Gå til innhold

Kva sikring?

Ranger emnet

oaa

Anbefalte innlegg

Heihei:) er ganske nybyrjar på dette med montering av forsterkar, og lurar no på kva sikring eg vil trenge på forsterkaren min på straumkabelen ved batteriet... På sjølve forsterkaren står det ein sirking på 20A. Skal eg ha ein på 20A ved batteriet og då? Treng eg i det heile tatt 2 sikringar?

Takk på førehand :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:) er ganske nybyrjar på dette med montering av forsterkar, og lurar no på kva sikring eg vil trenge på forsterkaren min på straumkabelen ved batteriet... På sjølve forsterkaren står det ein sirking på 20A. Skal eg ha ein på 20A ved batteriet og då? Treng eg i det heile tatt 2 sikringar?

mvh

sett i en sikring på 20 ampere ved batteriet du ;)

sikringen ved batteriet har til hensikt å hindre at kablene som går gjennom kupeen skal begynne å brenne ved en evt. kortslutning, hvis jeg ikke tar helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Om du skal oppgradere anlegget med tida anbefaler jeg heller å smelle til med dkikkelige kabler og sikring med en gang. Med de planene du forespeiler i signaturen så aner jeg at det kan balle på seg og da kan du like godt gå for 50mm² kabler og 150A - 200A sikring først som sist.

Slik slipper du å oppgradere kabler og sikring senere og dermed oppleve å ha kasta bort penger på sytrådkabler og pinglesikringer som ikke holder mål ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

hei dette avhenger av hvor tykk kabel du har strekt til forsterkeren :) Den sikringen på forsterkeren sikrer komponenten (20 A), mens den sikringen du monterer ved Batteriet sikrer selve kretsen (kretsen begynner der du tar ut strøm, og følger kabelen til forsterkeren og ender i GODS), og skal sikre mot kortslutning der. Beregnes ut i fra hvor tykk kabel du bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dette avhenger av hvor tykk kabel du har strekt til forsterkeren :) Den sikringen på forsterkeren sikrer komponenten (20 A), mens den sikringen du monterer ved Batteriet sikrer selve kretsen (kretsen begynner der du tar ut strøm, og følger kabelen til forsterkeren og ender i GODS), og skal sikre mot kortslutning der. Beregnes ut i fra hvor tykk kabel du bruker..

Hvordan ser den formelen ut da? kan du vise med eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tommel-finger-regel er vel å montere en, ved batteriet, som er like stor som summen av alle sikrignene på forsterkeren(e). (plusset sammen altså)

Nei... Det er som socool sier. Man setter sikring ved batteriet for å sikre ledningen! Sikringen skal altså ryke før ledningen smelter osv. Men denne sikring bør være større enn det forsterkerne samlet er sikret for, ellers kan denne sikringen ryke unødvendig, men da må ledningen samtidig være tykk nok.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider