Gå til innhold

Hvor mange liter olje skal på en A4 1,8

Ranger emnet

Torodd

Anbefalte innlegg

Det går mellom 3,5 og 4 liter inkl. filter. Husk å bruke originalt filter!

Når det gjelder oljetype får du like mange svar som det finnes oljemerker ;)

Jeg for min del sverger til Mobil1 5W-50. Ikke bruk Shellolje eller racingoljer!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shell funker bra. Så hvilken seriøse påstander kan du komme med som får x antall verksteder til å slutte å bruke denne? dessuten Mahle filter funker utmerket på audi.

Merkeverkstedene bruker ikke Shell-olje pga at den er bra, men fordi de får den inn BILLIG! Og ja, jeg har sjekket!

Ja, Mahle funker. Det samme gjør en del andre filtre, mens noen andre ikke har bypassventil og kan i verste fall ta knekken på motoren.

Da kan man like greit kjøpe originalt og være på den sikre siden, eller???

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et godt tillegg til org. er mahle som jeg nevnte og har stor tru på når det gjelder samtlige merker, har ikke så mye erfaring med andre.

Har heller ikke dårlig erfaring når det gjelder samtlige bilmerker anngående shell. Oljen de har fungerer bra nok. Blir bare litt provosert når jeg leser slikt. Er ikke fan av hverken mahle eller shell. Bruker igjen noe annet på mine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et godt tillegg til org. er mahle som jeg nevnte og har stor tru på når det gjelder samtlige merker, har ikke så mye erfaring med andre.

Har heller ikke dårlig erfaring når det gjelder samtlige bilmerker anngående shell. Oljen de har fungerer bra nok. Blir bare litt provosert når jeg leser slikt. Er ikke fan av hverken mahle eller shell. Bruker igjen noe annet på mine biler.

Du har dine meninger, og det har du full rett til :)

Vil tro at VAG om noen år vil få mye motorproblemer med biler som bruker Shell longlife. Har forøvrig liten tro på hvilken som helst longlifeolje!

Har brukt Shell Helix Ultra selv, og min erfaring er at oljen har dårlig eller liten renseeffekt, noe som kan føre til dannelse av møkk i motor og oljekanaler og bl.a. gjøre at hydrauliske ventilløftere tikker. I tillegg dannes det mye emulsjon under toppdekselet med Shell, intet med Mobil1 og samme kjøremønster.

Mobil1 har god renseeffekt mens Quaker State har en enorm renseeffekt.

Men som sagt, hvilken olje andre bruker er opp til dem selv. Jeg bare sier hva jeg har erfart :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mellom 3,5 og 4 liter inkl. filter. Husk å bruke originalt filter!

Når det gjelder oljetype får du like mange svar som det finnes oljemerker ;)

Jeg for min del sverger til Mobil1 5W-50. Ikke bruk Shellolje eller racingoljer!

Konkurransetilsynet og EU har åpnet for fritt marked.. Alle filtre og andre reservedeler som er produsert etter fabrikkens normer med like god/bedre kvalitet - Er å betegne som originale... Så et filter kjøpt på en bilrekvisitaforhandler uten OOOO audiringene kan også være originale!

Noen mener Shellolje er dårligere enn andre, andre mener Statoil-olja er dårlig... Jeg vet ikke helt, jeg.. Tror de som sitter å "lager" denne oljen har mere greie på denne enn vi som sitter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de som sitter å "lager" denne oljen har mere greie på denne enn vi som sitter her...

Ja, det har du sikkert helt rett i, noe som må bety at de selv er klar over at oljen ikke er særlig bra.

MEN. Min erfaring viser at toppen innvendig ser mildt sagt jævlig ut etter flere års bruk av Shell Helix. Det blir liggende igjen et svart koksaktig belegg, og etter demontering av toppen finner jeg samme type møkk innvendig i oljekanalene til toppen. Disse kanalene er nokså store, det er IKKE de som går ut til de hydrauliske ventilløfterene, noe som kan forklare noen av tilfellene med ventiltikking på kald motor. Oljen kommer rett og slett ikke frem når den er tykk (kald)! Kanalene til opplagringene til kammen er ikke stort større, men her vil det alltid ligge igjen olje fra før, slik at det ikke er SÅ kritisk.

Samme topp (motor) ble etterpå kjørt i lengre tid med Mobil1 5W-50, og da toppdekselpakningen senere ble skiftet, var toppen helt blank innvendig. Det som før var belagt med et svart ruglete belegg var nå ren og blank aluminium!

Etter dette har jeg gjort meg opp min mening om Shell sine oljer, hva andre måtte velge å fylle på sin motor har jeg ingenting med :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider