Gå til innhold

Dynamo

Ranger emnet

oWe

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge anlegg i min Golf 1,9 TDI.

Noen som vet hvor stor original dyamoen er i denne? Tror den er på 90 eller 120 Ampere.

Videre. Renger med å måtte sette i en større grunnet størrelsen på anlegget. Regnet ut at bare forsterkerne trekker 180,5 A (14,5 V - 2600W)

Resten av bilen må jo ha strøm også.

Holder det med en 220A dynamo f.eks? Eller større? Vil da denne stjele mye kraft fra motoren?

oWe - Lyden er faktisk hele opplevelsen.... sorry

Volvo V70 2,4 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tony sier er 180,5 A det maksimale strømtrekket. Du vil aldri nå så høyt opp med mindre du faktisk presser forsterkerne HELT til ytegrensen (eller det skjer kortslutning en plass, men det vil vi ikke).

Sjekk først at dynamoen du allerede har er frisk, at spenningen over batteripolene (med motoren av) er ok, og at ladespenningen er ok (med motoren på, aller helst med litt turtall). Strekk ledninger som er dimensjonert for så mye som 180A, så du er på den sikre siden. 35mm2 bør holde fint. Deretter kan du enten måle på utgangene hvor mye strøm som faktisk pumpes ut når du spiller "høyt", eller du kan bytte sikringen ved batteriet med en på 80A. Sannsynligvis holder den i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan regnet du frem 180A? er 2600W utgangseffekten til forsterkerene? i såfall, er det RMS eller max effekten? og hvordan type forsterker(e) er det?

du trenger ikke tenke på at dynamoen stjeler kraft fra motoren, for det er så lite at dte er knapt målbart. er snakk om kanskje 1-2hk med en 2-300A dynamo. uten at jeg har regnet på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2600W er RMS. Har ikke så mye peil på det med bergening av strøm til anlegg og slikt. Er 3 forsterkere (2stk monoblokker på 1000WRMS/stk og 1stk 4 kanaler på 4x150WRMS) Alpine PDX-serien

Volvo V70 2,4 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er notert, vil de ikke yte 1000 watt hele tiden. "1000W RMS" betyr simpelthen at de KAN yte 1000 watt kontinuerlig

Selv bilen din yter f.eks. 200 hk, gjør den faktisk ikke det over hele turtallsregisteret. Men den KAN yte 200 hk (litt dårlig sammenlikning, men).

Ville bare få det med. Selv om du muligens visste det fra før, kan det være andre som ikke var klar over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jeg absolutt enig i. jeg slet med at orginaldynamoen (75A) ikke klarte å holde batteriet mitt fult (har en 2kw forsterker). det ble vel og merke aldri direkte tomt, og jeg fikk startet bilen hver gang uten problemer. men fremdeles irriterendes å ha lite strøm, og se ut som et rullende discolys når man spiller musikk... i tillegg taper man jo effekt på det.

jeg tror en 200A dynamo ville passet perfekt til anlegget ditt.

du får de ganske billig om du bestiller fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.:)

Planen blir vel at jeg oppgraderer den til 200A. Som Jan Erik sier: få se ut som et rullende diskolys er uaktuellt.

Noen som vet noen gode plasser å fa tak i en ny 200A til en Golf TDI?

Volvo V70 2,4 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, var et lyst hode her inne som rekna ut at en 200A dynamo kunne trekke ca 4,5 gamp. Lurte på et samme når jeg kjøpte den som sto i gamlebilen fra statene..

var det så mye altså?

da husket jeg nok feil, så da beklager jeg.

men uansett, jeg merket i praksis ingen forskjell på motorkraften etter at jeg monterte en 200A dynamo, så jeg tror ikke det er noe å være veldig redd for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider