Ghia4x4 Skrevet Juni 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2003 Jeg har en 89 Sierra 2.9i 4x4 som er vond å gire med ned og opp til 2. og 3. gir. Jeg bare lurer på hva jeg kan gjøre for å enten forebygge eller repare dette(nye synkro ringer kanskje..)? Er det dyrt å gjøre noe med? Og hva skjer hvis jeg ikke gjør noe med det? Er jo klar over at det å fikse girkasser er jævlig dyrt, men nå er jeg så heldig at jeg har tilgang til verksted så kanskje jeg kunne gjort noe med det... Uansett. Tips/råd mottas med stor glede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2003 enten bytte sykroringer eller kjøpe ny kasse.. Sjekk prisen på ny kasse før du kjøper synkroringer.. ikke sikkert det er så altfor dyrt.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Juni 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2003 Du kan vel midlertidig dobbeltclutche. Tror d skal hjelpe. (Clutch inn, gerar i fri, clutch ut, clutch inn, inn i nytt gir og så clutch ut. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghia4x4 Skrevet Juni 5, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2003 Ved normal-kjøring så fungerer kassa helt greit. Det er når jeg skal leke litt at kassa skriker ved voldsom akkselerasjon. Men, altså hva vil skje hvis jeg ikke gjør noe med girkassa da? Vil den til slutt ikke fungere i de respektive gir da (2./3.)? Og Kjetil, ny kasse koster omkring 60000. Har hørt rykter om brukte kasser til en tredje del av nyprisen. Har ingen ide om hvor mye synkroringer koster - ikke godt å si. Det er vel ikke umulig å anslå at bilen er til dels, ødelagt. Kjiipt, fordi det var en fet bil en gang i tida. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 5, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2003 Originally posted by Ghia4x4 Ved normal-kjøring så fungerer kassa helt greit. Det er når jeg skal leke litt at kassa skriker ved voldsom akkselerasjon. Men, altså hva vil skje hvis jeg ikke gjør noe med girkassa da? Vil den til slutt ikke fungere i de respektive gir da (2./3.)? Og Kjetil, ny kasse koster omkring 60000. Har hørt rykter om brukte kasser til en tredje del av nyprisen. Har ingen ide om hvor mye synkroringer koster - ikke godt å si. Det er vel ikke umulig å anslå at bilen er til dels, ødelagt. Kjiipt, fordi det var en fet bil en gang i tida. hvor fikk du den prisen??? Dessuten selges kassene brukt for mellom 3 og 7000.. sjekk cosworth.no for kasse, kan hende noen har ei liggende... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2003 kassa koster 15000,- på ford og ikke 60000,- Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghia4x4 Skrevet Juni 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2003 Det skal jeg verifisere før jeg tror på det Kjetil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet Juni 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2003 Hver gang du hører den skrapelyden slipes tappene på kronhjulet litt ned. Til slutt vil de bli helt nedslitt eller brekke av og da vil du ikke komme av flekken i det giret. Som om ikke det var nok får du fullt av spon i giroljen, noe som vil bidra til å ødelegge de andre girene også. For midlertidig å bøte på situasjonen kan du dobbeltclutche som en annen nevnte her. Bare husk at du trenger mellomgass når du skal gire ned; motoren må mao ruses opp i (litt over) turtallet til det giret du skal gire ned til når giret er i fri og clutchen ute. På den måten synkroniserer du manuelt. Når du skal gire opp er dobbeltclutching egentlig unødvendig, det er nok å bare ta en liten ekstra pause mellom girene. Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2003 Originally posted by Beamer Screamer Hver gang du hører den skrapelyden slipes tappene på kronhjulet litt ned. Til slutt vil de bli helt nedslitt eller brekke av og da vil du ikke komme av flekken i det giret. Som om ikke det var nok får du fullt av spon i giroljen, noe som vil bidra til å ødelegge de andre girene også. For midlertidig å bøte på situasjonen kan du dobbeltclutche som en annen nevnte her. Bare husk at du trenger mellomgass når du skal gire ned; motoren må mao ruses opp i (litt over) turtallet til det giret du skal gire ned til når giret er i fri og clutchen ute. På den måten synkroniserer du manuelt. Når du skal gire opp er dobbeltclutching egentlig unødvendig, det er nok å bare ta en liten ekstra pause mellom girene. kronhjulet? forklar.. diffene er ikke i gearkassen på sierra... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 10, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2003 Originally posted by Ghia4x4 Det skal jeg verifisere før jeg tror på det Kjetil... i england selges kassene knallbillig.. bestill fra et firma der vel! http://www.cosworth.no spør der og få hjelp til å finne firma som har.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghia4x4 Skrevet Juni 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2003 Hei, takk for god respons folkens! Var innom Ford idag og fikk en kar som har hatt samme bil til å prøve den. Han sa akkurat det samme som du sa Beamer. Han fant også ut at servo'en var i ferd med å dukken i tillegg. Og det stemte også fordi bilen har ikke oppført seg helt som den skal. Har vært litt tung på styringa i det siste. Det viner fælt når jeg dreier rattet. Han mente at oljepumpa til servoen kunne være gåen. Og da er vi oppe i mange mange tusen i rep. Og ja, Kjetilr det stemte det du sa om prisen på girkassa, men det spiller ingen rolle for jeg har ikke råd til å fikse servo og girkasse uansett... Det er faktisk litt fortvilende fordi bilen var nylig EU godkjent og ble påkostet drøye 13000 på et billig verksted... La oss si at jeg beholdt bilen da, hvor lenge kan jeg kjøre med den sånn som den er nå? Vanskelig å si sikkert, men noen innspill hadde vært behjelpelig... Bilen er fra '89 og har forøvrig gått 220K, den er pen innvendig og ok utvendig (svært lite rust). Hvor mye kunne jeg fått for rakkeren da tror dere..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Juni 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2003 Hva med å kjøpe brukte deler.. vet kanskje om en som har kasse.. han har mye sierra deler.. servopumpe er vel ikke noe problem å skaffe brukt.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ghia4x4 Skrevet Juni 13, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2003 Greit det, da får en bare begynne å skru da... Ta overflate rusta, skaffe nye vinter hjul, fikse girkasse og servo. Kanskje da hadde det vært mulig å fått 40-45K for den... Kan du ikke gi meg en mail addresse kjetil så får jeg heller ta kontakt når jeg får midler til overs? Takk for hjelpen alle sammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.