Gå til innhold

V940R6: prosjekt Volvo 940 familiecruiser/racer....

Ranger emnet


V940R6

Anbefalte innlegg

bil:Volvo 940 GL

årsmodell:1991

 

Photo-0139.jpg

 

Takk til:

Stein Ove Vikebø

Gaia Verksted AS

Olav Alexander Mjelde

Kristine Garberg og Adrian

 

Stein Ove har hjulpet meg litt med å trekke ut gamlemotoren og trakke inn den nye , samt lodde det elektriske inn i gamle nettet.

 

Gaia Verksted som lot meg jobbe der den helgen motorbytte ble gjennomført.

 

Olav Alexander Mjelde som kom innom for å levere en motor til hans 780 Bertone-prosjekt.

 

Kristine Garberg og Adrian som ventet hjemme med trøst og drittbleier..

 

I utgangspunktet så var prosjektet men å være å se hvor lenge en B230FB med 813000 km ville holde , samt å modde understell ,felger og evt lett plasttrim.

 

Motoren maktet ca 25000 med meg bak rattet. Pakningen på oljefilteret røk, og der ble R6-prosjektet et faktum.

 

Helgen 10-12 mars ble motorbytte gjennomført etter bråstopp på Nordhordlandsbroens høyeste punkt(vel å merke på veibanen)

 

Ting begynte dårlig med at han som leide hengeren til Frekhaug Bilsenter var 1,5 time for sen ,så jeg ble forsinket..

 

Hele helgen gikk med ,men mesteparten av tiden gikk med til elektrisk.

Natt til mandag 13 mars kl 02.30 kunne jeg kjøre fra jobben. eneste var at den da gikk på 5 sylindre ,men de viste seg å være irr på ene kontakten i hjernen, så etter å ha pusset denne så gikk den fint. Eneste nå er å skifte tankarmatur til 960 grunnet defekt tankpumpe.

 

Noen bilder:

 

Photo-0127.jpg

 

Photo-0131.jpg

 

Photo-0133.jpg

 

Photo-0135.jpg

 

Photo-0141.jpg

 

Photo-0142.jpg

 

Photo-0143.jpg

 

Photo-0144.jpg

 

Videre som skal gjøres er å senke bilen ,bytte batteribrønn og hjulbuer samt bygge ferdig anlegget..

 

Mere kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Er ikke så tung på høyrefoten lengre, men liker å trykke ned iblandt.

Hvis du spør DaButcher ,så mener vel han noe annet når det gjelder hans 242r6...

 

Motoren her ,en B6304FS fra Volvo 960 er et samarbeidsprosjekt mellom Volvo og Porsche's ingeniører... Det er Volvo som har produsert den,men Porsche har bare vært til hjelp og veilledning. Husker ikke alle data på maskinen, men skal legge inn Nm senere, da motoren har ca 204 hk (Nm er vel et sted rundt 280). Selv kjører jeg RamAir MaxFlow luftfilter og litt moddet eksos for bedre flow, men tviler på at effekten er stort mere enn kanske 210 hk.

 

Kassen på bildet er ZF22, samme som ble brukt på B230ET. B230E hadde AW71 som senere ble brukt på FT\FK maskinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Er ikke så tung på høyrefoten lengre, men liker å trykke ned iblandt.

 

 

jeg kan love deg at der der er mange som er tunge der:P

stå på!...blir bra detta!

-MB 190E 1988 modell (artig bil).

-BMW 518I 1990 modell (solgt *savne*)

-MB 190E 1989 modell (solgt)

 

BARE BMW og MB!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Alexander Mjelde som kom innom for å levere en motor til hans 780 Bertone-prosjekt.

Hehe.. Ja, vi kunne jo lyge om kapp.. Samt motoren din fikk kjørt seg på 242r6 hjerne litt, et par dager etterpå.. Det gjorde susen! (Samt det faktum at Stein Ove pusset litt på pin'en, hehe).

 

Har du forresten montert nye hjernen din?

 

Forøvrig mener jeg motoren har 267nm @ 5500rpm elns, 80% av nm @ 1000rpm (213.6nm). Samt da 204hk, som vi alle vet.

 

Tjener vel et par nm på volvo power stickers, noen hk på effektfilter, litt på gromeksosen, etc.

 

Forøvrig gikk jo bilen din mer enn greit den også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja, vi kunne jo lyge om kapp.. Samt motoren din fikk kjørt seg på 242r6 hjerne litt, et par dager etterpå.. Det gjorde susen! (Samt det faktum at Stein Ove pusset litt på pin'en, hehe).

 

Har du forresten montert nye hjernen din?

 

Forøvrig mener jeg motoren har 267nm @ 5500rpm elns, 80% av nm @ 1000rpm (213.6nm). Samt da 204hk, som vi alle vet.

 

Tjener vel et par nm på volvo power stickers, noen hk på effektfilter, litt på gromeksosen, etc.

 

Forøvrig gikk jo bilen din mer enn greit den også :-)

 

Lyge om hva da? he he. Vel ,er nok sant det at man ikke tjener noe nevneverdig med sportsfilter o.l ,men at bilen min er nesten lydløs og får det brølet ved fullgass ,skal jeg ikke legge skjul på¨.. Men etterhva du skriver på din prosjekttråd ,så kan vel jeg starte burnout-skole... Regner jo med å tjene 10-20 hk på frontrute-streameren=p

 

går jo greit ,har fjernet unødvendig vekt jeg også ,slik som ac og takboksen... bøylene er også av nå..

 

Skal jeg fjerne de 3 antennene jeg har bak på bilen mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet tankpumpe. Ble litt lei all syngingen av hovedpumpen under bilen som faktisk overdøvde motoren..

 

Bilde av gamle tankpumpe:

tankpumpe.jpg

gammel dritt ut ,inn med "ny" fra 960'en. Renere og penere var den nye også ,men har ikke bilder av den da den ligger i tanken nå...

 

Bilde av kompressoren vi bruker til alt utstyret vårt...:

kompressor.jpg

he he... nå ,vi har en vanlig på 150 liter inne vi bruker, denne er mest til tomtearbeid.. 7 kubikk..

 

Kjøpte nye dekk idag fra Tore's Autoservice på Nyborg i Åsane...

dekkutenfelg.jpg

fikk et godt tilbud mot at jeg gav de tilbakemelding om hvordan dekket er.

Er et lugubert merke som heter Linglong ,nytt fra china... Vi får teste det ut, så kan det hende jeg kommer med en anbefaling/avbefaling. Det skal sies at jeg har kjørt noen sesonger på et merke som heter Flamingo. Ypperlig til burning...

 

Fått på felg: Galaxy 7x16 : 205/55-16

dekkmedfelg.jpg

Mønsteret virker relativt ok ,kan se ut som det har forholdsvis gode egenskaper på vannplaning,brems og sideveis. Men spørs hvordan gummiblandingen er.

 

Adrian synes barnevogna var fet nå....

felgbarnevogn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,da var det dags for bilder fra ombyggingen som min onkel har tatt da han stakk hodet innom. Så da må jeg jo få slengt de inn...

 

Motor på vei ut:

940_b6304_00001.jpg

 

Tomt motorrom....:

940_b6304_00002.jpg

 

Sett fra graven ,og jeg gleder meg sinnsykt som dere ser....

940_b6304_00003.jpg

 

Ny motor skal i ,og nei , og den kommer ikke fra den bussen som står ved siden av(en Volvo 8700 B12BLE):

 

940_b6304_00004.jpg

 

Motoren er kommet på plass ,og vi nærmer oss ,stort sett elektrisk igjen:

940_b6304_00005.jpg

 

Et virvarr uten like ,for de som er fargeblinde så er vel dette et mareritt=p

940_b6304_00006.jpg

 

Alle nye ledninger som skal koples blir loddet siden de skal inn i det originale nettet. En annen grunn er at dette stod i min gamle 745. Broderen trakterer loddebolten (här kommer ingeniören...)

940_b6304_00007.jpg

 

Originale koplinger til speedo....

940_b6304_00008.jpg

 

Alternativ gasswire ,mangler kickdown-bryter....

940_b6304_00009.jpg

 

Ting begynner å komme på plass:

940_b6304_00010.jpg

 

Fikk på plass Momo Fighter-rattet jeg fant på en Jetta som havnet i Kjevikdalen (for de som ikke er lokalkjent: vår lokale bilgrav...)

940_b6304_00011.jpg

 

Resten har dere sett ,bilen går nå pent ,med minus av at jeg ikke har byttet gasswire enda... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår