Gå til innhold

volum/liter i kassen

Ranger emnet

red_line

Anbefalte innlegg

hvordan regner jeg ut hvor mye liter basseren tar ut av kassen ?

Mercedes w210 stv avantgarde

Mercedes 2004 vito

Nissan 200sx s13 "drift bilen"

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da... Mener du hvor stort volum elementet tar opp av kassevolumet? Skal du regne ut det fordi det står anbefalt kassevolum uten element, eller hvorfor? Hvis du har lært matte på skolen er det ganske greit. Elementer er somregel sirkulære og delvis kjegleformet. Eller så holder det å anslå volumet som elementet opptar. Jeg regner ikke med du bygger kassen din helt på cm^3 ?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke bygge no kasse nå.. bare lurer.. åssen dere måler dere framm.. hvis jeg skal ha det 100..

Mercedes 2004 vito

Passat 2001 svt 4motion 2.5 v6 TDI Solgt/Bmw e36 320 cupe Solgt/vw Golf 3 GTI Solgt/Bmw e36 318is sedan Solgt/Passat 1999 stv 1.9TDI Solgt/Mercedes w210 230 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tekniske data tilgjengelig til elementene dine, pleier noen leverandører å sette opp hvor mye elementet tar av kassevolum der. Du sier ikke noe om hvilken størrelse element du skal beregne på, men det varierer med elementets størrelse og overstiger sjeldent 2.5-3 liter. Men det er ikke veldig nøye at du treffer akkurat, med mindre du er ute etter en helt bestemt frekvensgang da.

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som jeg er inne på kasser.. jeg så på en kasse annbefaling fra alpine at for og få lyd kvalitet skulle kassen være si 30liter og spl på 25liter er det kun til alpine eller er det sånn i alle merker ?

http://www.bilstereospesialisten.no/files/large/subwoofer_enclosure_800.jpg

Mercedes 2004 vito

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvensgangen avhenger av volumet på kassa, ja. Det gjelder alle elementer.

Det som IKKE er likt, er nøyaktig hvilken frekvensgang man får i den enkelte kassa med forskjellige elementer. Det må kalkuleres, eller i beste fall måles (da får man jo med miljøets påvirkninger også, med sine topper og daler).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lager en kasse som er litt for liten i forhold til optimalt, men tuner deretter, kan det blir greit nok.

Du vil nok få en litt større peak v/tuning, eller evt. litt tidligere avrulling nedover i frekvensområdet (avhengig av element/faktisk kassestørrelse og tuningfrekvens)...

Prøv? :) Spiller det dritt, så steng igjen portene og spill lukket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt en 4-kanaler til å drive subwoofere, hvertfall ikke en firekanaler av "vanlig type"... Har prøvd det før, og aldri fått knall-resultat.

Mye bedre erfaring med å brokoble en 2-kanaler, eller helst benytte en monoblokk.

Jeg vil anbefale f.eks. en Phoenix Gold-forsterker (2-kanaler), disse er ofte stabile i 2 ohm brokoblet.

Evt. en monoblokk. Til 4000,- er det en del å velge i, du bør kunne få tak i en som yter 1000W rms! F.eks. dynaBel sin?

Eller SoundAnus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider