Gå til innhold

Hvor mye effekt i en 350 ca??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Noen som vet ca hvor mye HK det er i en Chevy 350, f.ex i en Caprice fra slutten av 70-tallet? (ekte Hk...)

 

Og hvor mye kan man trimme denne til før ting går til he....? Hva går først? -råder, kamdrev, støtstenger, oljepumpe....??

 

Hvor stor kompresjon er det i en slik motor?

 

Jeg er helt fersk på V8, så jeg håper noen vet noe...:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kubbikkåre

Effekten ligger nok på mellom 150 og 200 HK. Det er ikke noe problem å få ca 300Hk ut av disse motorene. Skifte innsug, kam, forgasser og et par headers så er en kommet langt! Du kan jo sjekke ut chevytalk.com. Der finner du det meste.

 

Joda, jeg vet at det finnes diverse trim til 350 motorene, men jeg har litt inntrykk av at de ikke gir så mye effekt pr krone som produsentene vil ha det til. Generelt for trimma amcars er jo at mesteparten av effekten går med til å lage lyd og vibrasjon...:D

 

Så det blir nok en twinturbo-konvertering tenker jeg.... ikke noe hi-tech greier da, siden jeg ikke vil / kan spenne så mye penger på dette. Men, tåler en slik motor 400 hk uten videre modifiseringer? Noen som har peiling på kompresjonsforhold (ca)?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

 

Joda, jeg vet at det finnes diverse trim til 350 motorene, men jeg har litt inntrykk av at de ikke gir så mye effekt pr krone som produsentene vil ha det til. Generelt for trimma amcars er jo at mesteparten av effekten går med til å lage lyd og vibrasjon...:D

 

Så det blir nok en twinturbo-konvertering tenker jeg.... ikke noe hi-tech greier da, siden jeg ikke vil / kan spenne så mye penger på dette. Men, tåler en slik motor 400 hk uten videre modifiseringer? Noen som har peiling på kompresjonsforhold (ca)?

 

Da ville jeg heller satset på en kompressorkonvertering, det har mer for seg på lavt turtall, og er ikke nødvendigvis veldig dyrt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller satset på en kompressorkonvertering, det har mer for seg på lavt turtall, og er ikke nødvendigvis veldig dyrt det heller.

 

det ville jeg og gjort...tror ikke jeg hadde giddet å montere twinturbo for å få ut 400hk....sjekk priser på sentrifugalkompressorer....mye enklere, og det er sikkert plass til den under panseret uten videre....ikke noe ombygging av eksos eller no`, og du får helt sikkert effekten du trenger....ellers er det jo fint mulig å få ut 400hk uten trykkmating....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

det ville jeg og gjort...tror ikke jeg hadde giddet å montere twinturbo for å få ut 400hk....sjekk priser på sentrifugalkompressorer....mye enklere, og det er sikkert plass til den under panseret uten videre....ikke noe ombygging av eksos eller no`, og du får helt sikkert effekten du trenger....ellers er det jo fint mulig å få ut 400hk uten trykkmating....

 

Problemet med vanlig "amcar-trimming" er jo at de gir "amcar-hester"... Generell oppfatning er jo at alle V8`ere har MINST 350 hk hvis det er chroma luftfilter på den... og Edelbrock toppdeksel gir jo enda mer.....yeh:rolleyes:

 

Så litt av poenget er å trimme på utradisjonelt vis....:) Med datasprut, snill kam, og lav komp kan det jo tenkes at den går litt penere også.... en "vanlig" trimmet V8 står jo oftest bare å hopper på tomgang, mens eieren skryter av hvor trimma den er:D

 

PS. Dette er selvsagt satt litt på spissen, og ikke helt seriøst ment....

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

 

Problemet med vanlig "amcar-trimming" er jo at de gir "amcar-hester"... Generell oppfatning er jo at alle V8`ere har MINST 350 hk hvis det er chroma luftfilter på den... og Edelbrock toppdeksel gir jo enda mer.....yeh:rolleyes:

 

Så litt av poenget er å trimme på utradisjonelt vis....:) Med datasprut, snill kam, og lav komp kan det jo tenkes at den går litt penere også.... en "vanlig" trimmet V8 står jo oftest bare å hopper på tomgang, mens eieren skryter av hvor trimma den er:D

 

PS. Dette er selvsagt satt litt på spissen, og ikke helt seriøst ment....

 

Det er ikke for ingenting at "tradisjonell Amcartrimming" går på høyere komp, større forgasser, uorg. innsug, kvassere kam osv. Omtrent alt av amcar-motorer fra 1973 til 1988 (og det er jo de som oftest trimmes idag) lider under svært strenge avgasskrav. Chevrolet valgte den billigste måten å innfri de kravene på. De senket komp'en max, og strupte ned motoren mht bensin/lufttilførsel. Dette fører til to ting:

1. Trimmingspotensialet er svært stort ved nettopp å "rette opp igjen" disse begrensningene slik at motoren får puste og prompe fritt, og får nok "næring".

2. Dernest fører det til at såkalte utradisjonelle trimmingsmetoder ikke gir særlig uttelling uten at overnevnte ting er rettet på, da flaskehalsen uansett vil ligge der.

 

Har også hørt at turbo er problematisk på en typisk amerikansk V8 pga motorens lave turtallsregister. Turbo er jo mest vellykket på mindre motorer der den hjelper til i et svakt mellomregister. I mellomregisteret er jo V-åtteren råsterk allerede.

 

På en moderne bil/lastebil har nitidig forskning gjort at de har kommet fram til en turbo som passer perfekt tiil motoren. Ved å turbokonvertere en halvgammel V8 starter du mer på skratch. Det kan bli dyrt og dårlig.

 

Apropos V-åttere som står og hopper i motorrommet:

Var på street rod nats på Tjøme i helgen. Blant roddene der var en orange 32 mod Ford pickup med kompressormatet V8. To brutale forgassere tronet på toppen av kompressoren. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg skulle klart å få en blyant til å stå på høykant oppå den motoren mens den gikk på tomgang. Ikke ett eneste "hopp" og jeg stod å så på den lenge mens den putret på tomgang.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke umulig å få en lat åtter til å funke med twin turbo, sjekk denne linken her, gå inn på history og gå nederst på siden- budget TT page. http://www.toohighpsi.com/

 

351Windsor van motor, holley forgasser, mekanisk bensinpumpe med inn gang for turbotrykk, to "shortie-headers" snudd oppned med utløp pekende forover, to garret T3 med A/R 63 eksoshus. 11.80 117mph på kvartmila i en 80-talls T-bird(3,08:1 utveksling i akselen):D Total pris på motor med turboer og en annen konverter-900 $...... Alt går hvis man fikser å knote litt.

Er masse nyttig info for de som vil overlade åttere med turbo på denne siden!

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

det ville jeg og gjort...tror ikke jeg hadde giddet å montere twinturbo for å få ut 400hk....sjekk priser på sentrifugalkompressorer....mye enklere, og det er sikkert plass til den under panseret uten videre....ikke noe ombygging av eksos eller no`, og du får helt sikkert effekten du trenger....ellers er det jo fint mulig å få ut 400hk uten trykkmating....

 

Sentrifugalkompressorer gikk ut på 60-tallet, ulempen med disse var bl.a. liten effektøkning og stor slitasje, det eneste stedet jeg kan tenke meg at disse finnes er på noen "Classic-dragbikes" i England og muligens på flymuseum, det er i allfall 19 år siden sist jeg så en i bruk.

Alternativene er en Roots-kompresser, f.eks. en Magnacharger eller enda bedre, en skruekompressor fra f.eks. Sprintex eller svenske Opcom

Bjørn V. Pedersen

Norsk Dragracing Gardermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot Rod, jeg tror vi er litt uenige når det gjelder turbolading av V8'ere :D

 

Det er få motorer som er så godt egnet for turbolading som en stor gammel V8. Med stort volum og store sylindere leverer de godt dreiemoment uten ladetrykk og lager store mengder eksos med jevn strømning - helt perfekt for turbo. Videre er de billige og solide, og tåler i mange tilfeller veldig mye før de gir opp - og da er deler billige og jobben enkel.

 

Om du har en bil med tilsterkeklig plass og begynner med å se hva man får for pengene så skal du ikke se bort fra at turbo kan konkurrere med kompressor økonomisk - og kommer til å totalfornedre kompressoren i prestanda.

 

Les litt på sidene Vepsen lenket til ovenfor, eller ta en titt i et nummer av Turbo magazine - det kryr av twinturbo Mustanger i USA for tiden :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke megagreie på motorer. Bare refererte fra en kjenning av meg som har greie på det.

Men jeg tror nok at det tradisjonelle amcarmiljøet er konservativt på mange områder. Ett av områdene er muligens trimming av V-åttere? Twintorbo er selfølgelig rått hvis det funker. Og det er jo antall hester + dreiemoment som teller uansett!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kubbikkåre

Hva slags bil er det du skal ha denne motoren i da? Litt nysjerrig ser du:)

 

Ikke bil ,men BÅT! Planen er å kjøpe en Caprice, Malibu el. som kan fungere som rullende testbenk mens motoren utvikles... Når driftssikkerheten og effekten er bra nok, kjøper jeg et halvfabrikat av en daycruiser på 25-35 fot, og lemper motoren i...

 

Jeg har ikke all verden peiling på V8`ere, mebn jeg ser for meg at turbo må være et mye bedre alternativ enn en kompressor, særlig i båt. Da får man masse power til å få båten i plan, også kan man slakke av til marsjfart for å holde forbruk og slitasje på et akseptabelt nivå... I en båt er det jo heller ikke noe problem med varmgang, som ellers kan være et problem ved turbokonvertering, ettersom man har ubegrenset tilgang på kaldt vann!

 

En kompressor derimot vil jo ligge å "snylte" effekt kontinuerelig... Når man ser på den 50mm tannreima som krevest for å dra en sånn kompressor skjønner man jo at virkningsgraden ikke er spes høy, og dette vil jo slite enormt på motoren i forhold til en turbo.

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår