GGGolf Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 HAr sparkla ein del på bilen min, og pusset ned noke eg syns har vore GANSKE så grundig!!! men når eg har på grunning, så kan eg likevel sjå forskjellen frå vanlig metal og det eg har sparkal.. skal ikkje overgangen blir HELT usynlig?? OG blir det bedre når lakken kjem på? Viss bilen ikkje har bulkar og den skal opp lakkerast. den har metalliclakk fra før. Må ein slipe den ned mykje?? Siter Working offshore! Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang. 1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift! Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Du må slipe til det er rett. Er greit å bruke f.eks 80 papir til å rette av med. Etter det går du på med litt 240 før du sprøyer på litt filler over. Overgangen skal bli helt jevn og usynlig etter sparkling/filler/etterslipning med 600/800. Om det vises feil allerede når grunninga er på kan du være bra sikker på at det vises 10 ganger bedre med lakk på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stand-jo Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Sant som han sier. Er bare å slipe til det er rett. Husk å sparkle godt utover. Er som oftest litt nedsenking rundt bulken. Så hvis du sparkler ett lite punkt midt i bulken så blir det ujevnt. Jeg bruker å sparkle ut ca. 5-10 cm ut fra bulken for å få en jevn overgang. Gjerne sparkle litt tykt på så du har noe å slipe på. :) Og når du pusser så må du variere bevegelsen ofte. Ikke puss bare loddrett f.eks. Puss litt loddrett noen ganger, så vannrett, og så på skrå. :) Det med grunningen er genialt for å se bulkene bedre. Hjelper på hvis man ikke er følsom nok i håndflaten. :thumb hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GGGolf Skrevet Mars 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 Det kjennes helt rett med fingertuppen, men likevel ser eg forskjellen gjennom grunningen...... Men, eg har ikkje prøvd å slipe ned etter grunning for så å legge eit nytt lag! Siter Working offshore! Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang. 1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift! Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 du må ikke kjenne med fingertuppen, men medhele handflata og fingrene... mattet du godt over sparkelen før du sprøyta grunning ? vi pusser over med 360 papir når vi er ferdig med å sparkle... Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GGGolf Skrevet Mars 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 okei....kva er å matte eigentlig. eg har forstått at de liksom var å grunne eg!! men eg tar antagelig VELDIG feil.... ny i faget=) Ønsker å lære. takker for alle tips! Siter Working offshore! Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang. 1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift! Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EirikGT Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 Er flere små men greie triks for å få rettet ut skaden helt. Man skal alltid bruke så lite sparkel som mulig. Man må stå i et temperert lokale når man sparkler. (over 15grader helst) Legg på mange tynne lag . Aldri et tykt lag.. Grovslip kun på sparkelen med 80-100 papir. Ikke slip så mye at du sliper i lakken rundt sparkelen. Pusser du vekk maling så vil du kunne se en senkning etter lakkering. Legg på LITT for mye sparkel.. Gjerne i 2-3 omganger for å være helt sikker. Du må pusse i alle retninger. Etter at overflaten er helt RETT, kan du evt pusse forsiktig i små tette sirkler med 800 vått. (kun et lite puss over stedet) Har selv aldri brukt filler, du kan slippe finsparkling ved bruk av filler, men hvis du kan sparkle godt, så trenger du ikke filler egentlig.. Ikke hvis du har god tid ihvertfall. Legg på et tynt strøk med spraylakk over sparkelen, når du mener det er blitt FLATT. La den tørke, og føl over området med hele håndflaten.. Lange bevegelser, gjerne 20-50 cm forbi området. Bilen må enten være 100% tørr, eller 100% ren og helt gjennomvåt på området du pusser. Kan du ikke stå inne og gjøre jobben, så kan du kanskje gjøre som jeg gjorde en gang for noen år siden. Jeg ribbet bagasjerommet, og satte en vifteovn oppi der. Den varmet opp bakskjermen fra innsiden slik at jeg kunne stå ute om vinteren og fikse bulken der.. Begynte selv med en 2x4 bjelke, og spett for å få ut den største bulken. Deretter et rettehammersett den neste timen. så sparkling og pussing etc.. Håper det gav deg noen tips.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet Mars 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2006 etter det jeg har forstått, er det bare overgangen fra sparkel til metall som synes. har hvert borti dette OFTE! , trikse er å legge på filler(sanding) å slipe over med 240/320 så legger du non sanding, så lakk... for å være helt sikker kan du legge litt spot-primer over område du har sparklet, for så å pusse LETT over med 800. det anbafales ikke å våtslipe over sparkel, siden sparkelet trekker vann, som trekker gjennom å legger seg mellom sparkelet og metallet (RUST) og om du sliper rett på sparkelet med 800 papir, må du passe på at ingen som har peiling ser deg, for da får du deg et slag i tryne. det fineste man sliper sparkel med før man legger slipe-fyller(sanding) er 320, 400 om man er nøye på det. et lite triks når man kjenner etter ujevnheter med hånflata, er å se en annen vei, ellr lukke øynene. da er det bare det du kjenner man oppfatter, å ikke det man ser. mange ganger ser det helt jævlig ut, men egentlig er det helt fint... til sist; alle har sine metoder, dette er hva jeg har lært. om andre mener andre ting, å begynner å kjefte å klage som en liten 13 åring, får det være dems problem, jeg driter i det... Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.