Gå til innhold

Spekulasjon: E30 er nært automotiv perfeksjon

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Bildebonus: Tilfeldig steinhard E30:

e30.jpg

 

Siden jeg fortsatt går ledig har jeg svært god tid om dagen, og størsteparten av den tida går med til å tenke på biler og lurke på forumene der ute. Jeg finner ofte at jeg ender opp hos e30tech.com og bimmerforums sin E30-seksjon etter min daglige Honda-Tech-maraton. Når jeg kikker over E30-forumene der ute ender jeg regelmessig opp med idéen "fy faen, E30 er så vanvittig harde biler" - sjekk bildet ovenfor hvis det var noen tvil. Jeg mener; du har en kompakt, lett men likevel komfortabel, av og til overmotorisert, ekstremt solid bygget og fremfor alt, bakhjulsdrevet bil bygget av noen svært kompeténte Tyske ingeniører. Men det stopper ikke dér; ikke nok med at du får slengt etter deg deler her i EuroLand hvis man f. eks. skulle ta knekken på en fanger og/eller en skjerm, men trim, understell og drivverk er ei heller noe problem! Jeg går tilogmed så langt som å påstå at den jevne E30 er nært like enkel å kjøre 12'ere med som hvilkensomhelst 1000-kilos Honda (kanskje til nært samme sammenlagte kostnad?). Jeg trives ekstremt godt de få gangene jeg er så heldig å få være i førersetet på mine bekjentes E30'er - det er utrolig trivelige biler å kjøre og bilene passer meg som hånd i hanske. Jeg spør bare; "er det rart annenhver ungdom i Norge kjører E30?" Jeg skulle ønske jeg hadde en.

 

"Mitt navn er Øyvind, og jeg er E30oholiker."

Er det noen flere der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Mitt navn er Øyvind, og jeg er E30oholiker."

Er det noen flere der ute?

 

Tja, det finnes noen raffe utgaver av e30, men det største probleme til e30, og kanskje bmw generelt, er eierne. Hvor mange e30'er finnes det ikke der ute med m-badge? "jammen den har jo m-tech-understell!!" Hva faen betyr det? nye fjærer? og bmw-eieres oppfatning om at alt med den propellen er sportslig.. Jeg har hørt folk argumentere for bmw318 som en sportslig bil.. hvorfor det? pga bakhjulstrekk? Det er jo bare en lat, altfor trang bil med liten motor. Nei, jeg kunne nok ikke hatt noen e30, med mindre den har et m-merke, og faktisk ER en m:)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er bilen jeg har noen av de beste minnene fra.. 320 Turbo (ca 200hk) i sirkler rundt sinsenkrysset feks :)

 

Robuste biler til en billig penge!

2009 Mitsubishi Lancer 1.8 Instyle + CVT

X 2006 Mitsubishi Colt CZT

X 2002 Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI

X 2002 Seat Leon 4 1.8t 180hk

X 2003 Smart Roadster Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diverse kompiser med E30, mitt generelle inntrykk av dem er at de tar dårlig vare på bilene sine driftsmessig og slenger penga i ting som får dem til å føle seg EKSTRA hardcore blant 14-issfansen... Mao, E30 kan dere ha for meg, vil ikke bli stemplet.

 

Er det en tysk bil jeg kunne tenkt meg må det være Mercedes 190 2.3 eller 2.5 16v

 

Der snakker vi tilnærmet autofil perfeksjon.

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 er definitivt noe jeg kunne tenkt meg, men det er jo veldig mye annet spennende der ute også. Men til en overkommelig penge må jo E30 være ypperlig. Synd det er så mange rævkjørte og overprisede E30er på markedet!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med Øyvind her gitt. E30 er noe av det absolutt mest ultimate.. også designmessig. sjelden at en bilprodusent klarer å lage en bil hvor alle linjer stemmer så til de grader overens.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understellsgeometrien fra E30 er gjenbrukt på en rekke modeller i ettertid, blant annet M Roadster, og spør du meg er det en sterk bekreftelse av kvaliteten på bilen BMW konstruerte tidlig på åttitallet. Og E30 M3 er forresten verdens beste bil. :D

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår