Gå til innhold

anlegg i BMW e34

Ranger emnet


MortenP

Anbefalte innlegg

hei, har kjøpt meg en e34 som jeg skal begynne å monere anlegg i nå...

alt er orginalt fra før, men har kjøpt meg en alpine spiller.

synes jeg har litt lite bass i bilen å vurderer derfor å kjøpe meg noen subber

 

Har fått et tilbud om å kjøpe

2stk MTX thunder 5512-44

1stk Alpine mrp-m350

 

tror dere det passer bra sammen?

eller ville dere ha anbefalt meg å kjøpe et nytt frontsett før jeg kjøper sub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper nytt frontsett og driver det fra spilleren og i tillegg ikke gjør noe med dørene vil jeg nok si du kan bli skuffet. Kjøper du derimot egen forsterker til det og demper dørene bør det absolutt kunne bli bra, spesielt om du velger elementer med litt membranareal og slaglengde (6-tommer med slaglengde på 10-15 mm)

 

Dersom du kun mangler bass, og resten av anlegget vil klare å holde følge (eller om du liker overdøvende bass), vil jeg nok si at det kan lønne seg å oppgradere med basselement(er) og tilhørende forsterkere.

 

Uansett vil jeg anbefale deg å forsøke å få lyttet til kombinasjonen i din bil før du evt. kjøper. Hva andre mener er grisebra eller dårlig, trenger slett ikke å være det samme som du mener er grisebra eller dårlig.

 

For ordens skyld vil jeg påpeke at jeg ikke har erfaring med noen av produktene du nevner, men skal sjekke litt mer opp omkring dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at Alpine-forsterkeren er liten og relativt billig. Basselementene dine (to spoler på 4 ohm hver) kan uansett ikke kobles i så mye annet enn 4 ohm (paralellkoble spolene på hvert element, for så å seriekoble de to elementene. Eller omvendt).

 

Jeg tror forsterkeren KAN bli i svakeste laget, rent strømmessig. Wattmessig bør du ikke ha noe stort problem, ettersom den totale følsomheten vil bli det samme som ved ètt enkeltspolet element.

 

Den oppgitte følsomheten er sannsynligvis oppgitt med de to svingspolene koblet i paralell (2 ohm), som gir +3db følsomhet kontra èn svingspole (4 ohm). Vi vinner ytterligere +3db på å bruke to elementer istedetfor ett (dobling av membranareal = +3db), men taper disse +3db igjen når de to paralellkoblede elementene seriekobles for å oppnå 4 ohm totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT:

virker som om at du har veldig mye peiling på bilstereo:)

ang frontsett så har jeg ikke høyttalere i døren, men foran døren, under dashbordet liksom( er ikke sikker på hva det heter der)

er komponent sett i bilen, som skal byttes ut når lommeboken tillater det...

hvordan mener du at det skal lyddempes?

 

grunnen til at jeg vil montere sub først er at jeg tror at det er det jeg merker mest forskjell på...

 

har fådd et tilbud på den forsterkeren og de subbene fra et bilstereo firma, så jeg tror forsterkeren skal klare å drive subbene.

prisen jeg har fådd er 2000 for mtx subbene og 2500 for alpine forsterkeren.

 

har du evt nå forslag til et alternativ?

 

Moore:

er desverre ikke interressert i anlegget ditt, da jeg har lyst til å bygge kasse selv osv...

men er du fornøyd med den forsterkeren? klarer den å drive to 12" bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stemmer. Klarte ikke å huske hvordan originaluttakene i 5-serien så ut :blush:

 

Var jeg deg tror jeg jeg ville satset på å legge pengene i demping av "kickpanelene" (der frontsettet ditt sitter i dag), demping av dørene og satset på å putte inn en 6- eller aller helst en 8-tommer i hver fordør, pluss en forsterker alle høyttalerne. Da tror jeg faktisk ikke du vil savne subwoofer ;)

 

Pakken du har fått tilbud på, koster tilsammen 4500,-. For tilsvarende pris bør du kunne dempe fordørene og kickpanelene, og ha råd til en grei forsterker til frontsettet (Dynabel, Soundstream, Audison, ++). Når du har penger nok, kan du kjøpe 6- eller 8-tommere til dørene og forsterker til disse. Ønsker du senere å oppgradere frontsettet til noe bedre, er dempingen allerede gjort, så alt som skal til er å skru ut det gamle, og inn det nye (lettere sagt enn gjort, men uansett lettere å både dempe OG installere).

 

Vil bare legge til at dette er sagt ut fra et ønske om at du skal få GOD lyd, uten å måtte støpe med glassfiber osv. Dersom du bare ønsker deg MER lyd og mer "UMPH" i bassen kan nok en eller flere basselementer med forsterker være veien å gå. Hva som er viktigst for deg må du avgjøre selv :)

 

EDIT: Autocustom.no og Morel.no har greie dempeprodukter. Vil tro du bør klare deg godt med dempemateriale tilsvarende ca. 3 dører. Uansett bør leverandøren du kjøper hos være i stand til å hjelpe deg med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det ikke er noen hull for høyttalere i døren fra før så tror jeg ikke at jeg skal begynne med å lage hull for 6 eller 8 tommere i døren...

 

Det jeg er ute etter er både GOD og MER lyd, uten å må begynne å modifisere så alt for mye på bilen...

 

så det som jeg har tenkt er å sette inn et 5.25" komponent sett foran å en basskasse i bagasjen, som skole elev så har jeg ikke akkurat ubegrenset med penger, så jeg må derfor oppgradere lyden litt etter hvert...

, men om det bli MYE bedre lyd av å sette inn 6 eller 8 tommere i dørene så kommer jeg selvsagt til å vurdere det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår