Gå til innhold

grunnkurs i "turbo"

Ranger emnet


remiandre

Anbefalte innlegg

trenger endel hjelp + info som jeg håper noen vil ta seg tid til..

 

jeg har en honda crx 1,6 16v (ikke v-tek)

greia er at jeg er lei de usle 130 hk det sitter i den og ønsker litt mer.

jeg har lyst til å montere turbo/intercooler på den, og jeg har lyst på kanskje rundt 200hk.

for å være heelt ærlig så kan jeg omtrent ingenting om turbo/intercooler.

det jeg ønsker hjelp til er følgende:

 

hvordan turboen virker/fungerer (bilder, link til steder osv) helst på norsk

hvordan intercooleren fungerer (bilder, link til steder osv) helst på norsk

ja i det hele tatt mest mulig info så jeg klarer å sette meg ORDENTLIG inn i dette.

 

tanken min var i første omgang å begynne å handle inn deler, som intercooleren, slange kitt og etterhvert en turbo.

 

vet jeg også trenger et nytt eksos anlegg og har tenkt å kjøpe et effekt anlegg fra simons. tenkte på 2" holder det?

hva mer innen eksos trenger jeg? noen spesiell type katalysator jeg trenger, eller holder det med den orginale til bilen?

 

trenger jeg ny eksos manifold?

 

nye råder og smidde stempler kommer etterhvert

 

hvor kan jeg bestille/kjøpe billig slange kit og billig, men brukbar intercooler?

 

hvordan type turbo burde jeg kjøpe og fra hvor?

 

og en ting til:

hva betyr alt det folk prater om når de skal selge turbo t4 osv....

 

 

jeg setter stooooor pris på alle svar...

ble kanskje litt mye å svare på, men jeg er bare en gutt. (gutt=nysgjerrig) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger endel hjelp + info som jeg håper noen vil ta seg tid til..

 

jeg har en honda crx 1,6 16v (ikke v-tek)

greia er at jeg er lei de usle 130 hk det sitter i den og ønsker litt mer.

jeg har lyst til å montere turbo/intercooler på den, og jeg har lyst på kanskje rundt 200hk.

for å være heelt ærlig så kan jeg omtrent ingenting om turbo/intercooler.

det jeg ønsker hjelp til er følgende:

 

hvordan turboen virker/fungerer (bilder, link til steder osv) helst på norsk

hvordan intercooleren fungerer (bilder, link til steder osv) helst på norsk

ja i det hele tatt mest mulig info så jeg klarer å sette meg ORDENTLIG inn i dette.

 

tanken min var i første omgang å begynne å handle inn deler, som intercooleren, slange kitt og etterhvert en turbo.

 

vet jeg også trenger et nytt eksos anlegg og har tenkt å kjøpe et effekt anlegg fra simons. tenkte på 2" holder det?

hva mer innen eksos trenger jeg? noen spesiell type katalysator jeg trenger, eller holder det med den orginale til bilen?

 

trenger jeg ny eksos manifold?

 

nye råder og smidde stempler kommer etterhvert

 

hvor kan jeg bestille/kjøpe billig slange kit og billig, men brukbar intercooler?

 

hvordan type turbo burde jeg kjøpe og fra hvor?

 

og en ting til:

hva betyr alt det folk prater om når de skal selge turbo t4 osv....

 

 

jeg setter stooooor pris på alle svar...

ble kanskje litt mye å svare på, men jeg er bare en gutt. (gutt=nysgjerrig) :)

 

Sjekk http://www.norskturboimport.no/index2.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på http://forum.club-honda.org/

Søk etter turbo. Er en i klubben med ett seriøst d serie turboprosjekt. Kaller seg Vibrant. Han fikser både turbokit som inneholder det meste du trenger og kan sikkert være behjelpelig med montering. 2" eksos blir nok for lite. Du bør iallefall ha 2,5" men jeg hadde gått for 3". Stempler og råder trenger du nok siden kompen er såppas høy at originale stempler ikke tåler mer enn rundt 190-200 hk men da å du regne med å bytte toppakning 1-2 ganger i året. Mye ligger også i mappinga. En god map på 200 hk kan holde mye lengre enn en dårlig map på 180 hk. For å mappe trenger du en datasprut. Jeg kjører en Hondata som er perfekt til d serie. Den støtter ikke vtec så jeg kjører nå uten vtec med ca 230 - 260 hk. Er lett å montere. Kun å ta ut dem gamle ecuen og montere den nye. Den kan jeg selge til deg siden jeg vurderer å oppgradere til s300 og bytte fra 0bd0 til obd1 ledningsnett. Da blir vtec'en i drift igjen og 300 hk tallet nærmer seg :op

Porsche 911 C2

Subaru Legacy Outback

Sommertreff Crew

http://www.sommertreff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god map eller dårlig??? det sa meg egentlig ikke noe, for jeg aner ikke hva det er... men jeg prøver å sette meg litt inn i tingene..

har nå skjønt hva turboen og intercooleren gjør ihvertfall. ikke verst bare det.. : ) men forklar gjerne..

 

Mappen er programmet som sitter i chipen, litt enkelt forklart

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god map eller dårlig??? det sa meg egentlig ikke noe, for jeg aner ikke hva det er... men jeg prøver å sette meg litt inn i tingene..

har nå skjønt hva turboen og intercooleren gjør ihvertfall. ikke verst bare det.. : ) men forklar gjerne..

 

Om du ikke vet noe om dette så spørs det om deet er så lurt å begi seg ut på ett slikt prosjekt. Blir fort dyrt om du må ha andre til å gjøre alt. Ett slikt prosjekt krever jo litt vedlikehold og småjusteringer etterhvert.

Mappinga bør taes på rullende landevei med en benking til slutt. Da får man justert ecuen/chippen til å gå best mulig på ditt oppsett.

Porsche 911 C2

Subaru Legacy Outback

Sommertreff Crew

http://www.sommertreff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, hva tror du det ville ha kostet? jeg kjenner en fyr som kunne montert turbo/ic for meg ganske billig,

men finnes det noen andre måter å bygge opp kanskje 40-50-60 osv med hester forutenom å montere lystgass? kanskje kompressor.. men hvor pokker er det å få kjøpt? vet jacksonracing.com har, men å bestille så dyrt fra utlandet gidder jeg ikke, plutselig ble pakka "borte" i posten. og den risken vil jeg ikke ta, men det må vel gå ann å få tak i noe sånt her et sted og? har ikke sett det noe sted.. vanskelig å montere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker turbokonvertering snakker vi om så enormt mye mere enn en bare en turbo og en intercooler. Det beste rådet jeg kan gi deg er å gå til Forced Induction-forumet hos Honda-Tech og lese, lese og atter igjen lese, for ettersom jeg hører, denne seilturen er du langt fra klar for. Du får heller komme tilbake når du har orden på de store stikkordene "veivhusventilasjon", "motorstyring", og sist men ikke minst, "detonasjon - hvordan unngå".

 

EDIT:

Og for fjerde eller femte gang; det heter "VTEC", ikke "v-tek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjjjaaaa, ble kanskje litt vel mye det her. kanskje jeg heller skal lese noen måneder før jeg i det hele tatt tenker på det her. blir vanvittig mye å tenke på i forhold til innkjøp/montering/justering/programering/innkjøring....... mer justering.................... littegrann meeeer justering.....

åååååå, vips der skjedde det noe jeg iiiiiiiikke har peiiiling på... ja ja, dere skjønner....

 

men jeg VIL ha mer effekt.... hva gjør jeg, det må jo være noe jeg kan gjøre (verksteder kan gjøre )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete, her klarer jeg ikke å følge mine egne retningslinjer engang og mistet en times lang post (les: sticky i Off-Topic-forumet), men her er sammendraget:

 

Kjører du Honda får du slengt etter deg info og tips fra folk som har glemt mere enn jeg kommer til å lære om Hondaer og modifisering av disse; du finner side opp og side ned med verifisérte dynotester av forskjellige oppsett og komponenter. Det finnes "maler" for å få "V" antall hester ut av "W" liter motorvolum for "X" antall penger via metode "Y" under forutsetningen "Z"; det finnes ikke en merkeleir i verden, I VERDEN, som klarer å matche den enorme kunnskapsdatabasen som den jevne Hondaentusiast har tilgjengelig. ALT er blitt gjort før, dynoverifisért og diskutért til døde av noen av industriens største innovatører og entusiaster. Servicemanualer godkjente av Honda Motor Co.? Lett å laste ned via linker på Hondaforumene (les også: "GOOGLE, motherfucker; do you use it!?"). Jeg skal avslutte her med sammendraget "kan det gjøres med en Honda er det blitt gjort før".

 

Litt retorikk helt på tampen:

Når var sist du så et back-to-back dynorun innenfor noen timer av noe som helst produkt til hvilkensomhelst bil? Til Hondaer finnes slike i søkk og kav på Hondaforumene; grenrør, kammer, innsug, eksos og forskjellige kombinasjoner av disse - you name it they've got it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjjjaaaa, ble kanskje litt vel mye det her. kanskje jeg heller skal lese noen måneder før jeg i det hele tatt tenker på det her. blir vanvittig mye å tenke på i forhold til innkjøp/montering/justering/programering/innkjøring....... mer justering.................... littegrann meeeer justering.....

åååååå, vips der skjedde det noe jeg iiiiiiiikke har peiiiling på... ja ja, dere skjønner....

 

men jeg VIL ha mer effekt.... hva gjør jeg, det må jo være noe jeg kan gjøre (verksteder kan gjøre )

 

Rette seriøse alternative for deg er nok å bytte den motoren din med en b serie motor.150 hk på b16a1 og 160 på b16a2. Få kjøpt en med ledningsnett,girkasse og ecu. Da har du ett mye bedre utgangspunkt for videre trim. Du kan selvfølgelig koste på grenrør, trimkammer,eksos,innsug osv på den motoren du har men det koster vel så mye som ett swap og du ender "kanskje" opp med samme effekt.

Porsche 911 C2

Subaru Legacy Outback

Sommertreff Crew

http://www.sommertreff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et råd hvis ikke har en smule peiling... kjøp en bil med det antallet hester du ønsker så slipper du å kaste bort masse penger på noe du kanskje aldri får brukt.. evt regn ut hvor mye delene vil koste å legg den summen sammen med prisen du får får bilen, så vet du hvor mye du kan gi for din neste 200hk ++ bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår