Gå til innhold

Hjul lager

Ranger emnet


TD POWER

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare ganske kort og enkelt hvordan man bytter ut indre og ytre hjul lager bak.. ? Trenger man noe spes. verktøy osv ? :)

Klarer meg sikkert, men hjelper med noen tips... :)

Takker for svar.. :)

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er til tromler, så er det veldig enkelt:

 

1. jekk opp bilen

2. ta av dekket

3. ta ut senterkoppen

4. fjen pinnen bak senterkoppen, og fjern den sperra og mutteren

5. du kan nå rett og slett pirke ut det ytre bak

6. fjern trommelen.

7. du kan nå veldig enkelt rett og slett bare ta tak i det gamle indre lageret

og dra dette ut (om det sitter på akselen da og ikke i trommelen)

 

tips.. du bør bruke mye nytt fett og ny simring :)

 

 

så settes det bilbake i motsatt rekkefølge...

 

 

 

 

dette er sånn ca.. fort og grovt forklart

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er til tromler, så er det veldig enkelt:

 

1. jekk opp bilen

2. ta av dekket

3. ta ut senterkoppen

4. fjen pinnen bak senterkoppen, og fjern den sperra og mutteren

5. du kan nå rett og slett pirke ut det ytre bak

6. fjern trommelen.

7. du kan nå veldig enkelt rett og slett bare ta tak i det gamle indre lageret

og dra dette ut (om det sitter på akselen da og ikke i trommelen)

 

tips.. du bør bruke mye nytt fett og ny simring :)

 

 

så settes det bilbake i motsatt rekkefølge...

 

dette er sånn ca.. fort og grovt forklart

 

Dette var da nesten rett, ytterringen fra lageret sitter i trommelen og må presses ut. Enten med presse eller om du bruker en dor og en stor dose tolmodighet.

 

En annen ting, når du skal ha av trommelen så kan du titte inn i et av bolthullene. Med litt snurring på trommelen skal du se justeringen på brekket. Press denne opp slik at bandene trekker seg litt tilbake. Sitter trommelen fast ennå, skru på igjen hjulet så du får litt kraft. Når du skal stramme det igjen, så skal den store mutteren IKKE skrus hardt til. Da ødelegger du alt. Skru forsiktig til mens du strammer. Straks du kjenner hjulet begynner å gå tregt, skru litt tilbake. Så setter du på sikringen med ny låsepinne (Følger med i hjullagersett).

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg fixa hjul lageret.. :) Var ganske så enkelt.. Brukte kopper til å slå inn ringene... Og flatt skruvjern til å få dem ut... Eneste som kan være litt vansklig er å stramme opp hjul lageret.. kan bli for mye, noe som jeg gjorde... resultat at det ble litt varmt under test kjøring.. men tok bare opp å skruvde en kvart kopp tilbake.. alt i orden.. :)

- 02 Passat Highline 4-motion 130

- 90 Golf Mk2 TD

x 83 Golf Mk1 1.6

x 80 Golf Mk1 1.8 "Delebil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår