Gå til innhold

Hvor stor strømkabel??

Ranger emnet

Jokke-1

Anbefalte innlegg

Er dessverre ikke større enn 1F, men har et batteri som hjelper godt på vei (originalt fra 2005 V70 D5 står merket 800A på det og 170 min reservekapasitet, hva nå enn det er)..

Da blir jordingskabelen oppgradert, både foran på batteriet og bak ved forsterkeren..

Takker

les igjennom denne tråden :) her står det meste om hva som kan forbedres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

U * I = P

Hvor U er spenning (12V i bil)

Hvor I er strøm (Ampere = A)

Hvor P er effekt (Watt = W)

Man snur ligningen

I = P / U som da blir i dette tilfeller regnet ut fra at du trekker 900W igjennom kabelen

X = 900 / 12

X = 75A

Du trekker ca 75 A når du har et anlegg på 900W (Jeg tar ikke hensyn til spenningsfall og slikt nå) Så ei sikring på 80A høres fornuftig ut.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du smart spør du noen annen en soocool. Noen som faktisk vet hva de snakker om.

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=40&ids=artID

Den er fin.

haha for å si det som sant er så vet ingen her noe som helst av fakta!! utrolig at dere peser på meg, jeg er faktisk den eneste som forstår noe :fingers:

du linker til en tabell som viser "fakta" !! haha, utrolig dette.. Hvis du bare gidder å bruke litt tid på tabellen, så ser du at de anbefaler 2 AWG til 500 watt !! hææææ??? og dobler du effekten så må du bruke 0/1 AWG!?!? hær burde det ringe masse bjeller for dere "eksperter" !!! Hvis meg den 4 kw RMS forsterkeren som takler 200 kvm kabler!!

utrolig dette, lurer fremdeles på åssen planet dette forumet er linket til !!

noen her som vet hvor tykk en 25 mm2 kabel egentlig er???? og hvor mange som foreslår det til 1000 watt rms musikkeffekt??? er dere bare jæææævlig dumme eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromit: Flott! Utregninger liker vi! :)

Noe sier meg at jeg hadde fått langt bedre karakter i matte om læreren bare hadde brukt bilstereo som eksempel :D

soocool: eh.. en 25 kvmm kabel er vel en 25 kvmm kabel? eller? Om du mener noe annet er det bare å komme med utregningene på det. Vi forholder oss til de samme fysiske lovene alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg soocool. er du helt på fylla? Du skal ha 2 AWG hvis lengden overstiger 6 meter. De fleste har ikke mer enn 5 meter og da holder det med 4 AWG. 4 AWG tilsvarer 20 kvadratmillimeter og 2 AWG tilsvarer 30 kvadratmillimeter.

200 kvadratmeter er ca en halvstor åker. Lykke til med å montere den i bilen. Og en 4kW forsterker er det ikke mange som har i bilen heller.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig dette, lurer fremdeles på åssen planet dette forumet er linket til !!

noen her som vet hvor tykk en 25 mm2 kabel egentlig er???? og hvor mange som foreslår det til 1000 watt rms musikkeffekt??? er dere bare jæææævlig dumme eller???

en planet kaldt "Jorden". den har et annet navn også mener jeg å huske, men det husker jeg ikke hva var for noe...

Jeg er fult klar over hvor tykk en 25mm2 kabel er, og jeg kan fremdeles anbefale en 25mm2 kabel til en forsterker på 1000W RMS. dette vil gi et strømtrekk på ca 90-110A avhengi av spenning og forsterkertype. dette vil igjen gi et tap på ca 0.4V med en kobberkabel på 6M og et trekk på 100A.

dette er ikke et veldig stort spenningstap, og man vil ikke miste mye effekt på det.

kan du begrunne hvorfor en 25mm2 kabel Ikke skulle være god nok til å drive en 1000W forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en planet kaldt "Jorden". den har et annet navn også mener jeg å huske, men det husker jeg ikke hva var for noe...

Jeg er fult klar over hvor tykk en 25mm2 kabel er, og jeg kan fremdeles anbefale en 25mm2 kabel til en forsterker på 1000W RMS. dette vil gi et strømtrekk på ca 90-110A avhengi av spenning og forsterkertype. dette vil igjen gi et tap på ca 0.4V med en kobberkabel på 6M og et trekk på 100A.

dette er ikke et veldig stort spenningstap, og man vil ikke miste mye effekt på det.

kan du begrunne hvorfor en 25mm2 kabel Ikke skulle være god nok til å drive en 1000W forsterker?[/QUOTE]

tror ikke du helt forsto meg, det er overkill spør du meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider