Gå til innhold

Hvor mye effekt i en 350 ca??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Hot Rod

Trodde det var noe som het å marinisere en motor?

Dvs å bytte til mye mindre svinghjul, pluss endel ombygginger ifm kjølingen?

 

trodde jeg oxo.. hørt at det ikke bare er å sette en bil motor i en båt med kun små modifikasjoner..

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HotRod, ja du har helt klart et poeng - jeg har også en følelse av at amcarmiljøet er veldig konservativt sånn sett. Det er jo først etter at Mustang og F-bodys for alvor har blitt banket på gate av Supraene at turbo har fått et puff der borte.

 

Børge Olsen her i Bergen bygget en Camaro med twinturbo tidlig på 90-tallet, bilen gikk godt den men han ble jo ikke akkurat positivt mottatt av amcargutta...

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Trodde det var noe som het å marinisere en motor?

Dvs å bytte til mye mindre svinghjul, pluss endel ombygginger ifm kjølingen?

 

Svinghjulet må byttes ja, ikke bare på grunn av størrelse og vekt, men det må jo også passe på drevet. Svinghjul og adapter til f.ex et Mercruiser drev er lett å få tak i, ettersom Chevy 350 og båt er en ganske vanlig kombinasjon...

 

Kjølesystemet bør vel også bygges om dersom det skal være en "særiøs" konstruksjon, med varmeveksler til feskvann, vannkjølte grenrør og hele greia... Men selv har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre saltvann rett i blokka. Selvfølgelig vil den ruste innvendig etterhvert, men det holder vanligvis 5-10 år, og da er det sikkert på tide å overhale uansett. En 350-blokk er jo ikke så veldig dyr heller da....:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båter har jeg ikke filla peiling på. Selv om jeg bor på sørlandet er jeg født og oppvokst i Gudbrandsdalen og dermed ekte skogsmatros.

 

Kona har lyst på båt, men ikke jeg. Svigers har en stor en og jeg trives utmerket som passasjer. Dessuten vet jeg nøyaktig hvem som måtte ut hver vår og pusse, slipe og gud vet hva for å få båten på vannet i rett tid.

Hus, 2 unger, 2 bruksbiler og ett garasjeprosjekt er mer enn nok til å fylle fritida allerede.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

 

Sentrifugalkompressorer gikk ut på 60-tallet, ulempen med disse var bl.a. liten effektøkning og stor slitasje, det eneste stedet jeg kan tenke meg at disse finnes er på noen "Classic-dragbikes" i England og muligens på flymuseum, det er i allfall 19 år siden sist jeg så en i bruk.

Alternativene er en Roots-kompresser, f.eks. en Magnacharger eller enda bedre, en skruekompressor fra f.eks. Sprintex eller svenske Opcom

 

Personlig liker jeg ikke sentrifugalkompressoren, fordi den stjeler effekt som en roots, og har "turbo lag"..

 

men jeg vil vel ikke akkurat si at den gikk ut på 60tallet, da....

å montere en slik kompressor er veldig populært spes. på mustang, der det er relativt lite plass oppover under panseret.

 

skal du montere en skrukompressor, må du bytte innsug, og det er ikke alltid det er plass til en kompressor oppå eller langs siden på innsuget...

 

jeg vil nå tro at det er mer motstand i tetningene på skovlene i en roots kompressor enn i en ProCharger eller Vortech sentrifugalkompressor...

 

England og muligens på flymuseum, det er i allfall 19 år siden sist jeg så en i bruk.

 

da har ikke du vært på biltreff på en stund....;)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten komentar. Når du skal ha en V8 i en båt, så er det en helt grei afære, men å test kjøre den i bil er et lite problem. Du må ha en helt annen kam på en åtter i båt en i bil. Kjenner som har åtter i båten sin, uten noe tvangsmating. Den båten går veldig bra. Å da mener jeg veldig bra. Det kosta ikke stort å få den til eller. Men nå er jo han som bygde motoren en skikkelig gnienknark da men.

 

Det med forskjellige kammer kommer vel av at turtallet på en båt motor er rimelig konstant mens i en bil er det varierende. Eller er det bare jeg som blander sammen litt nå.

 

Hvorfor ikke bygge deg en 327. Er ikke det en litt mere turtalls villig motor???

 

hva med en diesel da?? http://www.pureluckdesign.com/other/rta96c/

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tror ikke en 327 er bedre enn 350, fordi 350en har en god del mer moment fra bånn/midrange, og siden motoren skal stå i en båt blir denvel skjelden dratt til 8000... spørs jo litt på hva sjåførern vil og da:D...

Da ville jeg heller gått andre veien, til en 383 (377) som har mer slag, og litt annet register... de blir jo plukket 450hester ut av, med en alvorlig moment til gatebruk....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruk Cheva 350 uten respiratorhjelp!

Funker fint som bare det.

Svært få som jeg har hørt om, bruker thur-bo :)

 

Kompis har nettopp fått ut båten sin, en 26 fot sigarlignende dings med 350. Går bra, selv med feil propell.

Skal sitte på en dag ja.

 

Dersom båten er så tung at du vurderer 2 x 350, så kan det prøves med turbo.

 

Lykke til med prosjektet.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn Vidar Pedersen

 

Sentrifugalkompressorer gikk ut på 60-tallet, ulempen med disse var bl.a. liten effektøkning og stor slitasje, det eneste stedet jeg kan tenke meg at disse finnes er på noen "Classic-dragbikes" i England og muligens på flymuseum, det er i allfall 19 år siden sist jeg så en i bruk.

Alternativene er en Roots-kompresser, f.eks. en Magnacharger eller enda bedre, en skruekompressor fra f.eks. Sprintex eller svenske Opcom

 

gidder ikke gå inn i detaljer, men du tar nok feil her. sentrifugalkompressor fungerer veldig bra.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...funker ikke du er GARANTERT ras.

 

Men vet du hva som skal være anderledes er det enkelt og bygge om ja.

 

Men det holder ikke med kam og kjølingvdet er mere intere mods som må til.

 

Om joa saltvannskjøling funker det hvis du bytter motor hvert 3-5år... støpejern i saltvan ruster grisefort spes hvis ikke motoren vinter konserveres riktig.

Gjør du en god jobb med vinterlagringa ja da kan du ha flaks og ha den lengre.

 

Lykke til på sjøen da gutter men v8 har da ikke no der og gjørra for tunkt og tørst.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår