Gå til innhold

lyd i dump ventil??

Ranger emnet

volvo245

Anbefalte innlegg

og grunnen til at dne ikke kan brukes til overtrykk er..fargen? skal ikke si forsikkert at det jeg sier er 100%riktig, men slik jeg fikk det med meg i farten så.. og det er heller ikke sikkert at dette her er en slik!

Nå har det seg vel sånn at alle mekaniske pop-off/bov fungerer på den måten at det står trykk på den ene siden av stempelet/membranet, og en fjær som holder igjen på motsatt side. På samme side som fjæren jobber, så er det et kammer for å hjelpe stempelet/membranet opp, slik at det slipper.

Presset fra denne fjæren er det som avgjør hvor mye trykk du må ha før den slipper.

Når du da kobler til undertrykk fra baksiden av gass-spjeldet ditt, så er dette undertrykket sammen med det trykket som oppstår mellom turbo og gass spjeld nok til å åpne ventilen. Da slipper den trykket mellom turbo og gass spjeld, og turboen vil da ikke få det "slaget" den får fra luft som ikke kommer forbi spjeldet ditt.

Turboen vil da få mindre belastning, og miste mindre hastighet. Den vil derfor også hurtigere komme opp i skikkelig hastighet igjen, og levere nok luft.

Kanskje noe klønete forklart. Jeg går ut i fra at du har litt erfaring med overladning av motor.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen har du fått til det? -Får høre, og hvaslags ventil bruker du? og hvaslags trykk kjører du med?

På vinteren når jeg leker og pumper på gassen under en sladd, da blir det bare "ptsssjh", men når jeg slipper den opp skikkelig som ved f.eks. et girskift så fortsetter "frrrr" lyden etter "ptsssjjh".

Dette var kanskje årets mest håpløse forklaring, men sånn er det nå iallefall.

Hvilken ventil jeg har er jeg ikke sikker på, men det kan jeg jo sjekke hvis det er ønskelig.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider