Gå til innhold

G60 turbokonvertering

Ranger emnet


Trion

Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

G60 har ikke nødmodus

 

Å.. Har lest et annet sted at når man kommer over et visst trykk klarer ikke map sensoren å levere mer og peiser derfor bare på maks med bensin i en slags nødmodus.

 

Men jeg er åpen for forslag om hva som må gjøres for å oppnå nærmere 250hk. Er det mye å hente med porting og skikkelig grenrør? Hva må modifiseres for å få på 16v topp?

 

Her er noen bilder av turbo og "grenrør"..

 

2006-04-0316-33-50_0005_resize.jpg

 

2006-04-0316-34-00_0006_resize.jpg

 

2006-04-0316-35-25_0013_resize.jpg

 

2006-04-0316-38-18_0025_resize.jpg

 

Dette må jo flowe som bare faen.......

2006-04-0316-37-29_0019_resize.jpg

 

Dette nappa jeg av inni grenrøret...

2006-04-0316-44-42_0044_resize.jpg

 

Elbowen min.. Ser litt amputert ut (var kappet sånn når jeg kjøpte den)

2006-04-0316-38-48_0027_resize.jpg

 

- Trion

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. Har lest et annet sted at når man kommer over et visst trykk klarer ikke map sensoren å levere mer og peiser derfor bare på maks med bensin i en slags nødmodus.

 

Ved over det orginalmapsensor klarer bruker den bare programmet for 1 bar ladetrykk. Mapsensoren gir maks 5 volt spenning, og det gir den ved 2 bar aboslutt trykk (ladetrykk+atmosfæren)

 

Ved sensor feil går den til den delen av programmet som har maks fuel (end-of-line) for det gitte turtallet

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tråd/pinner har du brukt for å sveise på den overgangen?

 

Får lage en støtte som holder turboen oppe for deg så d ikke sprekker.

 

nei, nei, nei.. Jeg har ikke gjort noe av dette. Sånn var det når det ble kjøpt! Hadde jeg laget dette hadde det sett ganske annerledes ut, forhåpentligvis bedre :p

 

Etter å ha snakket litt med ulfern her på forumet ble jeg litt 16v gira. Satte opp et budsjett, er litt i tvil om det stemmer, setter pris på innspill på priser. Kan jeg forresten selge org. ledningsnettet hvis jeg skal ha sprut? Hvis ikke vurderer jeg digifant med ekstradyser og oljetrykksbrytere. Motoren greier vel stille tenninga over 1 bar?

 

Gamle deler som selges:

G60 topp m/alt 1500

TDK manifoil 500

Garrett t28 null slark 1500

G60 ledningsnett 1500

Lastebil intercooler 500

= 5000

 

Nye deler:

KR topp 1500

16v eksosmanifoil 1500

Turbo fra USA 1500

Datasprut 9000

Intercooler 2000

= 15500

 

Differansen blir da 10500, høres rimelig greit ut for min del. Virker ok i forhold til effektøkningen, selv om ting som avbalansering, mekking av innsugsmanifoil og masse forsterka deler kommer i tillegg og skyter prisen høyere opp i været.

 

Hvor mye får jeg for en komplett 2E motor med kasse, 180tkm., ny toppakning, registerreim og hydrauliske ventilløftere?

 

Masse spørsmål her, setter pris på svar

 

- Trion

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en 16v topp på G60 motoren din anbefaler jeg deg bare å glemme.

da må du bytte råder og stempler også. Pluss at du må modifisere på akselen til oljepumpa og noen andre ting som må modifiseres. 16v topp passer dermed enkelt og greit dårlig på G60 motoren.

 

Skal du ha 16v, kjøp deg en komplett 16v motor!

 

Da har du MULIGHETEN til å få mere effekt, men det koster naturligvis da også mere penger.

 

Digifant spruten er ganske bra. Holder til ca 250-300hk. Litt avhengig av hvilken chip og MAP sensor du bruker. ekstradyser med trykkfølere og sånn jallamekk er ikke noe for G60.

 

Datasprut kommer garantert på mer enn 9000kr. Det kan jeg garantere! Husk at du må få justert inn dette også, og det koster penger.

 

Mitt råd er da, enten å beholde G60 motoren g det turbogreiene du har. Før det er ferdig har du sikkert putta rundt 30-40.000kr ned i bilen. Eller går for 16v. Sistnevnte koster mer penger og er en litt større operasjon.

1991 Golf cabriolet G60

1991 Passat syncro G60

1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. priser:

 

 

Gamle deler som selges:

G60 topp m/alt 1500 (Tviler på at du får så mye, det er flust av G60 topper rundt om kring)

TDK manifoil 500 (Ok pris)

Garrett t28 null slark 1500 (Denne får du nok solgt enklest med manifolden)

G60 ledningsnett 1500 (OK pris)

Lastebil intercooler 500 (hvis den passer til VW uten en masse mod's, så kan den være lettsolgt)

= 5000

 

Nye deler:

KR topp 1500 (må nok kanskje punge ut med mer, det er IKKE flust av disse med kammer og alt rundt omkring)

16v eksosmanifoil 1500 (regner med at du tenker på modifisert S2 manifold?)

Turbo fra USA 1500 (her bør du nok tre-doble budsjettet. Styr unna butikker som ssautochrome og andre billige turboer fra Asia. Disse turboene finner du ofte til salgs på ebay)

Datasprut 9000 (Brukt?)

Intercooler 2000 (billig og bra intercoolere finner du på http://www.jma.no og http://www.kimmit-sport.com)

 

 

Hvor mye får jeg for en komplett 2E motor med kasse, 180tkm., ny toppakning, registerreim og hydrauliske ventilløftere?

(Dette er visstnok en ganske solid motor og tåler omtrent like mye som en G60 motor, men det kreves mer ombygginger. Men er kanskje ikke verdt stort for det...)

 

- Trion

1991 Golf cabriolet G60

1991 Passat syncro G60

1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Satte ting litt i perspektiv..

 

Må vurdere saken litt, kan man si. Men Turbo_FB sa det var mulig å finne sprut man må lodde selv, nedi 5000.

 

Turbo_FB vet sikkert hva han prater om. Regner med at han prater om Megasquirt eller noe? Uansett så må det justeres av en som har peiling, eller så blir det aldri noe greie på det!

1991 Golf cabriolet G60

1991 Passat syncro G60

1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så må det justeres av en som har peiling, eller så blir det aldri noe greie på det!

 

Mega Squirt 2 eller VEMS som er lodding. De er veldig enkle å justere inn samt man kan få lastet over grunn innstillinger av andre og justere etter det..

Men ja man må nok ha peiling på hva man driver på med for å få det til å bli bra.

 

En tilpasset chip koster vel rundt 2500 så er vel en vurderings sak.

Finnes masse info på nett der du kan lese deg til mapping og hvordan det gjøres, så om man legger god viljen til å kan man lære seg det.

 

 

 

MS på ebay

 

Ferdig montert

 

 

Ikke la deg skremme av slike bilder. Er ikke så mye å lodde. På VEMS er det enda mindre enn MS.

 

ms230-c_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry bigwindow, men ulfern har på skremmende vis overtalt meg til 16v, men jeg er fremdeles ikke sikker på om jeg skal bygge på 2E eller g60. Forstod det slik at g60 er så og si bolt on, ja litt drev osv til oljepumpa, men nesten.. Hvordan er det med 2Een? den har jo større innerdiameter på stemplene så da er i alle fall s2/s6 stempler uaktuelle..!? Hvordan er potensialet i den motoren som KloA tilbyr, i forhold til de andre jeg har?

 

Har også tenkt litt over dette med sprut og chip. Hvorfor kjøpe chip til 2-3000 når du kan få datasprut for 3000 og selge g60 hjerne og nett for 1000? Har en liten fortid som datafreak så det elektriske burde jeg få til, hvis ikke kan dere vente dere noen mase-posts anngående monteringen :hello:

 

Har lest gjennom alle 41 sidene i tråden til Danna og er helt gira! Tenk å ha noe så sprekt at du ikke kan kjøre forbi fordi det bare spinner. Det er vel da Greddy e01 boostcontrolleren min kommer inn i bildet <3 Greddy <3

'94 Passat

'95 ZXR 750RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår