Gå til innhold

Tenningsjustering på b230k (240)

Ranger emnet

Skrotnisse

Anbefalte innlegg

skulle justere tenninga på volvoen i dag men det gikk jo, som alt annet, til helvete. for det første satt fordeleren fast. fikk løsna den etter mye jokking. snudde den helt til høyre og venstre uten at tenniga ble senere eller tidligere. betyr dette at det ikke går ann og justere tenninga på denne motoren? virker som at tenninga blir overstyrt av et eller annet. men har også hørt at stiftene kan ha gått til helvete. hjelp...jeg er dritt lei ettertenning...:(

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen. jeg var der snakka med han, henta del og glemte hele tenningsopplegget. sorry. men jeg skal teste på min bil i morgen så om det ikke går på den heller så er det iaf ikke din motor det er no feil med. har i k- kammen du bytta mot ratt till mwb nå. funker som faen det:)

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter det ikke en jævla bok inne i coupen når du har 230k motor? som har med tenninga å gjøre? har ikke vært så mye botre i K motorene, men det skal jo skje noe når du vrir på fordeleren, blir tenninga for høy klarer jo ikke statern å dra rundt..

kan jo lønne seg å bytte/file stifta..evt bytte kondensator..men hvis du har potte smell så er jo tenninga for høy, så skal jo bare være å vir fordeler'n slik at du får ned tenninga..

har du tenningsbank da?

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide du får tak i verkstedsmanualen til bilen eller finner en Hayes bok eller lign.

Hvordan kan du rote med noe så viktig uten å finne ut hvordan det nøyaktig skal gjøres ? Ikke rart folk raser motorer :D

Hvis du vrir hele fordeleren så vil selvfølgelig tenningen forandre seg. Har vært med å stilt tenningen på kukvagnen 740 og det var bare å vri ivei samtidig som man leste av på instrumentet til riktig verdi kom opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

På tide du får tak i verkstedsmanualen til bilen eller finner en Hayes bok eller lign.

Hvordan kan du rote med noe så viktig uten å finne ut hvordan det nøyaktig skal gjøres ? Ikke rart folk raser motorer :D

Hvis du vrir hele fordeleren så vil selvfølgelig tenningen forandre seg. Har vært med å stilt tenningen på kukvagnen 740 og det var bare å vri ivei samtidig som man leste av på instrumentet til riktig verdi kom opp..

"på tide og få tak i en verkstedmanual","vis du vrir fordeleren så vil selvfølgelig tenninga forandre seg". Hva faen er det du tar meg for? for det første er tenningsjustering noe man er medfødt med evne til å gjøre, for det andre så fulgte jeg haynes-boka til punkt og prikke. (både svensk og amerikansk utgave). og det var bare å vri i vei sier du? virker som at du kunne trengt et lynkurs i div. motor og folkeskikk. vis du leste hva jeg skrev først så kunne du tenkt deg om en gang ekstra før du skrev dette, din bedrevitende konebilråner....også forhjulstrekk da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF! :-D

"snudde den helt til høyre og venstre uten at tenniga ble senere eller tidligere"

"betyr dette at det ikke går ann og justere tenninga på denne motoren?"

Og du ber meg ta et lynkurs i motorteknikk ?

Vet du hvordan en fordeler ser ut og fungerer så hadde du aldri stilt det spørsmålet..

Og lager Honda kun "konebiler" med forhjulstrekk ? Du må sannelig ta deg et Honda kurs også så du ikke blir psykiatrisk pasient når en Honda bil parkerer "vagnen" din til de grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

WTF! :-D

"snudde den helt til høyre og venstre uten at tenniga ble senere eller tidligere"

"betyr dette at det ikke går ann og justere tenninga på denne motoren?"

Og du ber meg ta et lynkurs i motorteknikk ?

Vet du hvordan en fordeler ser ut og fungerer så hadde du aldri stilt det spørsmålet..

Og lager Honda kun "konebiler" med forhjulstrekk ? Du må sannelig ta deg et Honda kurs også så du ikke blir psykiatrisk pasient når en Honda bil parkerer "vagnen" din til de grader..

det jeg mener..#¤%@xxx&3 kan faen være det samme. det går ann å justere tenninga men det er noe som overstyrer fordeleren på en måte. men det skjønte ikke du selv om jeg skrev det. gidder ikke krangle med gutter som kjører rundt i mamma sin bil, tar meg heller en ronk på narvesen......:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...230K går det IKKE an å justere tenningen på... Den har en svinghjulsføler på baksiden og tenningsboks over føttene på passasjeren. Har det skjedd noe tull, må det evnt. være en vakuumslange som har hoppet av/røket.

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider