Gå til innhold

grunnkurs i "turbo"

Ranger emnet


remiandre

Anbefalte innlegg

ja vi får se hva det blir til. jeg kan legge i 15-20.000,-

så jeg burde kommet et lite stykke på vei med det.

men kanskje kompressor, fungerer vel det også. vet ikke hvor mye hester jeg kunne fått ut av det, men det finnes vel mange forskjellige typer av dette også.

men de der mugen chippene, hvordan er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaikill : det der er rimelig useriøst da! om han leser rundt på nettet. undersøker ting med folk som har peiling osv så er det ingen umulighet å lære seg å bygge en motor. ang hva som passer på bilen så har jeg desverre ingen nye ting å komme med..

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler at jeg begynner å komme meg litt inni detta nå, har skjønt endel hvordan systemet fungerer og litt oppbygging av t/ic, men jeg blir sliten i huet, det finnes jo så mye å velge mellom og hva skal man bruke, justeringer, monteringer osv

det blir nok fortsatt endel lesing før jeg gjør noe, har begynt å se litt på andre biler med turbo, blir litt mye og ikke minst mye penger..

 

men igjen, hva annet kan jeg gjøre for å få bygd opp effekt, som sagt, jeg har rundt 1-15.000 å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBD1 P06-hjerne med en Moates Ostrich for mapping i realtime via laptop med Crome+Boost Tools eller Uberdata, avkappet Nokia-USB-kabel til datalogging, en tom chip og chip-brenner for å lagre det endelige programmet på, PLX M300 bredbåndslambda, modifiserte DSM 450 ccm/min-dyser (eller heller gjerne Presicion eller RC 550-dyser), Walboro in-tank-pumpe, oljecatchtank /m avluftingsfilter, oljetrykk-, oljetemperatur og ladetrykksmåler, splitter nytt bensinfilter, nye NGK 7-serie kobberplugger, nye OEM NGK pluggledninger, nytt OEM rotor og fordelerlokk. Dette er etter min mening absolutte nødvendigheter (tenningsdeler KAN skippes hvis det originale er i intet mindre enn perfekt stand). I tillegg kommer selvfølgelig turbomanifoild, olje og vannledninger, downpipe, eksosanlegg, intercooler, trykkrør fra luftfilter->turbo->intercooler->gasspjeld, dumpventil, wastegate, selve turboen og alt annet jeg har glemt av å liste.

 

Når vi snakker turbokonvertering av Honda gjøres dette på to måter; enten skikkelig, eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord dyr moro! :P Kan vel si at hvis du skal max ha 200 hester så er det mye å spare og ikke ta helt av på delene. Det er ovrekillen som koster penger.. Dog har ikke jeg mye peiling på hondatuning, men det funker på svenskt og tyskt. Gjør du alt utenom mapping og finjustering så sparer du litt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaikill : det der er rimelig useriøst da! om han leser rundt på nettet. undersøker ting med folk som har peiling osv så er det ingen umulighet å lære seg å bygge en motor. ang hva som passer på bilen så har jeg desverre ingen nye ting å komme med..

 

 

Mvh Erik

Kødder du nå eller? Har du så korte sosiale antenner at du ikke skjønner ironi når du leser d???????slutt å :sleeping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke vil ha noe voldsomme greier.. kan du jo se deg rundt etter billige deler som: turbo, interc, manifold, smådubbeditter..man trenger jo ikk alt nytt for å bygge seg en turbomotor.. ikke noe galt med å ikke kunne noe eller lite om noe, er du intrisert nok lærer du deg dette.. men, skal du lære, må du sikkert feile noen ganger.. å da hadde vel vært greit å feilet på en "ekstra" (en motor du kan skru på mens du har bi å kjøre) motor.. altså ikke den du har i bilen.. om du skjønner hva jeg mener?

 

jeg regner med det at når/hvis du begynner å sette sammen en slik motor, kommer spørsmålene på løpende bånd..kanskje enklere å lære/skjønne seg på noe ettersom man skrur, når du har det forran deg mener jeg..lærer fortere mens man driver på vettu..å litt veit du allerede, så når du føler du veit nok er det vel bare å fyre løs på prosjeket ditt det..

 

et sted har jo alle begynt..

 

 

lykke til :)

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt litt på det der også. jeg og stefaren min skal bygge 50kvm garasje til sommeren (venter bare på at snøen skal forsvinne) har sjekka litt priser på løfte bukk osv. får ganske mye plass da, han har også skrudd mye bil i sitt liv, men har dessverre ikke så mye greie på turbo, men finner jeg en billig motor så slår jeg vel til tenker jeg, kanskje begynne et sted, sette meg et mål og ha motoren ferdig neste sommer, vi får se. noe prosjekt greier blir det i sommer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår