Gå til innhold

E-30 M3 motor i E28 518?

Ranger emnet


frederiCO_87

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet om en E-30 M3 motor vil passe rett på motorfestenene til E28 518? Siden begge motorene er basert på M10 konstruksjonen.. :D

 

Hvor mye HK yter den M3 motoren?:confused:

Fuck new model cars, we ridi`n old school.

 

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

 

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne passer ganske greit over i E28 ja, etter hva jeg har skjønt.

Den er jo som du sier basert på M10 konstruksjonen som igjen er viderebygd med S38 (M5), S14 motoren (E30M3) er i prinsippet en S38 med 2 færre sylindre.. Og E28 kom med S38/M88 orginalt.. Så det skal ikke være noe problem.. stort motorrom i dem :)

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte! Dette var bare jeg som lekte litt med tanken! jeg har ingen planer (ennå) om å fullføre et sånt prosjekt.. men grunnen til at jeg ville ha 4 sylidre i stede for 6 er vektfordelingen.. For har du en stor 3.5 liters M5 motor foran blir den så sinsykt fortung.. og det er vel bare en 40 eller 50 hester som skiller dem fra hverandre hvis ikke jeg tar feil.. så da er det lite vits syns jeg..

 

Er det noen som vet om det her er gjort før?

Fuck new model cars, we ridi`n old school.

 

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

 

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på den store rekke-6ern på 3.5 liter som sitter i f.eks. E34 535i, så veier den mye ja.. og yter ~208hk, omtrent tilsvarende som M3 motoren (S14). Den har en del mere moment enn M4 motoren, men mye høyere vekt.. forøvrig er tilgjengelighet og pris ganske forskjellig og.. :)

 

Har du vurdert å stappe i en M50/M52 motor ? grei pris og vekt, og ikke så vanskelig å finne.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på den store rekke-6ern på 3.5 liter som sitter i f.eks. E34 535i, så veier den mye ja.. og yter ~208hk, omtrent tilsvarende som M3 motoren (S14). Den har en del mere moment enn M4 motoren, men mye høyere vekt.. forøvrig er tilgjengelighet og pris ganske forskjellig og.. :)

 

Har du vurdert å stappe i en M50/M52 motor ? grei pris og vekt, og ikke så vanskelig å finne.

 

 

Har ikke det nei.. Passer den rett inn i de orginale motorfestene eller er det mye som må gjøres om?

Hva er ytelsene til M50 motoren?

Fuck new model cars, we ridi`n old school.

 

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

 

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på den store rekke-6ern på 3.5 liter som sitter i f.eks. E34 535i, så veier den mye ja.. og yter ~208hk, omtrent tilsvarende som M3 motoren (S14). Den har en del mere moment enn M4 motoren, men mye høyere vekt.. forøvrig er tilgjengelighet og pris ganske forskjellig og.. :)

 

Har du vurdert å stappe i en M50/M52 motor ? grei pris og vekt, og ikke så vanskelig å finne.

 

Nei, slik jeg tolker det så spør han om 3,5 M5, altså 286hk'n.

Skiller 91 hk mellom S14B23 og S38B35.

 

Vekten er slik:

 

S14B23:

Motor: 106 kg

Svinghjul: 7,8 kg

Innsug: 8 (?) kg

Eksosmanifold: 6,3 kg

Totalt: 128,1 kg

 

S38B35/36

Motor: 152,0 kg

Svinghjul: 5,7 kg

Innsug: 13 (?) kg

Eksosmanifold: 9,6 kg

Totalt: 180,3 kg

 

Og spørsmålene ang. M50 - M52 motoren:

M52 er alu blokk.

 

M52:

Motor: 118,7 kg

Svinghjul: 11,6 kg

Innsug: 2,8 kg

Eksosmanifold: 4,9 kg

Totalt: 138,0 kg

 

M50

Motor: 132 kg

Svinghjul: 11,1 kg

Innsug: 2,6 kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 154,6 kg

 

Ytelsene på M50 motoren er i 2L verison 150hk, i 2,5 192 hk. Alle motorene er 24v. M52B28 som sitter i E36 328i har 193 hk orginalt,

men er i prinsippet en nedstypt version pga av hk avgifter i Tyskland.

Du har ved enkle utskiftninger 220hk, og ved litt mer trim så du oppe i 240hk.

 

Den har også et vanvittig Nm fra bånn. 215nm på 1000RPM!!

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utdypende svar! :D 215 Nm ved 1000Rpm er SYKT..:phatyo Men hvis man skulle ha satt inn en M52 2,5L i E28.. hva slags girkasse og diff må man bruke for at dette skal passe? Er det noen som vet om dette er lett og godkjenne hos biltilsynet? Siden e28 en gang kom med 2,5L

 

PS ingen kom med noe svar ang motorfester? trengs det mye modifikasjoner i motor rommet for å få dette til å fungere?

Fuck new model cars, we ridi`n old school.

 

1983 E28 BMW 518

X1974 VW 1835cc Cal Look

X 1989 Peugeot 309XS 1,9

 

-"Han sa ”Quattro er tingen” å begynte og le, da han dro opp en Audi med sin BMW"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52B25? ingenting som heter det? M52 er vel kun 2.3 og 2.8, M50 som jeg har er det 2.0 og 2.5. fine motorer dette. skal MYE til å knekke de, meget slitesterk.

 

*kremt* joda.. det finnes.

 

M52 motoren kom i B20,B22,B24,B25,B28,B30. En del av disse er M52T/M52TU utgaver.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan biler finnes B22,B24 ig B30 da?

 

B20 er 320,B25 er 323,B28 er 328.

 

Mens 320 med 2.2L het M54B22

Samtidig ble 325 og 330 innført igjen, med henholdsvis M54B25 og B30

 

Skal vi sjå.. det er sikkert noe feil på lista, men den skal være ganske så riktig:

 

M52B20 - fra 1994.

E36 94-

E39 95-

E46 (M52T)

E39 98- (M52TU)

Z3 (M52TU)

 

M52B22

E46 (M52T) - 2000-2001 mod

 

M52B24

Thailandske markedet og ikke noe annet (som jeg vet om)

E36

E39

 

M52B25

E36 95-

E39 95-

E46 97-01 (M52T)

E39 98-01 (M52TU)

Z3 (M52TU)

 

M52B28

E36

E39

E38

Z3

E46 (M52T)

Z3 (M52TU)

E39 (M52TU)

E38 (M52TU)

 

M52B30

Z3

 

I tilleg hører vell S52B32 med i "familien", og sto i E36 M3 og M Roadster/M coupe.

 

 

Ok.. kom med korreksjoner.. kanskje jeg burde mekke en egen database/websie med alle bmw motor varianter. :)

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmers.no's modell og motorguide er meget kompetent, der det står ganske bra detaljert.

 

M52'er iflg. bimmers.no

 

M52 2.0 M52/B20 M52 - 2.0L DOHC-24v/L6 w/VANOS -

M52 2.3 M52/B23 M52 - 2.3L DOHC-24v/L6 w/VANOS -

M52 2.8 M52/B28 M52 - 2.8L DOHC-24v/L6 w/VANOS -

 

M52 ble vel utgitt i alu blokk såvidt jeg vet.., ihvertfall 2,8'n.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50/M52 er basert på M20, og passer derfor dårlig med motorfester/girkasser til E28.

 

Og hva skal du med en M50/M52 når man har M30? Du vil få endel mer "bang for the buck" med en gammel 3.5 istedet for å knote med å installere enn (marginalt) lettere M50/52.

 

M30 har også mye finere moment enn S14. :)

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår