Gå til innhold

MT75 og skikkelig vond synkronisering.

Ranger emnet


Ghia4x4

Anbefalte innlegg

Jeg har en 89 Sierra 2.9i 4x4 som er vond å gire med ned og opp til 2. og 3. gir. Jeg bare lurer på hva jeg kan gjøre for å enten forebygge eller repare dette(nye synkro ringer kanskje..)? Er det dyrt å gjøre noe med? Og hva skjer hvis jeg ikke gjør noe med det?

 

Er jo klar over at det å fikse girkasser er jævlig dyrt, men nå er jeg så heldig at jeg har tilgang til verksted så kanskje jeg kunne gjort noe med det... Uansett. Tips/råd mottas med stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved normal-kjøring så fungerer kassa helt greit. Det er når jeg skal leke litt at kassa skriker ved voldsom akkselerasjon.

 

Men, altså hva vil skje hvis jeg ikke gjør noe med girkassa da? Vil den til slutt ikke fungere i de respektive gir da (2./3.)?

 

Og Kjetil, ny kasse koster omkring 60000. Har hørt rykter om brukte kasser til en tredje del av nyprisen. Har ingen ide om hvor mye synkroringer koster - ikke godt å si. Det er vel ikke umulig å anslå at bilen er til dels, ødelagt. Kjiipt, fordi det var en fet bil en gang i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ghia4x4

Ved normal-kjøring så fungerer kassa helt greit. Det er når jeg skal leke litt at kassa skriker ved voldsom akkselerasjon.

 

Men, altså hva vil skje hvis jeg ikke gjør noe med girkassa da? Vil den til slutt ikke fungere i de respektive gir da (2./3.)?

 

Og Kjetil, ny kasse koster omkring 60000. Har hørt rykter om brukte kasser til en tredje del av nyprisen. Har ingen ide om hvor mye synkroringer koster - ikke godt å si. Det er vel ikke umulig å anslå at bilen er til dels, ødelagt. Kjiipt, fordi det var en fet bil en gang i tida.

 

hvor fikk du den prisen???

 

Dessuten selges kassene brukt for mellom 3 og 7000.. sjekk cosworth.no for kasse, kan hende noen har ei liggende...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang du hører den skrapelyden slipes tappene på kronhjulet litt ned. Til slutt vil de bli helt nedslitt eller brekke av og da vil du ikke komme av flekken i det giret. Som om ikke det var nok får du fullt av spon i giroljen, noe som vil bidra til å ødelegge de andre girene også.

 

For midlertidig å bøte på situasjonen kan du dobbeltclutche som en annen nevnte her. Bare husk at du trenger mellomgass når du skal gire ned; motoren må mao ruses opp i (litt over) turtallet til det giret du skal gire ned til når giret er i fri og clutchen ute. På den måten synkroniserer du manuelt. Når du skal gire opp er dobbeltclutching egentlig unødvendig, det er nok å bare ta en liten ekstra pause mellom girene.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Hver gang du hører den skrapelyden slipes tappene på kronhjulet litt ned. Til slutt vil de bli helt nedslitt eller brekke av og da vil du ikke komme av flekken i det giret. Som om ikke det var nok får du fullt av spon i giroljen, noe som vil bidra til å ødelegge de andre girene også.

 

For midlertidig å bøte på situasjonen kan du dobbeltclutche som en annen nevnte her. Bare husk at du trenger mellomgass når du skal gire ned; motoren må mao ruses opp i (litt over) turtallet til det giret du skal gire ned til når giret er i fri og clutchen ute. På den måten synkroniserer du manuelt. Når du skal gire opp er dobbeltclutching egentlig unødvendig, det er nok å bare ta en liten ekstra pause mellom girene.

 

kronhjulet? forklar.. diffene er ikke i gearkassen på sierra...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for god respons folkens!

 

Var innom Ford idag og fikk en kar som har hatt samme bil til å prøve den. Han sa akkurat det samme som du sa Beamer. Han fant også ut at servo'en var i ferd med å dukken i tillegg. Og det stemte også fordi bilen har ikke oppført seg helt som den skal. Har vært litt tung på styringa i det siste. Det viner fælt når jeg dreier rattet. Han mente at oljepumpa til servoen kunne være gåen. Og da er vi oppe i mange mange tusen i rep. Og ja, Kjetilr det stemte det du sa om prisen på girkassa, men det spiller ingen rolle for jeg har ikke råd til å fikse servo og girkasse uansett... Det er faktisk litt fortvilende fordi bilen var nylig EU godkjent og ble påkostet drøye 13000 på et billig verksted...

 

La oss si at jeg beholdt bilen da, hvor lenge kan jeg kjøre med den sånn som den er nå? Vanskelig å si sikkert, men noen innspill hadde vært behjelpelig...

 

Bilen er fra '89 og har forøvrig gått 220K, den er pen innvendig og ok utvendig (svært lite rust). Hvor mye kunne jeg fått for rakkeren da tror dere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det, da får en bare begynne å skru da... Ta overflate rusta, skaffe nye vinter hjul, fikse girkasse og servo. Kanskje da hadde det vært mulig å fått 40-45K for den...

 

Kan du ikke gi meg en mail addresse kjetil så får jeg heller ta kontakt når jeg får midler til overs?

 

Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår