Gå til innhold

Timingsverktøy for M50 motoren.

Ranger emnet

chiller

Anbefalte innlegg

Hey, en kompis av meg har en E34 med M50B20-motoren som vi har bytta toppakning på, og så sliter vi litt med å sette alt sammen igjen. I følge alt av guider trenger man et spesialverktøy for å låse kammene. Er det mulig å gjøre det på en annen måte? Eventuelt er det noen i oslo-området som har det og kan låne det ut?

Her er et bilde av det:

pic36.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt ville jeg tatt kontakt med nærmeste BMW forhandler, BMW CCN evt.. å hørt om det var mulig å leie dette...

Jeg fikk selv låne spesialverktøy til timing på M40, men da gikk jeg på skole da, det skal sies.

Ellers så vet jeg at koed.dk selger spesialverktøy...ring å hør.

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle råd og tips. Vi fikk lånt et verktøy etterhvert, men det viste seg å være galt! :(

Vi endte da opp med å time det på hill-billy-metoden, ved å bruke en linjal på toppen av "firkantene" som er på enden av kammene. Kammene skal stå helt rett i forhold til hverandre, så det var bare å legge linjalen på toppen og snu de til det så bra ut.

Ser ut til å fungere greit da bilen går som en klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med merker, linjaler etc. er at kammene _kan_ vri seg bittelite når man skal ha på tannhjul etc.

Lag heller deres eget verktøy, ikke store problemet. Bare pass på at alt er rett og fint ;)

Verktøyet til bmw har to hensikter; 1. få kammene i rett posisjon. 2. holde 100% på plass under montering av kjede.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider