jeg fikk lånt en annen lik forsterker og testet med, men er ikke så veldig lett å bare få lånt en zapco 9.0 desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om en slik forsterker det har klikket for, så har mine tvil om at det er den...

Hvilke elementer er det du har på den nå?

Du er sikker på at chassi på forsterkeren ikke er i kontakt med jord på noen som helst måte?

Spenningen har alltid holdt seg på akseptabelt nivå?

Hvilke sanger kutter den på?

 

Finner du ikke ut hva som er galt, har vi jo alle en venn her som kan sjekke forsterkeren i hvert fall ;)

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sendt en PM til matador ja, men han har ikke svart enda. :)

 

når du sier det, så er forsterkerchassi jordet (skrudd fast i seteryggen), men dette står det klart og tydelig i bruksanvisningen at ikke er jo problem. "The metal case og the amplifier may be grounded or left isolated".

 

jeg har også et par andre problemer med den, og zapco sier at det Kan ha en sammenheng, men er veldig lite trolig.

 

de andre problemene er at forsterkeren har en pre-clip fungsjon for å begrense effekten. denne fungerer helt fint, men den blir "deaktivert" for hver gang jeg skrur forsterkeren av og på. den husker hvilken verdi jeg har satt den på, men kretsen slår rett og slett ikke inn før jeg justerer den på nytt.

 

den andre feilene r at temp-sensoren plutselig kan begynne å hoppe opp og ned hver 1/2 sekund med over 20 grader. dette skjer kjeldent velog merke, men det skjer.

 

så Noe er feil med forsterkeren, det er jeg relativt sikker på, men hverken jeg eller zapco kan se noen direkte sammenheng mellom disse feilene og det at den går i protect...

 

edit: har 3x pioneer 121spl elementer. spolene er byttet på de, men hadde dette problemet før jeg byttet også, så det hjalp desverre ingenting å bytte til helt nye og fine spoler, som jeg hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sendt en PM til matador ja, men han har ikke svart enda. :)

 

når du sier det, så er forsterkerchassi jordet (skrudd fast i seteryggen), men dette står det klart og tydelig i bruksanvisningen at ikke er jo problem. "The metal case og the amplifier may be grounded or left isolated".

 

jeg har også et par andre problemer med den, og zapco sier at det Kan ha en sammenheng, men er veldig lite trolig.

 

de andre problemene er at forsterkeren har en pre-clip fungsjon for å begrense effekten. denne fungerer helt fint, men den blir "deaktivert" for hver gang jeg skrur forsterkeren av og på. den husker hvilken verdi jeg har satt den på, men kretsen slår rett og slett ikke inn før jeg justerer den på nytt.

 

den andre feilene r at temp-sensoren plutselig kan begynne å hoppe opp og ned hver 1/2 sekund med over 20 grader. dette skjer kjeldent velog merke, men det skjer.

 

så Noe er feil med forsterkeren, det er jeg relativt sikker på, men hverken jeg eller zapco kan se noen direkte sammenheng mellom disse feilene og det at den går i protect...

Synd det er en såpass avansert forsterker da...

Kan jo til og med være software-feil.

Er det ikke mulig å oppgradere de?

I så fall få inn siste firmware kanskje.

Ellers er en mulighet sensor-feil.

Men siden det er flere av sensorene som surrer, vil jeg tro det har noe med hjernen å gjøre.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er egentlig akkuratt det jeg trodde også. at det var en sensor-feil.

med tanke på at både jeg, seas, og høyttaler-reparatøren mener at det er minimal mulighet for at det er noe feil med elementene.

men hvorfor fungerer det da å kjøre rene frekvenser og noe musikk på full guffe? da også på frekvenser hvor jeg Vet impedansen er på det laveste, og jeg får presset over 4kW ut av forsterkeren (med klipping vel og merke, men fremdeles).

 

jeg vet at forsterkeren går i protect med samme melding om det er for høy impedanse også (hvis man ikke har koblet til noenting for eks), men det er vel veldig lite trolig at den måler for høy impedanse når elementene er tilkoblet?

 

jeg har testet før med kunn ett element, da koblet ned til en impedanse på ca 2.7 ohm, og det klarte den. jeg fikk dog ikke spilt høyt pga det er begrenset hvor mye effekt kun ett element klarer.

 

med tanke på firmware oppgradering er det bare zapco selv som kan gjøre dette, så da må den uansett inn til USA.

men det er kanskje det beste uansett? selv om det blir svindyrt uten garanti da men.

 

får vel kjøpe en soundmagus x-3000 eller noe imens jeg venter da, så jeg i allefall kan komme med Noe på db-drag og bass-race..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spolene er dual 6 ohm. 3 elementer. hver koblet til 12 ohm, så i parallell ned til 4 ohm.

 

edit: merket dog ingen spesiell forskjell fra 6 ohm som jeg hadde før, og 4 ohm som jeg har nå. impedansen er så og si den samme (orginalspolene til pioner har noe lavere impedanse enn de er oppgitt til), så kunne nesten ha spart meg, men siden spolene uansett var svidd, og pioneer ikke ville selge meg spoler valgte jeg like så godt dual 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei JEJ, kan du se hvilken PWM kontrol IC sitter i den? SG 3525 feks eller TL494? den ligger i nærheten av switch transistorene. Ellers siden du ikke trenger på ha mye volum før den går i protection så er gjerne en faktor til stede og det er det faktum at du har en høyere spenning i batteriet... kommer feilen fram når motoren er i gang eller ikke? om den ikke er i gang og ladder, hva skjeer? kontrol IC har en "referanse spenning" den kan kan være så enkelt som en spennings deler med motstander eller en transistor med zener + tilbehør. Du kan prøve forresten en "liten tryks" sender den på PM. -husk copyright... ;-) ellers ville jeg hengt på en oscilloskop i utgangen da selvsving i utgangene kan også være en mulighet, siden dette oppstår "mest" når ampen lastes minst... mobil telefon er gjerne en uventet kilde som de fleste av oss ikke ofrer en tanke... men kan til tider høres over høytalerne og ser du disse pulsene i et oscilloskop så er det ikke mye pent.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spenningen på sekundersiden er 140-144V. har overvåkning av det også. :)

 

ble kanskje litt missforstått. det skjer ikke bare når jeg spilelr lavt, men må opp i volume før det skjer, men jeg trenger ikke å spille på Fult før det skjer.

 

det skjer både med motoren i gang og ikke. tenker du på å koble til oscilloscope på høyttaler-utgangen? i såfall har jeg allerede prøvd dette, go kan ikke finne noe støy der. eller tenker du på strømforsyningen?

 

har ikke skjekket hvilken IC det er som sitter der, men kan skjekke. kan se om jeg får tatt et høykvalitets-bilde av kretskortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg roter..er vel trøtt å lei..hehe...

men hvilken dvc? hvordan er de koblet? hvilken last er det på forsterkeren?

du sier du normalt kjører 4ohm, men nå kjører du 6ohm...... er det på forsterker?

greier aldri å få 3stk dvc6ohm til å bli 6ohm da.... det er det jeg stusser i...for 3stk dvc6ohm blir enten 1ohm eller 4ohm..uansett....

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. :)

 

jeg kjører vanligvis med 3 elementer, og da 4 ohm. nå kjører jeg med 2 elementer, og derfor 6 ohm. :)

 

når jeg kjører med 3 elementer kjører jeg alle spolene i serie (12 ohm pr element), og elementene i parallell ned til 4 ohm (12/3=4).

 

nå kjører jeg med spolene i parallell (3 ohm pr element), og elementene i serie opp til 6 ohm totalt.

 

har tatt med forsterkeren inn nå, så få se hva jeg finner ut når jeg åpner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant ingenting svidd nei. :)

 

men jeg fant dog til min store skuffelse noen heller tvilsomme loddinger på noen av trafoene. noen steder var det knapt kontakt så det ut som, og andre steder hadde ikke alt loddetinnet smeltet engang (så det lå igjen rester av tinnet). jeg må si at Det skuffet meg, og er ikke noe jeg hadde forventet av zapco. men men...

 

det er IC SG3525A matador. loddingene til den ser dog fine ut.

 

edit: har tatt noen bilder, men finner ikke kabelen til kamera, så vet ikke når jeg får lakt de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår